|
Auteur |
Bericht |
RobG
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
Berichten: 3
|
Geplaatst: wo 23 nov 2011 15:04 Onderwerp: Tuchtrechtspraak binnen het OM? |
|
|
Beste mensen,
Voor het schrijven van mijn afstudeerscriptie lijkt de vraag "In hoeverre zou het invoeren van tuchrechtspraak binnen het OM wenselijk zijn?", mij zeer interessant.
Op welke gebieden kan ik me volgens jullie het beste focussen bij het beoordelen van deze vraag? En wat zijn, naast bijv. het afleggen van de eed door de OvJ, argumenten voor en tegen de invoering van een tuchtrechtspraak zoals deze geldt binnen de advocatuur?
Alvast bedankt voor jullie hulp! |
|
|
|
 |
joerinho
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
Berichten: 23
|
Geplaatst: wo 23 nov 2011 18:31 Onderwerp: |
|
|
Opzich is het wel een creatief idee.
Wat het een bijzondere situatie maakt is dat in het tuchtrecht normaal een actie wordt ingesteld door en namens de beroepsgroep tegen een individu dat normen overtreed. Bij het OM voldoet echter het strafrecht op zichzelf reeds aan die voorwaarde.
Daarnaast vraag ik me af aan wat voor tuchtfeiten je dan zou denken? Nogal snel zullen de gevolgen voor een verdachte m.i. van dien aard zijn dat strafvervolging in de reden ligt. Misschien kun je de vraag of de vervolging van OM functionarissen vaker zou moeten geschieden betrekken. Ik weet dat Spong daar in 'strafrechtelijk prikkeldraad' een populair-wetenschappelijk stukje aan heeft gewijd. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 23 nov 2011 19:50 Onderwerp: |
|
|
joerinho schreef: | Bij het OM voldoet echter het strafrecht op zichzelf reeds aan die voorwaarde. |
Is dat zo? Als een OvJ tegen beter weten in ten onrechte opdracht geeft tot een huiszoeking of het aftappen van een advocaat, is hij dan strafbaar? Volgens mij niet.
(Ik begin maar niet over de OvJ's die de afgelopen jaren zich aan meineed en kinderpornobezit hebben schuldig gemaakt zonder hiervoor vervolgd te worden.)
Voor zover ik het begrijp wordt het OM op dit moment vooral in het gareel gehouden (in theorie dan) door de mogelijkheid van niet-ontvankelijkheidverklaring, bewijsuitsluiting of strafvermindering. Je kunt je afvragen of die sancties wel voldoende gericht en voldoende effectief zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
RobG
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
Berichten: 3
|
Geplaatst: di 29 nov 2011 12:49 Onderwerp: |
|
|
Ga ermee aan de slag, bedankt voor de feedback.  |
|
|
|
 |
Lexus
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 164
|
Geplaatst: vr 02 dec 2011 20:21 Onderwerp: |
|
|
Ik ben het niet met Bona Fides eens. Als een OvJ willens en wetens een opdracht geeft tot bijvoorbeeld het betreden van een woning, dan is hij wel degelijk strafbaar. Immers, het binnentreden levert in elk geval het misdrijf van art. 370 WvSr op. Als de opsporingsambtenaren weten dat ze dit eigenlijk niet mogen doen en toch binnentreden, dan is de Ovj Uitlokker en de opsporingsambtenaren pleger of medeplegers. Konden zij niet weten dat de opdracht onrechtmatig was, dan is de OvJ doen pleger en dan zijn de opsporingsambt. niet strafbaar.
En, de uitlokker of de doen pleger, wordt als dader gestraft.
De uitvoering van het bevel/opdracht moet natuurlijk wel een strafbaar feit opleveren. Hier gaat het dus over daderschap. (47 Sr) |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 569
|
Geplaatst: za 03 dec 2011 13:27 Onderwerp: |
|
|
Ik zie de meerwaarde van tuchtrechtspraak hier ook niet.
Een officier is gebonden aan de wet. Zodra de wet wordt overtreden kan tegen de officier worden opgetreden. Dat dit niet altijd gebeurd kan wezen, maar dat los je met extra regels niet op. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 03 dec 2011 13:51 Onderwerp: |
|
|
LM schreef: | Ik zie de meerwaarde van tuchtrechtspraak hier ook niet.
Een officier is gebonden aan de wet. Zodra de wet wordt overtreden kan tegen de officier worden opgetreden. Dat dit niet altijd gebeurd kan wezen, maar dat los je met extra regels niet op. |
Hoe wordt er dan tegen hem of haar opgetreden? Art. 370 Sr is een goed punt, maar slechts een klein deel van het verhaal (en probeer voor de grap eens een vervolging van een OvJ op grond van dat artikel te vinden). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 569
|
Geplaatst: ma 05 dec 2011 21:59 Onderwerp: |
|
|
Bona Fides, je noemt concrete strafbare feiten als bezit van kinderporno en meineed. Een officier kan daarvoor vervolgd worden. Als dit ten onrechte niet gebeurt is dat een serieus probleem, maar dat los je niet op door extra regels te maken. Overigens neem ik aan dat wij het hier hebben om verwijtbaar handelen in de uitoefening van zijn/haar functie.
Een officier kan onzorgvuldig handelen, ik begrijp dat je voordelen ziet in een afzonderlijke tuchtrechtspraak. Ik zie dat niet zo omdat een officier m.i. zodra dit gedrag serieuze vormen aanneemt al snel strafrechtelijk verwijtbaar gedrag oplevert (misleiding rechter, meineed, valsheid in geschrifte etc.) Kun je wat voorbeelden geven van gedrag dat onder werking van dergelijk tuchtrecht zou moeten vallen?
Het werk van een officier van justitie is van een wat andere orde dan dat van andere onder tuchtrechtspraak vallende (commerciële) beroepen. De kans op een verlammende werking is aanwezig, niet voor niets heeft de overheid t.a.v. exclusieve overheidstaken immuniteit. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 06 dec 2011 0:21 Onderwerp: |
|
|
LM schreef: | Bona Fides, je noemt concrete strafbare feiten als bezit van kinderporno en meineed. |
Ik schreef juist dat ik dat blik aan klassejustitie maar niet zal opentrekken.
Quote: | Een officier kan daarvoor vervolgd worden. |
Maar dat gebeurt dus niet als het om een OvJ gaat. Zie de recente geschiedenis.
Quote: | Een officier kan onzorgvuldig handelen, ik begrijp dat je voordelen ziet in een afzonderlijke tuchtrechtspraak. |
Dat heb ik nog helemaal niet gezegd.
bona fides schreef: | Voor zover ik het begrijp wordt het OM op dit moment vooral in het gareel gehouden (in theorie dan) door de mogelijkheid van niet-ontvankelijkheidverklaring, bewijsuitsluiting of strafvermindering. Je kunt je afvragen of die sancties wel voldoende gericht en voldoende effectief zijn. |
Mijn conclusie: het is de moeite waard om dit te onderzoeken.
Quote: | Kun je wat voorbeelden geven van gedrag dat onder werking van dergelijk tuchtrecht zou moeten vallen? |
Die heb ik al gegeven. onrechtmatig opdracht geven tot huiszoeking, onrechtmatig aftappen van advocaten. Ik kan er zeer eenvoudig een hele lijst aan toevoegen, bijv. het kwijtraken van dossiers, het sluiten van deals die het daglicht niet kunnen verdragen, het verzwijgen van relevante ontlastende feiten, het weglaten van relevante stukken uit het dossier, etc. etc. etc.
Quote: | De kans op een verlammende werking is aanwezig, niet voor niets heeft de overheid t.a.v. exclusieve overheidstaken immuniteit. |
En juist daarom moet er een naar buiten toe zichtbare controle zijn. Dat is elementair. Macht zonder controle corrumpeert, dat is overal zo, altijd al geweest, en Nederland is op dit punt echt niet "anders" dan de rest van de wereld. En dan citeer ik mezelf maar weer:
bona fides schreef: | Voor zover ik het begrijp wordt het OM op dit moment vooral in het gareel gehouden (in theorie dan) door de mogelijkheid van niet-ontvankelijkheidverklaring, bewijsuitsluiting of strafvermindering. Je kunt je afvragen of die sancties wel voldoende gericht en voldoende effectief zijn. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|