Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 23:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Sprake van klassieke opsporing of vroegsporing?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ram00na

Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 01 nov 2011 18:01    Onderwerp: Sprake van klassieke opsporing of vroegsporing? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lieve allemaal,

ik ben nieuw hier dus sorry indien dit op de verkeerde plek is gepost!
ik heb zojuist tentamen strafrecht gehad en had even een vraagje.

Het ging om de volgende casus:

De politie krijgt een anonieme tip binnen dat een echtpaar zich bezig houdt met de verkoop van drugs. Deze anonieme tipgever denkt dat zij drugsdealers zijn. Er komen veel mensen langs en gaan na enkele minuten weer weg. Daarnaast hebben ze een hele grote nieuwe Volvo, terwijl ze allebei weinig pensioenuitkering krijgen.
De politie controleert deze tip, en komt er inderdaad achter dat er naast het weinige pensioen geen andere inkomsten zijn. Ook meldt de wijkagent dat hij inderdaad vaak mensen ziet langskomen, en het altijd erg druk is bij het echtpaar. Daarnaast worden Alberts en Brink op deze zaak gezet.
De politie wil nu een nader onderzoek instellen, en gaat over tot observatie.

Mijn vraag was nu of je hier artikel 126g of 126o moet toepassen??

Ik dacht dat er zelf al sprake was van een redelijk vermoeden van een strafbaar feit (dus klassieke opsporing, 126g), maar nu begin ik toch te twijfelen of er geen sprake was van vroegsporing (126o)?

Graag hoop ik dat jullie mij antwoord kunnen geven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LM

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 01 nov 2011 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat bedoel jij met "vroegsporing", dat is geen strafvorderlijke term.

Je moet kijken naar het systeem van de bijz. opsporingsbevoegdheden. Titel IVA (waar 126 g onder valt) ziet op gevallen waarin sprake is van de verdenking van een misdrijf. Titel V (waar 126 o onder valt) ziet op gevallen waarin er sprake is van een onderzoek naar het beramen of plegen van ernstige misdrijven een georganiseerd verband ....etc.

De bedoeling is de opsporing meer ruimte te bieden naarmate de ernst en organisatiegraad van de verdenking toeneemt. Voor zover mij bekend wordt titel V in de praktijk niet vaak toegepast. Zodra er voldoende verdenking is (vaak is dat het geval als gestart wordt met een opsporingsonderzoek) volstaat titel IVA namelijk.
hilde12

Leeftijd: 125
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 01 nov 2011 22:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gewoon artikel 126g. Er is geen sprake van ernstige misdrijven of georganiseerdencriminaliteit.

En ook van mij de vraag.... Vroegsporing???
ram00na

BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2011 16:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

oke bedankt voor de info! Stelt me weer een beetje gerust haha

Ik heb de term vroegsporing tijdens deze periode geleerd bij het vak Kernvak Strafrecht II (op de UU). Deze wordt ook genoemd in het boek Corstens - Strafprocesrecht.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Opsporing

Ook hier wordt hij genoemd. Lijkt me dus een bestaande term, misschien iets van de laatste jaren?
hilde12

Leeftijd: 125
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2011 19:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik werk in de opsporing, maar heb de term echt nog nooit gehoord...

Misschien een theoretische term, die in de praktijk, voor zover ik weet, niet gebruikt wordt.
LM

BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2011 21:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor mij ook een onbekende term. Wat nalezend neem ik aan dat deze term is geïntroduceerd bij de wijziging van art. 132a Wetboek van Strafvordering in 2000, waar toen een nieuwe definitie werd gegeven met oog op toen ingevoerde Bijz. opsp. bevoegdheden (titel IVA en V). In 132a komt dit onderscheid tussen de IVA en V terug. Inmiddels is 132a al weer gewijzigd en is opsporing nog weer ruimer geformuleerd, dit onderscheid komt nu niet meer expliciet terug in 132a Sv.

In de praktijk blijkt de titel V bevoegdheden maar heel beperkt van meerwaarde. Ik vermoed dat dit de reden is dat de term "vroegsporing" in de opsporingspraktijk zelf nauwelijks bekend is.
Lexus

Leeftijd: 65

BerichtGeplaatst: vr 04 nov 2011 23:00    Onderwerp: re Vroegsporing Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met de term 'vroegsporing' wordt bedoeld een Verkennend onderzoek.
Dit vindt plaats op bevel van de ovj. In dit onderzoek mag men geen opsporingsbevoegdheden toepassen, maar alleen openbare bronnen en overheidsbronnen raadplegen. Wordt ingesteld als het waarschijnlijk is dat in een groep ernstige misdrijven worden beraamd. De bepalingen omtrent dit onderzoek beginnen bij art. 126 gg WvSv.
'Vroegsporing' is dus een niet wettelijke term.
LM

BerichtGeplaatst: za 05 nov 2011 19:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lexus,

Dat dacht ik ook even, maar als je wat op internet zoekt zie je dat met vroegsporing en verkennend onderzoek niet hetzelfde wordt bedoeld. Vroegsporing is het titel V onderzoek.

Zie o.a. eerder geplaatste link, maar ook via google books is literatuur te raadplegen (Corstens e.a)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Opsporing
ram00na

BerichtGeplaatst: ma 14 nov 2011 17:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik krijg als het goed is morgen het cijfer te weten. Mocht het modelantwoord erbij zitten, dan zal ik deze nog hier plaatsen.
ram00na

BerichtGeplaatst: di 15 nov 2011 19:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mensen, bedankt! Er was inderdaad sprake van klassieke opsporing (126g) en ik heb mijn toets gehaald.

p.s. 126o werd ook goed gerekend, mits voldoende juist beargumenteerd.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds