|
Auteur |
Bericht |
Djeba
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 03 nov 2011 22:23 Onderwerp: Ziekenfondspasje |
|
|
Ik stel hierbij een hypotetische vraag:
Ik ben bij het ziekenfonds verzekerd. Nu heeft een familielid van mij een ongeluk gehad, echter hij is niet verzekerd bij het ziekenfonds.
Ik ga met hem/haar naar het ziekenhuis en geef hem/haar mijn pasje. Nu doet mijn familielid zich voor als mijzelf. En hij/zij toont het ziekenfondspasje en hij/zij krijgt de hulp. Ben ik nu strafbaar? Velen zeggen van niet, i.v.m. het zogeheten "zaakwaarneming".
Zaakwaarneming:
Zaakwaarneming is het zich willens en wetens en op redelijke grond inlaten met de behartiging van eens anders belang, zonder de bevoegdheid daartoe aan een rechtshandeling of een elders in de wet geregelde rechtsverhouding te ontlenen
Laatst aangepast door Djeba op do 03 nov 2011 22:56, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 03 nov 2011 22:56 Onderwerp: |
|
|
Wat hij doet is strafbaar en jij werkt er bewust aan mee, dus jij bent minimaal medeplichtig en dus strafbaar.
Verder:
- het ziekenfonds bestaat niet meer;
- je familielid is verplicht een zorgverzekering te nemen en hiervoor met terugwerkende kracht de premie te betalen;
- je familielid kan medische kosten gewoon claimen bij die zorgverzekering en heeft dus niets te winnen door te frauderen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Djeba
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 03 nov 2011 22:59 Onderwerp: |
|
|
Quote: | je familielid kan medische kosten gewoon claimen bij die zorgverzekering en heeft dus niets te winnen door te frauderen |
Wat bedoel je precies? Ik denk doordat hij op mijn naam en mijn ziekenfondspasje is gegaan, hij nu geen dure kosten hoeft te maken(als hij onverzekerd naar het ziekenhuis was gegaan). Want nu heeft hij via mijn zorgpasje de kosten kunnen claimen... |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: do 03 nov 2011 23:25 Onderwerp: |
|
|
Uw medisch dossier komt toch niet overeen met die van hem ?
Dan kan hij zich toch niet als u voordoen? |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: do 03 nov 2011 23:50 Onderwerp: |
|
|
Daarnaast moet je in het ziekenhuis je legitimatie laten zien als je de eerste keer komt.
Maar ... zaakwaarneming ?????????
Welke zaak zou waargenomen moeten worden dan???
Van zaakwaarneming is sprake als bijvoorbeeld tijdens uw vakantie uw voorruit kapot gaat en de buurman laat het maken en betaalt de kosten daarvan. U bent dan verplicht de kosten aan de buurman te betalen, omdat hij uw zaak heeft waargenomen. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: vr 04 nov 2011 1:28 Onderwerp: |
|
|
Dit heeft natuurlijk geen kont met zaakwaarneming te maken, een persoon is geen zaak. Verder bestaat het ziekenfonds al jaren niet meer en is dit soort fraude de reden dat we minder broodnodige zorg kunnen verlenen aan de mensen die het écht nodig hebben, alsmede dat we met z'n allen volgend jaar voor minder meer mogen gaan betalen.
Patiënten die dit bij mij in de praktijk zouden flikken kunnen wat mij betreft rekenen op een aangifte bij de politie en alle verdere medewerking om strafvervolging van dit soort fraudeurs mogelijk te maken, al leg ik daar geld op toe. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
Jet
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 04 nov 2011 8:49 Onderwerp: |
|
|
Volgende stap: Verzekeringspasje met pasfoto. Net als op het rijbewijs. |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 04 nov 2011 10:21 Onderwerp: |
|
|
Natuurlijk is dat strafbaar, denk bijv. aan oplichting, je anders voordoen en zo een andere bewegen tot...
Het is nogal onverstandig hieraan mee te werken, omdat de verzekeringsmaatschappij nu jou aansprakelijk kan stellen + royeren. Zij zullen hier zeker aangifte van doen (policy) als dit uitkomt. Als iemand dringend medische hulp nodig heeft en niet is verzekerd zullen ziekenhuizen altijd helpen. Deze actie was niet nodig. |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: vr 04 nov 2011 10:23 Onderwerp: |
|
|
Jet schreef: | Volgende stap: Verzekeringspasje met pasfoto. Net als op het rijbewijs. |
Daarom krijg je in het ziekenhuis al een pasje met foto, en moet je éérst je legitimatie laten zien voordat je dat pasje laat maken. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 04 nov 2011 12:18 Onderwerp: |
|
|
Djeba schreef: | Quote: | je familielid kan medische kosten gewoon claimen bij die zorgverzekering en heeft dus niets te winnen door te frauderen |
Wat bedoel je precies? |
Wat ik zeg: hij had zich moeten voordoen als zichzelf, zo snel mogelijk een zorgverzekering moeten afsluiten, en daar de gemaakte kosten claimen. Wellicht moet hij een boete betalen voor onverzekerd rondlopen, maar dat moet hij toch. Tenzij hij illegaal in Nederland verblijft en in het geheel niet bekend is bij de overheid.
Quote: | Ik denk doordat hij op mijn naam en mijn ziekenfondspasje is gegaan, hij nu geen dure kosten hoeft te maken(als hij onverzekerd naar het ziekenhuis was gegaan). Want nu heeft hij via mijn zorgpasje de kosten kunnen claimen... |
Zwaar strafbaar natuurlijk, jullie allebei. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 04 nov 2011 12:20 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Wat ik zeg: hij had zich moeten voordoen als zichzelf, zo snel mogelijk een zorgverzekering moeten afsluiten, en daar de gemaakte kosten claimen. |
Het lijkt erop dat ik het mis heb. Volgens de rijksoverheid:
Quote: | U hoeft de premie voor de zorgverzekering niet met terugwerkende kracht te betalen. Wel moet u zelf de kosten betalen voor de medische zorg die u nodig had in de periode waarin u onverzekerd was. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: vr 04 nov 2011 13:19 Onderwerp: |
|
|
Gelukkig is de medische zorg in het ziekenhuis goedkoop  |
|
|
|
 |
Jet
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 04 nov 2011 20:29 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | Jet schreef: | Volgende stap: Verzekeringspasje met pasfoto. Net als op het rijbewijs. |
Daarom krijg je in het ziekenhuis al een pasje met foto, en moet je éérst je legitimatie laten zien voordat je dat pasje laat maken. |
Bij ons in het ziekenhuis niet hoor. Ik heb gewoon nog zo'n anonieme pas met alleen mijn gegevens, verzekeringsnr, huisarts en tandarts erop.
Bij het laten maken moest ik inderdaad mijn legitimatie laten zien... ooit. Daarna nooit meer en ik heb in die tussentijd al een aantal keer verhuisd en van huisarts veranderd. Zelfs van verzekering.
Wordt bij de pasjesbalie gewoon veranderd, zonder verdere vragen. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 04 nov 2011 21:13 Onderwerp: |
|
|
Gelukkig is de vraag hypothetisch, maar ik heb de indruk dat niet iedereen dit ook zo ervaart. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 04 nov 2011 22:04 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | Gelukkig is de vraag hypothetisch, maar ik heb de indruk dat niet iedereen dit ook zo ervaart. |
Ja, weer eens wat anders dan het gebruikelijke "ik vraag dit voor een kennis"  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|