|
Auteur |
Bericht |
moppie36
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 08 dec 2011 19:38 Onderwerp: fouten bij procedure aanhouding |
|
|
Hallo,
Ik wil hier mijn ongenoegen even uitspreken over de nederlandse rechtstaat en kijken of ik hier verder nog iets mee kan.
Afgelopen jaar is mijn dochter 2x opgepakt wegens winkeldiefstal. Zij is minderjarig en de eerste van januari is zij 5 uur vehoord en zijn wij niet ingelicht dat ze was aangehouden. In april is zij voor kinderrechter geweest en kreeg ze proeftijd en jeugdreclassering. In mei dus al in haar proeftijd word ze wederom gepakt voor winkeldiefstal. Dit krijg ik in oktober per toeval te horen omdat ik er dan met haar heen ga om een ander geval van diefstal. dAT WAS DUS de tweede keer dat ik niet op de hoogte ben gebracht.
Gisteren kreeg ik opeens een brief dat ik op de rechtzaak van 5 januari ook aanwezig moet zijn. Ik was dit zo wie zo wel van plan maar nu blijkt dat mijn ex ook een brief heeft gehad dat hij moet verschijnen.
Hij heeft al sinds 2004 geen contact meer met haar en ik heb alleen het ouderlijk gezag dit vanwege misbruik vader.
Hoe kan het dan in godsnaam zo zijn dat die brief ook bij hem terechtkomt. Nu weet hij dus ook ons adres en zal het gevoel van veilig zijn bij me beide dochters een flinke knouw krijgen.
Wat kan ik hiermee of kan ik alleen maar lijdzaam toezien?
met vriendelijke groet,
Moppie |
|
|
|
 |
Thessa
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 92
|
Geplaatst: vr 09 dec 2011 9:13 Onderwerp: |
|
|
De politie is verplicht om de ouders van een kind onder de 18 op de hoogte te brengen van de aanhouding. Een ouder heeft vervolgens vergelijkbare rechten als een advocaat. Denk daarbij aan vrije toegang tot het kind.
Jullie advocaat zou daar eens naar kunnen kijken.
Met betrekking tot de brief die ook naar de vader is gestuurd. Waarschijnlijk zijn de gegevens van uw dochter opgezocht in GBA, waarbij ook de ouders verschijnen. Waarschijnlijk is er toen een brief naar beide adressen/ouders gegaan.
Maar het is mij niet duidelijk waarom u denk dat vader nu ook uw adres heeft. Staat het adres van vader in de brief die naar u gestuurd is? |
|
|
|
 |
moppie36
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 09 dec 2011 11:24 Onderwerp: |
|
|
We hebben het proces verbaal nu ook ontvangen bij de brief die we van het gerechtshof hebben gehad. Op het proces verbaal staat dus het adres waar me dochter woont. Dus deze is nu ook in het bezit van mijn ex. En het is toen voor het gerecht geweest met het ouderlijk gezag en uitgesproken dan moet dat toch ook in het gba vermeld staan of ergens anders zo dat deze fouten niet kunnen gemaakt worden? |
|
|
|
 |
Thessa
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 92
|
Geplaatst: vr 09 dec 2011 13:02 Onderwerp: |
|
|
GBA is de gemeentelijke basis administratie. Er staat in waar je bent ingeschreven, maar niet wie over een kind ouderlijk gezag heeft.
Ik weet niet waar deze registraite wel wordt gemaakt en of deze te raadplegen is door de politie. |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: vr 09 dec 2011 14:52 Onderwerp: |
|
|
Gegevens over het ouderlijk gezag staan in het gezagsregister van de rechtbank. Het lijkt me niet aannemelijk dat de politie dat register doorzoekt bij elke aanhouding van een meerderjarige (wat m.i. wel zou moeten). |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: za 10 dec 2011 20:25 Onderwerp: |
|
|
Een ouder zonder gezag kan wel belanghebbende zijn. Ook in kinderbeschermingszaken zoals ondertoezichtstelling wordt de ouder zonder gezag in beginsel opgeroepen om bij de zitting aanwezig te zijn. |
|
|
|
 |
|