Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Seeking CIPD a...
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 09 aug 2025 18:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechten een zware studie?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 9 van 9 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ingeborg

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2004 20:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dat is snel zeg! ik zit nu in mn 2e jaar en ik heb vorige week voor het eerst zelf vakken moeten kiezen! tot nu toe was alles verplicht voor iedereen het zelfde.. en ik vond het al vroeg dat ik het nu al moest weten allemaal Surprised
Bekijk profiel Stuur privé bericht
de Webmeester
Webmeester
de Webmeester

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2004 21:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ehm, die boeken zijn eigenlijk best wel pittig hoor...

Zeker als je ze allemaal in een keer in je rugtas stopt ofzo...

Gaat op spierballenwerk lijken!! Very Happy
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
Autechre

Autechre

BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2004 23:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Studeer jij fiscaal recht aan de EUR, Webmeester?
Verstuur e-mail MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 20 nov 2004 1:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij ons kan je geloof ik ook al voor het eerste jaar kiezen, maar aangezien de P hetzelfde is maakt het geen donder uit, wel hebben wij in het eerste jaar al een keer een keuzevak (keuze uit 4 of 5 vakken), na je P is het kiezen voor nederlands, fiscaal of notarieel, en na de Bach NL Recht natuurlijk je master...

Decisions, decisions...
MterHeide

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: za 20 nov 2004 1:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:

Verder had ik in tegenstelling tot mtterheide gehoord dat als je op Universitair niveau zit je iq ongeveer tussen de 120 en 130 ligt.

Wat ik noemde was hetgeen mij verteld was. Toen ik nog op het VWO zat, moest ik een IQ-test doen waaruit een score van 120 volgde en toen werd verteld dat voor VWO/Universiteit eigenlijk wel 130-140 stond. Maar ja IQ zegt gelukkig niets over kunnen studeren.

Laatst aangepast door MterHeide op ma 22 nov 2004 0:21, in totaal 1 keer bewerkt
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 44
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: za 20 nov 2004 14:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Autechre schreef:
De nuanceringen die je nu aanbrengt in je stelling, las ik er hiervoor niet in. Ik vind het nu wel een stuk aannemelijker. Wink

Even een ander onderwerp aansnijden: zijn er hier mensen die Fiscaal Recht studeren? Ik ben van plan om die richting op te gaan, alhoewel ik privaatrecht en strafrecht nu ook wel erg leuk vind (op inleidend niveau dan). Is Fiscaal Recht lichter/even zwaar/zwaarder dan Nederlands Recht?

Ik ben dit jaar, na notarieel recht te hebben afgerond overgestapt op fiscaal recht. De studie is heel anders en dat uit zich voornamelijk een afwijkende denkwijze die fiscalisten hebben ten opzichte van notarieel of nederlands recht studenten. Wat je jezelf in ieder geval af moet vragen is of je een beetje aardigheid hebt in economie en het vennootschapsrechtelijke denken. Dat zijn twee dingen zie wel vrij prominent naar voren komen in deze richting. Ikzelf vind het moeilijker dan notarieel, maar met een beetje moeite is het makkelijk te doen....
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Flash
Moderator
Flash

BerichtGeplaatst: za 20 nov 2004 14:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Ja Michael is zijn stelling inderdaad nu op alle mogelijke manieren aan het nuanceren maar zo genuanceerd stond het absoluut niet in je eerdere bericht. Wees jij dan zelf een kerel en houd je aan je standpunt Laughing

Verder is het natuurlijk volslagen belachelijk inderdaad om het over hoger en lager iq te gaan hebben, is dat zo belangrijk voor jou ofzo?? Als je wel eens een iq test gedaan heb weet je dat daar absoluut niet alleen beta-achtige dingen in worden gevraagd ( zoals die klote afmaak vierkantjes waar ik echt geen ruk van snap!!!) maar ook heel veel gamma-dingen zoals taal en en woordenkennis enzo.
Verder had ik in tegenstelling tot mtterheide gehoord dat als je op Universitair niveau zit je iq ongeveer tussen de 120 en 130 ligt. Maar misschien heb ik gemist dat ze daarna nog snel even vermeldden dat dit natuurlijk niet geldt voor rechtenstudenten want die gemiddeldes liggen uiteraard een stuk lager.... Embarassed Cool Shocked

Hangt denk ik ook een beetje af van welke iq-test je doet. De fraaie test op BNN is natuurlijk erg vermakelijk om te doen, maar zal niet een erg waarheidsgetrouw beeld opleveren. Er zijn instanties die officiele testen afnemen, niettemin moet je je gaan afvragen wat voor nut een dergelijke test heeft. Ik heb zelf diverse tests gehad/gedaan, maar heb me er nog nooit beter/slechter door gevoeld. Zelfs niet slimmer of minder slim! Razz
Autechre

Autechre

BerichtGeplaatst: za 20 nov 2004 15:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:

Ik ben dit jaar, na notarieel recht te hebben afgerond overgestapt op fiscaal recht. De studie is heel anders en dat uit zich voornamelijk een afwijkende denkwijze die fiscalisten hebben ten opzichte van notarieel of nederlands recht studenten. Wat je jezelf in ieder geval af moet vragen is of je een beetje aardigheid hebt in economie en het vennootschapsrechtelijke denken. Dat zijn twee dingen zie wel vrij prominent naar voren komen in deze richting. Ikzelf vind het moeilijker dan notarieel, maar met een beetje moeite is het makkelijk te doen....

Op de middelbare vond ik economie eigenlijk wel het leukste vak, toen ik er wat voor ging doen kwam ik erachter dat ik er ook nog best wel goed in was. Ik had zelfs een 8 voor het eindexamen, ongekend! Cool . Mijn enige zwakke plek is wiskunde. Met rekenen of formules toepassen heb ik geen moeite, ik ben echter niet goed in (serieuze) algebra, hoeken berekenen, zeg maar de 'echte' wiskunde. Is dit een probleem bij fiscaal recht?
Ik heb geen flauw idee wat je met het 'vennootschapsrechtelijke denken' bedoelt Embarassed, zover ben ik nog niet Smile
Flash
Moderator
Flash

BerichtGeplaatst: za 20 nov 2004 15:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Autechre schreef:

Op de middelbare vond ik economie eigenlijk wel het leukste vak, toen ik er wat voor ging doen kwam ik erachter dat ik er ook nog best wel goed in was. Ik had zelfs een 8 voor het eindexamen, ongekend! Cool . Mijn enige zwakke plek is wiskunde. Met rekenen of formules toepassen heb ik geen moeite, ik ben echter niet goed in (serieuze) algebra, hoeken berekenen, zeg maar de 'echte' wiskunde. Is dit een probleem bij fiscaal recht?
Ik heb geen flauw idee wat je met het 'vennootschapsrechtelijke denken' bedoelt Embarassed, zover ben ik nog niet Smile

Dat zijn dingen die bijna niet naar voren komen bij het fiscale traject. Bij ons in ieder geval niet, sterker nog het merendeel van de docenten heeft zelf al problemen met het uitrekenen van sommen.

Wat het belangrijkst is bij de formules die je wel krijgt, zoals al gezegd zullen dat er niet veel zijn, is dat je begrijpt waarom de formules zo zijn weergegeven en dat je dat ook uit kunt leggen.

Met vennootschapsrechtelijk denken bedoel ik dat je moet denken in de verschillende rechtsvormen die we hebben. Een NV/BV zit anders in elkaar dan bijvoorbeeld een stichting of vereniging. Buiten de vereisten zijn ook de doelstellingen anders. Dit verschilt vrij veel met bijvoorbeeld het notariele denken, wat erop gericht is om aan de wensen van de client te voldoen en onpartijdig te blijven.
Denise

Denise

Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: zo 21 nov 2004 1:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Autechre:
Nou hier heb je dus een ECHTE fiscaal studente voor je (en niet zo ene die van notarieel in 1 jaartje ff de bachelor fiscaal eraan vast plakt... Wink Laughing )

Het is een SUPERleuke studie (ookal zit ik pas in het 2e jaar en heb ik pas een paar echt fiscale vakken gevolgd, maar dat terzijde).
Met rekenen en wiskunde hoef je niet echt rekening te houden, want elke keer als het dreigt een beetje lastig te worden (met de nadruk op een beetje), komen ze met het excuus dat "rechtenstudenten niet kunnen rekenen"en dat we "dat dan maar even overslaan". Hhet enige wat je krijgt is uitrekenen hoeveel belasting men moet betalen en wat accounting/balanslezen/externe verslaglegging etc. Redelijk simpel dus. En voor de rest is het echt om aan te raden, maar dat komt natuurlijk omdat ik het zelf doe Laughing .

@Micheal en de rest: Ik geloof dat je de hele tijd iets met scherts dit en scherts dat hebt gebruikt en ik vind het wel lollig hoe iedereen er verhit op reageert. Ik neem zulke uitspraken meestal met een paar korrels zout en een dosis humor (ben zelf vrij sarcastisch van aard), dus veel zal het me niet kunnen schelen eigenlijk. Dat rechtenstudenten een hoger of lager IQ hebben dat boeit me totaal niet, als ik het maar haal (met mn IQ van 127 volgens de BNN test). En ik heb al een jaar studievertraging opgelopen Crying or Very sad , dus tsja, daar kan je natuurliijk ook weer allerlei conclusies uit trekken.

Ik denk dat op elke studie gewoon slimmere en minder slimme mensen rondlopen (als je dat zo mag noemen) en degene die misschien wat minder slim zijn (of een lager IQ hebben), hebben misschien net dat beetje meer interesse, uithoudingsvermogen, discipline en enthousiasme dan die superslimme medestudent. Ik denk dat het er toch op neer komt dat je gemotiveerd je huiswerk maakt, en dan komt het vast wel helemaal goed, welke studie je ook doet.

En dat was wat Denise te zeggen had! En nu naar bed, want ik zie dat het al heeeeel erg laat is voor zo'n jong meisje als ik!Surprised Laughing

Liefs, Miss Flash Very Happy
MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 9 van 9 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds