Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 22:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

echtscheiding, woningverkoop,dringende kwestie, graag advies
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
biljart

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: vr 02 dec 2011 14:32    Onderwerp: echtscheiding, woningverkoop,dringende kwestie, graag advies Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi mensen, een dringende kwestie,

In een notendop het volgende:

Mijn vrouw en ik liggen in een scheiding, initiatief kwam van haar kant.
Ze heeft onze woning verlaten en is een maand later bij haar nieuwe vriend ingetrokken.
Gezamenlijk betalen we de hypotheeklasten.
De woning stond al enige tijd te koop en we zijn na haar aankondiging van scheiden wat gezakt met de prijs. Toen wist ik nog niets van haar nieuwe vriend.
Omdat de verkoop niet wil vlotten wil zij nog verder zakken tot zelfs onder de hypotheekwaarde, we zullen dan met een restschuld zitten. No way..

Ik van mijn kant zit eigenlijk wel best in die woning en ik wil verder eigenlijk niet zakken, hooguit tot het punt dat we kiet spelen.

Zij van haar kant wil de woning natuurlijk verkopen omdat zij maandelijks de helft van de hypotheek moet ophoesten terwijl ze er niet meer woont.

Ik ben van mening dat zij de keuze tot vertrekken heeft gemaakt en nu met de consequenties zit.

Vragen:
1) In hoeverre kan ze mij dwingen tot het verlagen van de verkoopprijs? Ik ben nu de hoofdbewoner...dus bepaal ik niet de verkoopprijs??
2) Ze had het over uitkopen, maar dat lijkt me een slecht plan, denk ik..
3) Ze wil afspraken maken over de woning en dit in het echtscheidingsconvenant zetten. Stel dat ik niet akkoord ga en zij dreigt met het verhaal dat ze niet wil scheiden. Kan ik de scheiding er dan toch nog doorheen drukken?
4) Is er iets wat ik nog over het hoofd zie??

Alvast bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 02 dec 2011 20:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1) dat is wat lastig, want jullie moeten beiden instemmen met een andere prijs (als huis van jullie beide is). zij zou wellicht een kort geding kunnen starten om vervangende toestemming te vragen voor een lagere prijs, maar dan moet ze wel met taxaties komen waaruit blijkt dat die prijs reeel is.
2) uitkopen zou in deze situatie betekenen dat jij enige eigenaar wordt en de gehele hypotheek op je neemt. maar dat moet financieel dan wel haalbaar zijn. als er enige overwaarde is, dan heeft zij recht op de helft als jullie in gemeenschap v goederen getrouwd zijn.
3) scheiden kan altijd. convenant maak je als er samen afspraken te maken zijn, als dat niet lukt, geeft de rechter een klap erop.
4) als de echtscheiding eenmaal een feit is, dan kan zij verdeling vd gemeenschap vorderen want niemand hoeft met een onverdeelde boedel te blijven zitten. Maar in jullie geval staat de woning al te koop dus zal dat niet veel veranderen aan de situatie.
sietske1980

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 02 dec 2011 20:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dubbel
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: za 03 dec 2011 9:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

biljart schreef:
Ik ben van mening dat zij de keuze tot vertrekken heeft gemaakt en nu met de consequenties zit.
Waarom zou het in principe uitmaken wie vertrekt?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 03 dec 2011 13:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd is nu alles nog één pot nat. Na de scheiding ontstaat echter de situatie dat jij haar helft van de woning bewoont, waarvoor ze jou een gebruiksvergoeding in rekening kan brengen ten bedrage van haar helft van de hypotheeklasten.

Uitkopen is voor jou een heel slecht plan als je vasthoudt aan een onrealistisch hoge verkoopprijs van de woning. Dan moet jij namelijk de helft van de onrealisitische overwaarde aan je ex betalen.
sietske1980 schreef:
dan heeft zij recht op de helft als jullie in gemeenschap v goederen getrouwd zijn.

Ook als de woning op beider naam staat.

biljart schreef:
Omdat de verkoop niet wil vlotten wil zij nog verder zakken tot zelfs onder de hypotheekwaarde, we zullen dan met een restschuld zitten. No way..

Hoe langer je wacht, hoe minder je ervoor zult krijgen. Over een jaar of twee zul je waarschijnlijk alleen nog maar kunnen dromen van een verkoopprijs die in de buurt komt van wat je vrouw nu in gedachten heeft.

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 05 dec 2011 12:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het huis een lagere getaxeerde waarde heeft dan de hypotheekwaarde is er een onderwaarde, die ook in de gemeenschap van goederen valt. De restschuld wordt dan via hoofdelijke aansprakelijkheid bij uw ex verhaald en als zij het niet kan voldoen blijft u 100% aansprakelijk en kan u het weer bij uw ex verhalen.
biljart

Leeftijd: 49

BerichtGeplaatst: ma 05 dec 2011 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, duidelijk.
Nu is er een situatie ontstaan dat zij mij maandelijks te laat of zelfs nu niet betaald. Kan ik haar deel van de woonlasten opeisen?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 06 dec 2011 0:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

biljart schreef:
Ok, duidelijk.
Nu is er een situatie ontstaan dat zij mij maandelijks te laat of zelfs nu niet betaald. Kan ik haar deel van de woonlasten opeisen?

Zie wat ik hierboven schrijf.

Als er een gemeenschap van goederen zijn, hebben jullie samen maar één portemonnee ook al denk je daar zelf misschien anders over. Bij de boedelscheiding wordt alles opgeteld en gedeeld door twee.

Als er geen gemeenschap van goederen (meer) is, dan kun jij van haar de helft van de woonlasten opeisen, en kan zij van jou een gebruiksvergoeding vorderen gelijk aan de helft van de woonlasten.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds