|
Auteur |
Bericht |
bellenbellen
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 01 dec 2011 22:23 Onderwerp: Bijstand: Studieschuld telt niet altijd mee? |
|
|
Ik las op internet site dat het afhankelijk van je gemeente is dat je studie schuld wel of niet mee telt in de berekening van je spaartegoeden? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben hoe een gemeente hiermee omgaat?
Ik wilde bijstandsuitkering aanvragen, aanvullend omdat ik helaas in de ziektewet zit. Echter mijn partner werkt 24 uur. Als je bijstand wilt aanvragen moet mijn partner ook ingeschreven staan voor werkzoekende voor minimaal 36 uur. Ik ook, alleen kan helaas door omstandigheden niet werken. Ik moet nog horen van de bijstand. Ook telt het vermogen uiteraard mee wat ik gestopt heb in levensverzekering en spaarverzekering. Als ik de studieschuld hiervan aftrek blijf ik onder de 11 duizend euro zitten. |
|
|
|
 |
kampeerder
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 02 dec 2011 9:46 Onderwerp: |
|
|
Vermogen:
art 34 Wwb.
Artikel 34. Vermogen
1. Onder vermogen wordt verstaan:
a. de waarde van de bezittingen waarover de alleenstaande of het gezin beschikt of redelijkerwijs kan beschikken, verminderd met de aanwezige schulden. De waarde van de bezittingen wordt vastgesteld op de waarde in het economische verkeer bij vrije oplevering;
b. middelen die worden ontvangen in de periode waarover algemene bijstand is toegekend, voorzover deze geen inkomen betreffen als bedoeld in de artikelen 32 en 33.
2. Niet als vermogen wordt in aanmerking genomen:
a. bezittingen in natura die naar hun aard en waarde algemeen gebruikelijk zijn dan wel, gelet op de omstandigheden van persoon en gezin, noodzakelijk zijn;
b. het bij de aanvang van de bijstand aanwezige vermogen voorzover dit minder bedraagt dan de van toepassing zijnde vermogensgrens, genoemd in het derde lid;
c. spaargelden opgebouwd tijdens de periode waarin bijstand wordt ontvangen;
d. het vermogen gebonden in de woning met bijbehorend erf, bedoeld in artikel 50, eerste lid, voorzover dit minder bedraagt dan € 42 000,00 [Red: per 1 januari 2011: € 46.900,00] ;
e. vergoedingen voor immateriële schade als bedoeld in artikel 31, tweede lid, onderdelen l en m;
f. de voorziening, bedoeld in artikel 31, tweede lid, onderdeel p.
3. De in het tweede lid, onderdeel b, bedoelde vermogensgrens is:
a. voor een alleenstaande: € 4975,00 [Red: per 1 januari 2011: € 5.555,00] ;
b. voor een alleenstaande ouder: € 9950,00 [Red: per 1 januari 2011: € 11.110,00] ;
c. voor de gehuwden tezamen: € 9950,00 [Red: per 1 januari 2011: € 11.110,00] .
4. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing op bezittingen die worden verworven in de periode waarover algemene bijstand is toegekend en op middelen als bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, met dien verstande dat de van toepassing zijnde vermogensgrens, bedoeld in het derde lid, daarbij wordt verminderd met het vermogen dat:
a. bij aanvang van de bijstandsverlening niet in aanmerking is genomen op grond van het tweede lid, onderdeel b;
b. tijdens de bijstandsverlening niet in aanmerking is genomen op grond van dit lid.
Ergo: de studieschuld telt wel degelijk mee bij het bepalen van het vermogen.
Je hebt een ZW uitkering en je partner werk 24 uur.
Ik zou eerst maar een nagaan of jullie beider inkomen niet hoger is dan netto 1253,86 (exlusief vakantiegeld) per maand. Let wel op dat de ZW de uitkering inclusief vakantiegeld uitbetaald.
Die 1253,86 is de bijstandsnorm voor gehuwden/samenwonenden. Mijn inschatting is dat je daar, in de situatie die je schetst, al snel boven zit. _________________ Ambactus pragmaticus!
Voorzichtig!
Niet voederen met overbodige procedures! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22908
|
Geplaatst: vr 02 dec 2011 11:39 Onderwerp: |
|
|
kampeerder schreef: | Ergo: de studieschuld telt wel degelijk mee bij het bepalen van het vermogen. |
Dat roept dan wel om een verklaring van het feit dat volgens allerlei betrouwbaar overkomende websites een gemeente geen rekening hoeft te houden met studieschulden in het kader van de WSF 2000.
CRvB 17 januari 2006, LJN AV0078:
CRvB schreef: | Overigens tekent de Raad hierbij nog aan dat gedaagde bij de vaststelling van het vermogen geen rekening hoefde te houden met de door appellante opgevoerde schuld bij het IBG nu hieraan (nog) geen concrete en daadwerkelijke terugbetalingsverplichting was verbonden. |
Met de studieschuld hoeft dus geen rekening te worden gehouden zolang er nog geen concrete en daadwerkelijke terugbetalingsverplichting aan is verbonden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bellenbellen
|
Geplaatst: vr 02 dec 2011 11:57 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor uw info. Dat maakt het verhaal al weer anders en duidelijker. |
|
|
|
 |
bellenbellen
|
Geplaatst: vr 02 dec 2011 11:59 Onderwerp: |
|
|
Studieschulden WSF 2000
De gemeente hoeft geen rekening te houden met studieschulden in het kader van de WSF 2000 (en de WSF 18+).
http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=21 |
|
|
|
 |
bellenbellen
|
Geplaatst: vr 02 dec 2011 12:01 Onderwerp: |
|
|
Klopt we zitten net onder sociaal minimum maar dan niet vakantie en winstuitkering meegerekend. Toeslag is om die reden afgewezen omdat we boven de 64,99 norm zitten.
Ik zit nog in de ziekte wet in verband met chronische vermoeidheid, CVS diagnose. Maar het is maar de vraag of het UWV mij in de ziektewet houdt. Medische arts van het UWV houdt me er voorlopig wel in. Binnenkort oproep van AD, Arbeidsdeskundige. |
|
|
|
 |
kampeerder
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 02 dec 2011 12:47 Onderwerp: |
|
|
Dat roept dan wel om een verklaring van het feit dat volgens allerlei betrouwbaar overkomende websites een gemeente geen rekening hoeft te houden met studieschulden in het kader van de WSF 2000.
CRvB 17 januari 2006, LJN AV0078:
CRvB schreef: | Overigens tekent de Raad hierbij nog aan dat gedaagde bij de vaststelling van het vermogen geen rekening hoefde te houden met de door appellante opgevoerde schuld bij het IBG nu hieraan (nog) geen concrete en daadwerkelijke terugbetalingsverplichting was verbonden. |
Met de studieschuld hoeft dus geen rekening te worden gehouden zolang er nog geen concrete en daadwerkelijke terugbetalingsverplichting aan is verbonden.[/quote]
In de uitsrpaak die jij aanhaalt gaat hem om een 'schoolverlater' die meteen een beroep doet op de bijstand. Tja, en dan heeft de toemalige IBG nog niet eens de gelegenheid gehad om het met de betrokkene te hebben over terugbetalen.
In het geval waar wij hierover spreken is betrokkene al wat ouder en een tijdje van school. Aangenomen mag dan worden dat de terugbetalingsverplichting er is. Hooguit is die lager, of op nihil gesteld wegens het ontbreken van middelen daarvoor.
Overigens weet het gros van de bijstandsambtenaren niet echt hoe het zit met een studieschuld en wordt die gewoon bij het vermogen meegenomen. Terugbetalingsverplichting of niet. _________________ Ambactus pragmaticus!
Voorzichtig!
Niet voederen met overbodige procedures! |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: vr 02 dec 2011 13:01 Onderwerp: |
|
|
Kan het verder niet zo zijn dat er verder onderscheid gemaakt moet worden wat betreft de samenstelling van de studieschuld?
Er is namelijk een gedeelte dat afhankelijk van het studieresultaat omgezet wordt in een gift óf terugbetaald moet worden. Daarnaast is er een gedeelte dat men geleend kan hebben, de zogenaamde definitieve lening die in beginsel altijd terugbetaald moet worden.
Aan dit laatste deel lijkt mij wel concrete daadwerkelijk terugbetalingsverplichting verbonden te zijn. Dit ondanks het feit dat mogelijk niet direct begroot kan worden hoe hoog de periodieke aflossingen zijn (dit wordt vastgesteld aan de hand van het inkomen). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22908
|
Geplaatst: vr 02 dec 2011 16:23 Onderwerp: |
|
|
kampeerder schreef: | In de uitsrpaak die jij aanhaalt gaat hem om een 'schoolverlater' die meteen een beroep doet op de bijstand. |
Dan pakken we de volgende uitspraak erbij.
CRvB 11 oktober 2011, LJN BU2022:
CRvB schreef: | 4.5. Ten aanzien van de schuld in het kader van de WSF wijst de Raad op zijn vaste rechtspraak, zie bijvoorbeeld de uitspraak van 11 mei 2010, LJN BM4124, dat de verplichting tot aflossing van een studieschuld mede afhankelijk is van de draagkracht. Dit betekent dat niet op voorhand vaststaat dat een studieschuld daadwerkelijk (geheel) moet worden terugbetaald. In dit geval stond ten tijde van de datum in geding 27 juni 2002 de verplichting tot terugbetaling nog niet vast zodat deze schuld terecht niet in mindering is gebracht op het positieve saldo van de bankrekeningen van appellante. |
Een studieschuld in de zin van de WSF 2000 is pas een schuld in de zin van de WWB wanneer vaststaat dat zij moeten worden terugbetaald. Een studieschuld die niet hoeft te worden terugbetaald is geen schuld. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: vr 02 dec 2011 19:11 Onderwerp: Re: Bijstand: Studieschuld telt niet altijd mee? |
|
|
bellenbellen schreef: | Ik wilde bijstandsuitkering aanvragen, aanvullend omdat ik helaas in de ziektewet zit. |
Volgens mij is dit al een onmogelijke combi en moet je bij de Toeslagenwet zijn voor het geval je onder het sociaal minimum komt. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
bellenbellen
|
Geplaatst: vr 02 dec 2011 20:53 Onderwerp: |
|
|
Sommige situaties kan het wel met WW in ieder geval:
WW gaat niet verder dan x aantal loon
Dus dan heb je: WW, TW en WWB aanvullend. Sommige mensen hebben dus 3 uitkeringen nodig om rond te kunnen komen is belachelijk maar zo werkt dat nu eenmaal in Nederland. |
|
|
|
 |
|