|
Auteur |
Bericht |
pietdevries
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 22 nov 2011 0:22 Onderwerp: hoogte vergoeding bij beëindigen overeenkomst (economisch) |
|
|
Mijn werkgever wil mijn arbeidsovereenkomst beëindigen ivm economische redenen. Ik ben 34 werk er nu 4 maand en 9 maanden. Graag wil ik in onderling overleg de overeenkomst beëindigen omdat ik geen zin heb in juridisch gedoe.
Welke ontslagvergoeding is redelijk om te eisen?
Mij is het voorstel gedaan om de eerste 3 maanden mijn ww volledig aan te vullen of kan ik beter voor een vergoeding gaan. Ik verwacht op korte termijn wel weer een baan te vinden namelijk. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 22 nov 2011 10:47 Onderwerp: |
|
|
Indien de werkgever aannemelijk kan maken dat er een gegronde reden is om afscheid te nemen, kan hij een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV werkbedrijf. Als hij die krijgt, is hij in beginsel geen vergoeding verschuldigd.
Jij kan dan nog een vergoeding vragen bij de kantonrechter. Al naar gelang de omstandigheden kan die hoger of lager uitvallen, maar het uitgangspunt zal 2,5 maandsalaris zijn dat je als vegroeding mee krijgt. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: di 22 nov 2011 10:57 Onderwerp: |
|
|
Als ik het goed gedaan heb krijg je volgende de kantonrechtersformule precies nul euro (http://www.ontslag-krijgen.nl/berekenen/kantonrechtersformule.html)
Uitgaande van geboortedatum 01-01-1976, datum in/uit dienst 01-01-2011 - 01-05-2011 en bruto jaarsalaris €28.000
edit: foutje in de ts niet opgemerkt (4 jaar en 9 maanden ipv 4 maanden en 9 maande).
Zelfde berekening geeft (met als datum in/uit dienst 01-01-2007 - 01-10-2011):
Ontslagvergoeding
Verwijtbaarheid Correctiefactor Ontslagvergoeding
werknemer is verwijtbaar 0,5 € 3.500
geen verwijtbaarheid 1 € 7.000
werkgever is verwijtbaar 1,5 € 10.500
werkgever is ernstig verwijtbaar 2 € 14.000
Laatst aangepast door Guthman op di 22 nov 2011 13:56, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
RB_1969
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: di 22 nov 2011 13:52 Onderwerp: |
|
|
Denk wel goed om de (fictieve) opzegtermijn. Als je met een vergoeding uit elkaar gaat heb je de eerste maand geen recht op WW. |
|
|
|
 |
Judge Tatting
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 222
|
Geplaatst: di 22 nov 2011 15:05 Onderwerp: |
|
|
RB_1969 schreef: | Denk wel goed om de (fictieve) opzegtermijn. Als je met een vergoeding uit elkaar gaat heb je de eerste maand geen recht op WW. |
Onzin, is geheel afhankelijk van hetgeen in de vaststellingsovereenkomst is opgenomen. Je kunt gewoon de opzegtermijn in acht nemen en met een vergoeding uit elkaar gaan.
@TS: De kantonrechtersformule zal inderdaad uitkomen op twee en een half maandsalaris -bij een correctiefactor van 1 - dit is echter geen recht waarop je je kan beroepen. Als blijkt dat de werkgever bijvoorbeeld insolvabel is zal deze correctiefactor in zijn voordeel dienen te worden bijgesteld. Zoals gezegd bestaat dan ook de kans dat het UWV een ontslagvergunning verleend en dan is hij je in beginsel niets verschuldigd. Je zult dan kennelijk onredelijk ontslag moeten aantonen bij de kantonrechter om alsnog een bedrag mee te krijgen. _________________ Veritas incognita ergo dubito. |
|
|
|
 |
RB_1969
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: di 22 nov 2011 16:12 Onderwerp: |
|
|
Bedoelde als je zonder opzegtermijn uit elkaar gaat....... vandaar ook mijn waarschuwing daarop te letten.
Niet helemaal duidelijk, maar dan is het iets minder ONZIN. |
|
|
|
 |
Judge Tatting
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 222
|
Geplaatst: di 22 nov 2011 18:19 Onderwerp: |
|
|
RB_1969 schreef: | Als je met een vergoeding uit elkaar gaat heb je de eerste maand geen recht op WW. |
Gewoon onzin dus _________________ Veritas incognita ergo dubito. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 22 nov 2011 20:07 Onderwerp: |
|
|
Judge Tatting schreef: | RB_1969 schreef: | Als je met een vergoeding uit elkaar gaat heb je de eerste maand geen recht op WW. |
Gewoon onzin dus |
Doe eens normaal? RB_1969 geeft gewoon duidelijk aan dat je op de (fictieve) opzegtermijn moet letten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|