|
Auteur |
Bericht |
JB89
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 9
|
Geplaatst: zo 27 nov 2011 14:32 Onderwerp: Vraagstuk zekerheidsrecht |
|
|
Beste,
N.a.v. de volgende casus heb ik een vraag: A bouwt op grond - in eigendom van de gemeente - een appartementencomplex. A wordt gefinancierd door de Bank. A heeft ter financiering van het project een bedrag van E. 5.000.000 geleend. Tot zekerheid van terugbetaling heeft de Bank een zekerheid bedongen op zoveel mogelijk goederen.
Vraag: kan A een zekerheid vestigen op de - in aanbouw zijnde - appartementen.
Zelf kwam ik tot deze uitwerking --> hypotheek/pand?, want is het (on)roerend? Op grond van Portacabin lijkt mij dat de appartementen onroerend zijn geworden ex. art. 3:3 juncto 5:20 BW --> gemeente is eigenaar.
Op registergoed slechts hypotheek mogelijk --> vestiging ex art. 3:89 juncto 3:98 juncto 3:260. A is echter geen eigenaar dus beschikkingsonbevoegd, geen rechtsgeldige 'vestiging' plaatsgevonden.
Ik hoor graag jullie uitwerking/zienswijze hierover (overigens ter voorbereiding tentamen) |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: zo 27 nov 2011 15:41 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij ontbreekt er iets bij de casus. Als de grond niet in eigendom is en ook niet bijvoorbeeld een erfpachtrecht (met recht van opstal) geldt, dan is het m.i. niet logisch dat iemand daarop onroerend goed gaat bouwen, inderdaad ook wegens de vaste jurisprudentie. Daarentegen kan dat natuurlijk ook juist het punt zijn waarop gedoeld wordt  _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
JB89
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 9
|
Geplaatst: zo 27 nov 2011 18:39 Onderwerp: |
|
|
dr.dunno schreef: | Volgens mij ontbreekt er iets bij de casus. Als de grond niet in eigendom is en ook niet bijvoorbeeld een erfpachtrecht (met recht van opstal) geldt, dan is het m.i. niet logisch dat iemand daarop onroerend goed gaat bouwen, inderdaad ook wegens de vaste jurisprudentie. Daarentegen kan dat natuurlijk ook juist het punt zijn waarop gedoeld wordt  |
Dit is het tentamen van 2009, dit is de volledige casus. Inderdaad raar dat de grond in eigendom is van de gemeente (daaruit bestond ook mijn twijfel bij het oplossen van dit vraagstuk)... |
|
|
|
 |
JB89
|
Geplaatst: zo 27 nov 2011 18:41 Onderwerp: |
|
|
Sorry, iets ging er fout bij mijn reactie. |
|
|
|
 |
helbergjd
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1
|
Geplaatst: zo 27 nov 2011 18:51 Onderwerp: |
|
|
vlgs mij zijn we hetzelfde tentamen bezig.. Ik neig ook naar het antwoorde dat het bouwbedrijf geen zekerheidsrecht (in dit geval hypotheek) kan vestigen ivm het niet BB zijn. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 27 nov 2011 18:54 Onderwerp: |
|
|
Dat het appartemenentencomplex door de grond wordt nagetrokken heeft met Portacabin weinig te maken. Portacabin gaat over een randgeval. Dat het appartementencomplex wordt nagetrokken is zeker geen randgeval. We mogen wel aannemen dat het geen appartementen op wieltjes zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JB89
|
Geplaatst: zo 27 nov 2011 19:48 Onderwerp: |
|
|
Je zult moeten betogen waarom de appartementen onroerend zijn geworden, om te kunnen spreken van natrekking. Dit kan m.i. slechts door de criteria die Portacabin biedt (bedoeling bouwer e.d.)? art 3:3 juncto 5:20 zal niet voldoende zijn lijkt me.. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 27 nov 2011 20:00 Onderwerp: |
|
|
JB89 schreef: | Je zult moeten betogen waarom de appartementen onroerend zijn geworden, om te kunnen spreken van natrekking. Dit kan m.i. slechts door de criteria die Portacabin biedt (bedoeling bouwer e.d.)? art 3:3 juncto 5:20 zal niet voldoende zijn lijkt me.. |
art. 5:20 lid 1 BW schreef: | De eigendom van de grond omvat, voor zover de wet niet anders bepaalt:
(...)
e. gebouwen en werken die duurzaam met de grond zijn verenigd, hetzij rechtstreeks, hetzij door vereniging met andere gebouwen en werken, voor zover ze geen bestanddeel zijn van eens anders onroerende zaak;
(...) |
Als een appartementencomplex niet onder e. valt, wat zou er dan nog wél onder e. kunnen vallen?
We hebben het hier niet over een stacaravan, maar over een gebouw met fundering en al. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JB89
|
Geplaatst: zo 27 nov 2011 20:47 Onderwerp: |
|
|
Hmm ja, daarin moet ik je gelijk geven. Dan is het antwoord op de casus wel érg eenduidig! |
|
|
|
 |
|