|
Auteur |
Bericht |
Carolien83
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu Studieomgeving (MA): UM Berichten: 8
|
Geplaatst: vr 11 nov 2011 10:20 Onderwerp: ex student, woonachtig in studentenhuis: recht op bijstand? |
|
|
Heeft een ex-student (ontvangt dus geen stufiefinanciering meer) recht op een bijstandsuitkering? Wordt dit gezien als samenwonen? Alle andere bewoners studeren nog. |
|
|
|
 |
RB_1969
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
|
|
|
 |
Carolien83
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu Studieomgeving (MA): UM Berichten: 8
|
Geplaatst: vr 11 nov 2011 18:49 Onderwerp: |
|
|
Ok dus er is sprake van samenwonen. Volgens mij kan je alleen maar samenwonend worden gezien met z'n tween ook al woon je met 5 studenten in een huis.
Maar wie wordt dan als je 'partner' gezien?
En als er niemand anders recht op bijstand heeft omdat zij recht hebben op studiefinanciering, wat betekend dit dan voor mijn bijstand?
Samenwonenden hebben recht op het Wettelijk minimumloon aan bijstand als ik het goed begrijp. Maar dit lijkt mij niet het geval als niemand in het studentenhuis recht heeft op bijstand? Of maak ik dan aanspraak op de helft van het bedrag aan bijstand?
Hopelijk kan iemand mij helpen  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 11 nov 2011 20:16 Onderwerp: |
|
|
Bij 5 (ex-)studenten in een huis, ieder zijn eigen kamer, is er geen sprake van een gezamenlijke huishouding in de zin van de WWB.
Voor zo'n gezamenlijke huishouding moet er sprake zijn van wederzijdse zorg. Wederzijdse zorg kan blijken uit een bepaalde mate van financiële verstrengeling tussen de betrokkenen die verder gaat dan het uitsluitend delen van de woonlasten en hiermee samenhangende lasten. Zie bijv. CRvB 16 november 2010, LJN BO4347.
Bij studenten is er normaal gesproken geen sprake van wederzijdse zorg in bovenstaande zin. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Carolien83
|
Geplaatst: za 12 nov 2011 13:25 Onderwerp: |
|
|
Ok dan je wel!
Dus gewoon recht op bijstand. Al zal dit niet lang stand houden gezien het feit alle algemeen geaccepteerde arbeid moet worden aanvaard?! |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 14 nov 2011 10:51 Onderwerp: |
|
|
Carolien83 schreef: | Ok dan je wel!
Dus gewoon recht op bijstand. Al zal dit niet lang stand houden gezien het feit alle algemeen geaccepteerde arbeid moet worden aanvaard?! |
En je bent niet van plan om algemeen geaccepteerde arbeid te verrichten? _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
kampeerder
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 15 nov 2011 9:27 Onderwerp: |
|
|
Het gros van de studenten heeft een bijbaantje.
Het komt erg vaak voor dat met het einde van de studie het bijbaantje vaarwel wordt gezegd.
Dat levert nogal eens onaangename verassingen op als de ex student een bijstandsuitkering aanvraagt namelijk meteen een vette maatregel (100% voor de duur van 1 maand) wegens het verlies van inkomsten uit arbeid door eigen toedoen.
Daarnaast komt het afstuderen natuurlijk niet echt als een verassing. Dus zal de vraag van de Sociale Dienst zijn: 'wanneer bent u afgestudeerd? En wat heeft u er aan gedaan om te voorkomen dat u hier een aanvraag moet doen?'
Eerst een maand vakantie na het afstuderen is een antwoord waarmee men geen punten scoort.
Bovendien heeft de ex student geen enkele werkervaring op zijn, of haar niveau. Dat houdt in dat alle arbeid gezien wordt als passend. Dus ook de beruchte bezem. _________________ Ambactus pragmaticus!
Voorzichtig!
Niet voederen met overbodige procedures! |
|
|
|
 |
|