Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Great!
ww, vakantie e...
Merkrecht en r...
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 15 jun 2024 22:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

beloning vriendendienst
Moderators: Michčle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22895


BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2011 18:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:
Quote:
Er is een enorm verschil tussen het (niet)betalen van belasting en het trekken van een bijstandsuitkering
.Waarom?

Als je mijn quotes gaat verdraaien en dan nog vraagt "waarom?" dan vertel ik je: loop heen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
legalrebel



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 413


BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2011 19:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Vergelijk het met vrijwilligerswerk: de belastingdienst gaat niet klagen als jij zonder enige tegenprestatie werkzaamheden verricht (en ook niet als je een beloning ontvangt voor een echte vriendendienst, maar daar zijn uiteraard grenzen aan). De sociale dienst zal echter wél klagen als jij op kosten van de maatschappij je tijd besteedt om voor anderen werkzaamheden te verrichten.

Er is een enorm verschil tussen het betalen van belasting en het trekken van een bijstandsuitkering.

Sorry bona fides maar dit was mijn conclusie. Door dit vrijwillegerswerk loopt de belaastingdienst ook inkomsten mis, vandaar dat ik dit tussen haakjes heb gezet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LM



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 569


BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2011 23:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel, het is ook niet gezegd dat de door jouw uitgevoerde werkzaamheden te vergelijken zijn met de werkzaamheden in aangehaalde jurisprudentie. De rechter kijkt primair naar de omvang / professionaliteit van de werkzaamheden. Het hangt dus sterk af van hoe groot de klus was, hoeveel tijd is er aan besteed etc. Of er wel of niet betaald is is van secundair belang. Het enkele feit dat het werk werd verricht voor een vriend maakt het nog geen "vriendendienst".

Het is verder vrij simpel. Je ontvangt een uitkering. Deze vraag je zelf aan en ontvang je vervolgens onder bepaalde spelregels. De vraag is nu of je met deze actie de spelregels hebt overtreden.

Zoals Bona al aangaf is dit niet te vergelijken met iemand die geen uitkering zou hebben. Al dan niet een uitkering: voor beide geldt dat er fiscale consequenties kunnen zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
legalrebel



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 413


BerichtGeplaatst: ma 19 dec 2011 10:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM
Het werk was een verbouwing van een zolderkamer tot slaapkamer. Hier ben ik ongeveer 2 maanden mee bezig geweest. Hiervoor heb ik een beloning gekregen, 1000 euro om nieuwe banden voor mijn auto te kopen,. Banden kosten 600 euro , waarna ik dus nog 400 euro overhad. De vraag is dus , had ik dit moeten melden bij de SD.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LM



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 569


BerichtGeplaatst: ma 19 dec 2011 12:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het maakt niet uit dat jij een deel van het geld hebt aangewend voor het kopen van banden. Je hebt € 1.000 ontvangen. Ook als je de banden zou hebben ontvangen en daarbij € 400 had de zaak niet anders gemaakt. Anders zouden regels wel heel eenvoudig zijn te omzeilen door de uitkeringsgerechtigde met goederen te betalen i.p.v. cash.

Belasting:
De werkzaamheden zijn waarschijnlijk aan te merken als resultaat uit overige werkzaamheden, belast in box 1. Dit ongeacht het hebben van een uitkering. Hier valt een kostendekkende (geringe) vergoeding voor een dienst aan een vriend / familielid (of charitatieve instelling) niet onder. Bijv vergoeding van brandstof. Aard en omvang van de werkzaamheden spelen hier in zoverre een rol dat de fiscus onder bepaalde omstandigheden kan oordelen dat er sprake was van ondernemerschap.

Uitkering:
Ik ken de regels niet, wellicht verschilt dit per type uitkering (UWV / SD). Ongetwijfeld is geregeld dat inkomsten gemeld moeten worden aan de uitkeringsinstantie en dat heb je niet gedaan. Of je dit inkomen hebt ontvangen in het kader van een vriendendienst of anderszins is niet van belang, net zomin of de ontvangen beloning in commercieel opzicht realistisch was. Aard en omvang van de werkzaamheden spelen in beginsel ook geen rol.

Je kunt eventueel het e.e.a. nuanceren door daadwerkelijk gemaakte kosten in mindering te brengen de € 1.000. Je moet deze kosten dan wel onderbouwen, denk aan brandstofkosten, maaltijden, materiaalkosten etc.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
kampeerder

kampeerder

Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 99


BerichtGeplaatst: ma 19 dec 2011 13:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:
LM
Het werk was een verbouwing van een zolderkamer tot slaapkamer. Hier ben ik ongeveer 2 maanden mee bezig geweest. Hiervoor heb ik een beloning gekregen, 1000 euro om nieuwe banden voor mijn auto te kopen,. Banden kosten 600 euro , waarna ik dus nog 400 euro overhad. De vraag is dus , had ik dit moeten melden bij de SD.


In de beschikking toekennen uitkering staat ondubbelzinnig dat u alles wat mogelijk van invloed kan zijn op de hoogte van uw uitkering dient te melden (inlichtingenverplichting).
U kunt zich er dus niet op beroepen dat het voor u onduidelijk was of u dit had moeten melden.
Bovendien hoef je geen professor te zijn om te weten dat als je geld betaald hebt gekregen voor dergelijke werkzaamheden dit wel degelijk gezien wordt als loon.
De constructie over dat het bedoeld was voor banden voor de auto is natuurlijk je reinste flauwekul en snijdt, terecht, geen hout.
Heel gewoon een gevalletje fraude.
_________________
Ambactus pragmaticus!
Voorzichtig!
Niet voederen met overbodige procedures!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22895


BerichtGeplaatst: ma 19 dec 2011 17:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
De werkzaamheden zijn waarschijnlijk aan te merken als resultaat uit overige werkzaamheden, belast in box 1.

Ik denk dat je hierin gelijk hebt, maar zelfs nog los van het belastingverhaal en los van de ontvangen vergoeding:
legalrebel schreef:
Het werk was een verbouwing van een zolderkamer tot slaapkamer. Hier ben ik ongeveer 2 maanden mee bezig geweest.

Het moet iedereen duidelijk zijn dat een bijstandsuitkering niet is bedoeld om mensen in staat te stellen gedurende twee maanden andersmans zolderkamer te laten verbouwen. Dat familielid heeft zijn verbouwing nu door de bijstand laten financieren.

Je mag best iemands zolderkamer verbouwen, en zelfs gratis als er geen noodzaak is om in je eigen onderhoud te voorzien, maar zeg dan eerst je bijstandsuitkering op.

Nu is het waarschijnlijk zo dat zonder de bankoverschrijving de sociale dienst niets had gemerkt, maar dan zou het nog steeds uitkeringsfraude zijn geweest.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
legalrebel



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 413


BerichtGeplaatst: ma 19 dec 2011 21:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik dit allemaal lees, lijkt het mij verstandig om een bezwaarprocedure maar te vergeten.
Bedankt voor de info!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22895


BerichtGeplaatst: di 20 dec 2011 1:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik geef je inderdaad weinig kans, maar afgezien van de tijd en moeite die je er moet insteken heb je niet veel te verliezen bij een bezwaarprocedure.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
legalrebel



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 413


BerichtGeplaatst: wo 21 dec 2011 16:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In mijn eerste bezwaar op de boete die mij was opgelegd, heb ik ook een verzoek gedaan om de boete op te schorten totdat de bezwaarprocedure doorlopen was. Dit is geweigerd. Is dit niet in strijd met alle internationale verdragen die zeggen dat je onschuldig bent totdat anders bewezen? Een boete kan mijns inziens niet anders gezien worden dat een strafmaatregel, die pas opgelegd kan worden als schuld bewezen is. Zolang de procedure loopt is er sprake van een beschuldigde die zijn onschuld probeert te bewijzen. Als ik het bestuursorgaan die mij deze boete oplegt, moet zien als een rechter die een straf oplegt, dan nog kan ik mij beroepen op het recht mijzelf te mogen verdedigen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: wo 21 dec 2011 16:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En daarvoor is de voorlopige voorziening bedacht...
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
legalrebel



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 413


BerichtGeplaatst: wo 21 dec 2011 17:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
U bent het niet eens met een beslissing van een overheidsinstantie, zoals de gemeente of de Belastingdienst. Normaal gesproken kunt u tegen die beslissing bezwaar maken, maar voor sommige zaken duurt die weg te lang. Bijvoorbeeld als u wilt voorkomen dat bepaalde bomen gekapt worden. Of uw uitkering is ingetrokken.
In die gevallen kunt u de rechter vragen een voorlopige voorziening te treffen. Met zo’n voorziening worden de gevolgen van de overheidsbeslissing opgeschort. De kap wordt dus uitgesteld. Of uw uitkering loopt door.
Dit oordeel blijft van kracht totdat de rechter in een eventuele vervolgprocedure een definitief oordeel uitspreekt over de zaak.

Als ik het goed begrijp had ik die voorlopige voorziening moeten aanvragen?
Kan ik die alsnog aanvragen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
kampeerder

kampeerder

Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 99


BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 12:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:
In mijn eerste bezwaar op de boete die mij was opgelegd, heb ik ook een verzoek gedaan om de boete op te schorten totdat de bezwaarprocedure doorlopen was. Dit is geweigerd. Is dit niet in strijd met alle internationale verdragen die zeggen dat je onschuldig bent totdat anders bewezen? Een boete kan mijns inziens niet anders gezien worden dat een strafmaatregel, die pas opgelegd kan worden als schuld bewezen is. Zolang de procedure loopt is er sprake van een beschuldigde die zijn onschuld probeert te bewijzen. Als ik het bestuursorgaan die mij deze boete oplegt, moet zien als een rechter die een straf oplegt, dan nog kan ik mij beroepen op het recht mijzelf te mogen verdedigen.


Het is mij niet helder wat u hier bedoeld.
Maakt u bezwaar tegen de fraudevordering of tegen de opgelegde maatregel/boete wegens het schenden van de inlichtingenverplichting?
Overigens schort een bezwaarprocedure de verplichting tot terugbetalen van de teveel ontvangen uitkering niet op.

U kunt natuurlijk een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank, doch u zult aan moeten tonen dat hier sprake is van spoedeisend belang. Bijvoorbeeld doordat uw uitkering ingetrokken is en u daardoor, naar uw mening onterecht, geen middelen van bestaan meer heeft.
Gaat het hierbij slechts om de maandelijkse aflossing op de fraudevordering dan is de Rechtbank snel klaar met uw verzoek om voorlopige voorzieningen. Die wordt gewoon niet behandeld wegens ontbreken spoedeisend belang.
_________________
Ambactus pragmaticus!
Voorzichtig!
Niet voederen met overbodige procedures!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
legalrebel



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 413


BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 14:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het bezwaar was gericht tegen de boete/opgelegde maatregel
Dan moet ik weer terugkomen op mijn originele vraag:
Quote:
In mijn eerste bezwaar op de boete die mij was opgelegd, heb ik ook een verzoek gedaan om de boete op te schorten totdat de bezwaarprocedure doorlopen was. Dit is geweigerd. Is dit niet in strijd met alle internationale verdragen die zeggen dat je onschuldig bent totdat anders bewezen? Een boete kan mijns inziens niet anders gezien worden dat een strafmaatregel, die pas opgelegd kan worden als schuld bewezen is. Zolang de procedure loopt is er sprake van een beschuldigde die zijn onschuld probeert te bewijzen. Als ik het bestuursorgaan die mij deze boete oplegt, moet zien als een rechter die een straf oplegt, dan nog kan ik mij beroepen op het recht mijzelf te mogen verdedigen.

Quote:
En daarvoor is de voorlopige voorziening bedacht

Als deze wordt afgewezen dan moet ik toch weer de conclusie trekken dat “onschuldig tot anders bewezen” hier dan niet opgaat!
Bij een bezwaar tegen een verkeersboete die afgewezen wordt heet de boete borgstelling, als het bezwaar richting rechter gaat. Is dat hier dan ook het geval?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22895


BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 14:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:
Als deze wordt afgewezen dan moet ik toch weer de conclusie trekken dat “onschuldig tot anders bewezen” hier dan niet opgaat!

Misschien is het je nooit opgevallen dat de verdachte van een moord ondanks "onschuldig tot anders bewezen" doorgaans gewoon in de cel zit totdat er over de schuldvraag uitspraak is gedaan? Denk toch eens na.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds