|
Auteur |
Bericht |
Sanne3
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 17 dec 2011 17:04 Onderwerp: Vraagje opdracht soorten cao bepalingen |
|
|
Hallo,
Ik had even een vraagje aan jullie met betrekking tot de soorten cao-bepalingen. Ik moet een opdracht inleveren voor het vak Arbeidsrecht, maar ik twijfel heel erg.
Dit is de vraag:
Lees de volgende CAO-bepaling:
“Indien geen der partijen bij deze collectieve arbeidsovereenkomst uiterlijk drie maanden voor het tijdstip, waarop deze overeenkomst eindigt, aan de andere partij schriftelijk heeft te kennen gegeven, dat zij beëindiging van of wijziging in deze overeenkomst wenst, zal deze geacht worden telkens voor één jaar stilzwijgend en ongewijzigd te zijn verlengd”.
Wat voor type bepaling is dit? (Motiveer uw antwoord)
a. Een normatieve bepaling;
b. Een horizontale bepaling;
c. Een obligatoire bepaling;
d. Een diagonale bepaling.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Thanks! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 17 dec 2011 17:16 Onderwerp: |
|
|
Waar twijfel je over? (Motiveer je antwoord.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sanne3
|
Geplaatst: za 17 dec 2011 17:20 Onderwerp: |
|
|
Voordat ik de antwoord had gekeken dacht ik dat het een horizontale bepaling was, omdat het meteen doorwerkt in de individuele arbeidsrelatie. Maar een normatieve en horizontale bepaling is toch hetzelfde, dus dan zou dat het antwoord niet kunnen zijn.
Dan zou het in principe toch een diagonale bepaling moeten zijn, maar daar heb ik even geen argumenten voor... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 17 dec 2011 17:41 Onderwerp: |
|
|
Wat zegt "de"(?) antwoord dan?
Het gaat hier om een bepaling die de rechtsverhouding tussen de partijen onderling regelt, dus een obligatoire bepaling. Het is een soort bepaling die je in iedere normale obligatoire overeenkomst tussen twee partijen zou kunnen aantreffen, en niet een bepaling die je alleen zou kunnen aantreffen in een CAO (zoals een bepaling die juridische gevolgen heeft voor bij één van de partijen aangesloten leden). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sanne3
|
Geplaatst: zo 18 dec 2011 15:40 Onderwerp: |
|
|
Ik bedoelde de antwoorden, dus a t/m d. Het antwoord is nog niet bekend, het gaat namelijk om een opdracht die we moeten inleveren voor een cijfer.
Maar bedankt! |
|
|
|
 |
Sanne3
|
Geplaatst: zo 18 dec 2011 15:45 Onderwerp: |
|
|
Maar, dan had ik nog 1 vraagje. In mijn boek staat: "Obligatoire cao-bepalingen hebben betrekking op die afspraken die cao-partijen onderling hebben gemaakt en die alleen tussen hen van kracht zijn. "
De cao-partijen zijn toch de werkgevers- en werknemersorganisaties? En deze bepaling is toch juist bedoeld om in de individuele arbeidsovereenkomst deel uit te gaan maken?
Als voorbeeld van een obligatoire bepaling staat dan de vredesplicht. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 18 dec 2011 17:30 Onderwerp: |
|
|
Sanne3 schreef: | Maar, dan had ik nog 1 vraagje. In mijn boek staat: "Obligatoire cao-bepalingen hebben betrekking op die afspraken die cao-partijen onderling hebben gemaakt en die alleen tussen hen van kracht zijn. " |
Precies, komt neer op wat ik al schreef. Dit is zo'n bepaling.
Quote: | De cao-partijen zijn toch de werkgevers- en werknemersorganisaties? En deze bepaling is toch juist bedoeld om in de individuele arbeidsovereenkomst deel uit te gaan maken? |
Nee... Lees de bepaling eens:
Quote: | Indien geen der partijen bij deze collectieve arbeidsovereenkomst uiterlijk drie maanden voor het tijdstip, waarop deze overeenkomst eindigt, aan de andere partij schriftelijk heeft te kennen gegeven, dat zij beëindiging van of wijziging in deze overeenkomst wenst, zal deze geacht worden telkens voor één jaar stilzwijgend en ongewijzigd te zijn verlengd. |
Dit is duidelijk geen bepaling die onderdeel gaat uitmaken van een arbeidsovereenkomst. Deze bepaling regelt de rechtsverhouding tussen de bonden, niet tussen bonden en leden of tussen werkgever en werknemers. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sanne3
|
Geplaatst: ma 19 dec 2011 14:08 Onderwerp: |
|
|
Oh nu zie ik het! Heel erg bedankt! |
|