Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 19:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

in bewaringneming minderjarige (13 jaar)
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hermanJ

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: do 08 dec 2011 12:40    Onderwerp: in bewaringneming minderjarige (13 jaar) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik hoorde zonet een raar verhaal van een vriendin:
Haar dochter is gisteren bij haar vader thuis (pa+ma gescheiden) opgepakt op beschuldiging (door stiefmoeder) dat zij medeplichtig is aan de beroving van haar vaders' huis.
Hoelang mag zij door de Politie worden vastgehouden? Geldt nog steeds de termijn van 2x 24 uur?
En hoe zit dit met minderjarigen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 08 dec 2011 14:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Als de officier van justitie er niet in slaagt om het onderzoek binnen 15 uren af te ronden en het mogelijk is om u voor het feit waarvan u wordt verdacht in verzekering te stellen, dan zal de officier van justitie dit in het belang van het onderzoek bevelen. Dit betekent dus dat u in dat geval langer blijft vastzitten.

De wet bepaalt dat de inverzekeringstelling maximaal drie dagen duurt. Hoewel het streven van de politie is om het onderzoek binnen deze termijn van drie dagen af te ronden, kan de inverzekeringstelling eenmaal met drie dagen worden verlengt indien dit noodzakelijk is.

Als een minderjarige verdachte in verzekering gesteld wordt, dan gaat er een bericht naar de Raad voor de Kinderbescherming en zal een medewerkers van deze raad de verdachte komen bezoeken. Dit noemt men ook wel de vroeghulp.

Voorbeelden van specifieke misdrijven waarvoor inverzekeringstelling mogelijk is:

* bedreiging
* mishandeling
* diefstal
* verduistering
* oplichting
* vernieling
* heling

bron judex.nl

Het rare verhaal zou zomaar juist kunnen zijn.
Het is niet raar dat minderjarigen worden aangehouden op hun huisadres.
LM

Leeftijd: 52

BerichtGeplaatst: do 08 dec 2011 16:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat bedoel je met beroving van haar vaders' huis?
hermanJ

BerichtGeplaatst: do 08 dec 2011 17:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het verhaal is iets complexer naar ik nu begrijp.

Afgelopen zondag is het huis van haar vader beroofd in Rotterdam door een aantal jongens.

De stiefmoeder van haar, die bont en blauw geslagen is door de rovers, heeft haar stiefdochter (13 jaar) vervolgens beschuldigd van betrokkenheid, cq. als opdrachtgever van de beroving.

De stiefdochter is vervolgens gisteren op school aangehouden en in verzekerde bewaring gesteld. De politie wil dat ze de namen geeft van de jongens die de beroving hebben uitgevoerd (dus dan denk ik, ze is getuige). Tot die tijd zit ze in bewaring.
Ik begrijp van haar moeder dat ze de jongens wel vaag kent (uit het uitgaanscircuit) maar alleen van gezicht en niet van naam (laat staan achternaam, arabisch is niet haar taal).

Als nu blijkt dat ze er niks mee heeft te maken (in juridische zin, dus geen bewezen verband tussen de beroving en haar) betekent dat dan dat ze een schadevergoeding krijgt, of moet ze daar een procedure voor starten? Of vinden we het normaal dat je op basis van een uitspraak van een stiefmoeder in bewaring wordt genomen
hilde12

BerichtGeplaatst: do 08 dec 2011 20:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als een meisje van 13 wordt aangehouden moet er wel een behoorlijk vermoeden zijn, anders wordt er geen toestemming voor de aanhouding gegeven.

Ze is verdachte, anders wordt ze niet aangehouden.

Als achteraf blijkt dat de aanhouding en de hechtenis onterecht waren kunt u schadevergoeding vragen. Hier zijn standaard bedragen voor.

Daarnaast even off topic hoor, als mamma zijnde, ... Ze is 13 en kende ze uit het uitgaanscircuit???
Thessa

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 09 dec 2011 10:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alleen een verdachte kan aangehouden worden. Ze is dus geen getuige.

Bij elke volgende stap: inverzekering, bewaring, gevangenhouding moet de politie aantonen dat er aan de voorwaarden voldaan wordt. Deze voorwaarden worden getoetst.
Hoe langer de politie iemand vast wil houden, hoe meer zij moeten aantonen dat dit nodig is.

Bij inverzekering moet er sprake zijn van een belang van het onderzoek.
Bij de bewaring moet het gaan om ernstige bezwaren.

In denk dat je bedoel dat ze na haar aanhouding in verzekering gegaan is. Het nader moeten horen van een verdachte, waarvan men dus weet dat ze de daders ook kent en schijnbaar voldoende feiten en omstandigheden aanwezig zijn om haar zelf als verdachte aan te merken, lijkt mij voldoende.

Maar haar advocaat zal wellicht beter op de hoogte zijn van de aangevoerde redenen.
hermanJ

BerichtGeplaatst: za 10 dec 2011 18:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit meisje heeft een goede relatie met haar vader, dus geen reden om hem te beroven. Ze was op het moment van beroving onderweg naar haar vader, toen ze aankwam zag het blauw van de politie. De stiefmoeder heeft beweert dat zij wel aanwezig was bij de beroving, maar gelukkig hebben ook de buren geconfirmeerd dat zij pas een uur later aankwam op de "crime scene".

Inmiddels is ze voorgeleid (na 2 dagen letterlijk water en brood en intimidaties door de politie) en heeft de rechtercommissaris bepaald dat het verhaal van de stiefmoeder aan alle kanten rammelt (leugens) en is het meisje van 13 op vrije voeten gesteld.
Gelukkig heeft de RC meer verstand dan de een-strepers van de politie.

Ik wil weinig zeggen, maar ik ben blij dat ik niet in Rotterdam woon en dat ik geen kleurtje heb.........
rfo00457

Leeftijd: 53
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 11 dec 2011 2:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hermanJ schreef:
Gelukkig heeft de RC meer verstand dan de een-strepers van de politie.

Aanhouding buiten heterdaad wordt vooraf getoetst door de OvJ. Dus heeft niks met verstand van de politie te maken in dit geval.
hilde12

BerichtGeplaatst: zo 11 dec 2011 12:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Letterlijk water en brood...

Heeft ze de overigen maaltijden even "vergeten" te vermelden.
En ja, het is geen hotel.

En om even terug toekomen op het verstand van de een strepers van de politie. Zoals rfo al aangaf, de beslissing om aan te houden is genomen door de officier van justitie, niet dor de politie. Dus of het nou eenstrepers waren of commissarissen, doet totaal niet terzake.

Soms is het verstandiger om eerst te weten hoe een procedure loopt voordat je er een oordeel over geeft.
hermanJ

BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2011 18:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ach, misschien heeft de OvJ ook maar 1 streep .....

Al met al een traumatische ervaring voor meisje van 13 (de familierechter zal nu toch ook de omgangsregeling moeten wijzigen: ik kan me niet voorstellen dat zij nog onder een dak wil verblijven met haar stiefmoeder: die heeft dan in ieder geval bereikt wat ze wou: zo weinig mogelijk contact tussen vader en dochter ....., waar een overval niet goed voor is)
hilde12

BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2011 19:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat het een traumatische ervaring is kan ik me wel indenken, en dat de band tussen stiefmoeder en kind niet goed zit ook.

Sterkte daarmee.
hermanJ

BerichtGeplaatst: vr 16 dec 2011 15:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is weer een nieuwe episode toegevoegd door ons gezag.
Haar broertje van 9 jaar (!!) is gisteren 5 uur (??!!) ondervraagt op het politiebureau door 2 agenten (man en vrouw).
Ik ken deze jongen en hij staat niet sterk in zijn schoenen (misbruik en mishandeling door inmiddels uitgezette vader), dus het verbaasd mij niet dat hij in die 5 uur 4 verschillende verklaringen (onder druk) heeft afgelegd.

Is zoiets ook zomaar toegestaan?

Overigens heb ik het meisje van 13 ook uitvoering gesproken en zij heeft een alibi, maar ons gezag vindt het geen prioriteit om dat verder te onderzoeken, terwijl de leugens van stiefmoeder voor zoete koek worden geslikt en de (ontlastende) verklaring van de buren ter zijde wordt geschoven.

De bekende tunnelvisie, die al menig eerzaam burger het leven heeft verknald. Maar ach, geeft niet want stiefmoeder is roomwit en de verdachte heeft een kleurtje.
LM

Leeftijd: 52

BerichtGeplaatst: vr 16 dec 2011 16:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Herman J, ik begrijp dat de vrouw in kwestie bont en blauw geslagen is in haar eigen woning. Dat lijkt mij pas een buitengewoon traumatische ervaring. Jij insinueert min of meer dat zij opzettelijk haar stiefdochter beschuldigd hieraan te hebben meegewerkt en liegt over het feit dat haar stiefdochter tijdens de overval aanwezig was. Dat is me nogal wat. Je zou gaan denken dat ze het scene gezet heeft.

Het lijkt mij dat jezelf ook moet uitkijken geen tunnelvisie te ontwikkelen. Ik begrijp dat jouw bron de moeder van het meisje is. Dit is wellicht niet de meest neutrale bron gelet de verstoorde verhoudingen die nogal eens ontstaan na een scheiding, zeker nu de dochter er kennelijk voor gekozen heeft bij haar vader te gaan wonen.

Zoals gezegd bepaalt een officier van justitie in een dergelijk geval of iemand mag worden aangehouden. In de regel is er in dergelijke zaken ook afstemming met de officier v justitie als de politie voornemens is een 9 jarige te verhoren.

Wat betreft het laatste verhoor. Ouders kunnen weigeren dat hun kind meewerkt aan zo'n verhoor. Ook kunnen zij de voorwaarde stellen daarbij aanwezig te zijn. Je kan door de politie niet verplicht worden om mee te werken aan een getuigenverhoor.
hermanJ

BerichtGeplaatst: wo 21 dec 2011 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga geen afweging maken tussen wat traumatiser is:
- vreselijk worden toegetakeld door een rover
- daarvan onterecht beschuldigd worden als minderjarige

Ik bedoel geenszins te insinueren dat de stiefmoeder "schuldig" is aan de aanhouding van een 13 jarige of het verhoor van een 9 jarige. Dat zijn afwegingen die gemaakt worden door het gezag.

De relatie tussen moeder enerzijds en vader/stiefmoeder anderzijds was voorafgaand aan de overval "normaal" (geen geruzie over geld, omgang, opvoeding).

Ik insinueer hooguit dat het gezag een zorgvuldiger had kunnen omgaan met de 13 jarige verdachte en de 9-jarige getuige.

Overigens, het was de moeder en de jongen van 9 jaar NIET duidelijk dat zij medewerking aan het 5 uur durende verhoor konden weigeren. Dat is hen niet duidelijk verteld (maar ja, moeder spreekt beperkt Nederlands, dus dat kan ze gemist hebben). De 9-jarige jongen is gezegd dat hij beter maar wel kon meewerken omdat anders zijn zusje weer naar de gevangenis moest.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds