Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Slottie
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 01 nov 2011 20:47 Onderwerp: Vakantieuren, extra hoge belasting en afmelden van werk |
|
|
Hallo,
Mijn situatie is als volgt:
Ik werk al 2,5 jaar bij een tankstation met alleen mijn baas. Ik werk zonder contract maar werk al wel 2,5 jaar lang op vaste tijden. Ma t/m vr van 10:00 tot 18:00.
Tot nu toe was het zo dat als ik ziek of op vakantie was geen loon kreeg, maar dit heb ik ondertussen ter sprake gebracht en wat blijkt, ik heb dus idd recht op opbouw van vakantiedagen.
Nu heeft mijn baas het een en ander laten berekenen door zijn boekhouder en nu blijkt dus dat ik over 2009, 2010 en over 2011 idd vakantieuren heb opgebouwd en deze nog niet betaald heb gekregen.
In 2009 (145 uur) en 2010 (115 uur) heb ik wel vakantie gehad, alleen niet doorbetaald gekregen tijdens die vakantie.
Nu is een en ander met mijn baas overlegd en hij wilt mij wel betalen, maar er blijven nog wat probleempjes over:
Volgens de boekhouder heb ik over 2009 en 2010 dus nog vakantieuren openstaan, bij elkaar 260 uur. De boekhouder zegt dus nu dat die vakantieuren uitbetaald kunnen worden, maar wel volgens een hoger belastingtarief.
Dat lijkt mij dus verre van eerlijk. Aangezien ik de vakanties wel heb gehad in 2009 en 2010, alleen toen aan het eind van de maand dus niet volledig loon heb gehad. Maw, het geld dat ik nu zou moeten krijgen is naar mijn idee 'achterstallig loon'.
Hoe zit het hier mee? Wie heeft hier gelijk?
Als ik het een en ander op zoek lees ik ook nog dat WETTELIJKE vakantieuren geeneens uitbetaald mogen worden. Alleen de extra vakantieuren, dat zou in mijn geval misschien 40 uur zijn over 2009 en 2010.
Hoe zit dit?
Ook hebben we het gehad over het afmelden van mijn baas aan mij een dag van te voren.
Afgelopen week was het schoolvakantie en wou mijn baas een nieuwe (scholier) collega inwerken. Allemaal prima, maar hij heeft mij 3 dagen afgemeld, en elke keer een avond van te voren.
Opzich heb ik daar geen moeite mee, maar dat kost mij wel gewoon 3x 7 uur = 21 uur loon.
Wat ik ondertussen weet is dat mijn 'contract' (wat er dus niet is) is gebasseerd op het aantal uur wat ik de afgelopen 3 maanden heb gewerkt. Stel dat dat 35 uur gemiddeld is per week, dan heb ik dat afgelopen week dus niet gehaald.
Mag mijn baas mij dus gewoon afmelden en niet betalen? Of is hij verplicht mij gewoon loon te betalen?
Laatste (simpele) vraag:
Bouw je tijdens vakantie ook vakantieuren op?
Nu is berekend aan de hand van mijn jaaropgaaf (totale loon / uurloon = aantal uren gewerkt x ...% = aantal openstaande vakantieuren) hoeveel vakantieuren er open staan, maar die vakantieuren zijn dus niet berekend over de dagen dat ik op vakantie was.
Hoe zit dit?
Alvast bedankt voor de reacties! |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: di 01 nov 2011 22:48 Onderwerp: |
|
|
Je werkgever betaalt het uit tegen het hoge tarief.
Jij kunt het teveel betaalde weer terugkrijgen door indiening van een t biljet ( of als je al aangifte gedaan hebt door een aanvullende aangifte te doen)
Heeft dus niets te maken met gelijk hebben, maar met toepassen van de regels. Uiteindelijk ontvang je waar je recht op hebt. |
|
|
|
 |
Slottie
|
Geplaatst: wo 02 nov 2011 0:42 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | Je werkgever betaalt het uit tegen het hoge tarief.
Jij kunt het teveel betaalde weer terugkrijgen door indiening van een t biljet ( of als je al aangifte gedaan hebt door een aanvullende aangifte te doen)
Heeft dus niets te maken met gelijk hebben, maar met toepassen van de regels. Uiteindelijk ontvang je waar je recht op hebt. |
Ok, maar dat ik de vakantiedagen in principe wel heb gebruikt in 2009 en 2010 doet er niet toe? Het is niet dat ik bewust de vakantieuren heb opgespaard om nu in één keer te kunne opnemen oid. Het was onwetendheid van mij en mijn baas.
En hoe zit het met het stukje afmelden? Mag mijn baas dit doen zonder mij te moeten betalen? |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: wo 02 nov 2011 9:31 Onderwerp: |
|
|
Slottie schreef: | hilde12 schreef: | Je werkgever betaalt het uit tegen het hoge tarief.
Ok, maar dat ik de vakantiedagen in principe wel heb gebruikt in 2009 en 2010 doet er niet toe? Het is niet dat ik bewust de vakantieuren heb opgespaard om nu in één keer te kunne opnemen oid. Het was onwetendheid van mij en mijn baas.
? |
Dan nog maakt dat voor de te betalen belasting niets uit. Via een t biljet kun je de teveel betaalde belasting terugkrijgen. |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: wo 02 nov 2011 9:31 Onderwerp: |
|
|
Slottie schreef: | hilde12 schreef: | Je werkgever betaalt het uit tegen het hoge tarief.
? |
Dan nog maakt dat voor de te betalen belasting niets uit. Via een t biljet kun je de teveel betaalde belasting terugkrijgen. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 02 nov 2011 9:52 Onderwerp: Re: Vakantieuren, extra hoge belasting en afmelden van werk |
|
|
Slottie schreef: | Volgens de boekhouder heb ik over 2009 en 2010 dus nog vakantieuren openstaan, bij elkaar 260 uur. De boekhouder zegt dus nu dat die vakantieuren uitbetaald kunnen worden, maar wel volgens een hoger belastingtarief.
Dat lijkt mij dus verre van eerlijk. Aangezien ik de vakanties wel heb gehad in 2009 en 2010, alleen toen aan het eind van de maand dus niet volledig loon heb gehad. Maw, het geld dat ik nu zou moeten krijgen is naar mijn idee 'achterstallig loon'.
Hoe zit het hier mee? Wie heeft hier gelijk? |
Zoals al eerder gezegd, het hogere belastingtarief dient nu toegepast te worden, maar verandert niets aan jouw bruto loon. Aan het einde van het jaar wordt op basis van jouw bruto loon gekeken hoeveel belasting jij daarover verplicht bent te betalen. Als dan blijkt dat je te veel betaald hebt, kun je het teveel betaalde terugvragen/krijgen, door middel van je aangifte, of inderdaad het T-biljet.
Quote: | Als ik het een en ander op zoek lees ik ook nog dat WETTELIJKE vakantieuren geeneens uitbetaald mogen worden. Alleen de extra vakantieuren, dat zou in mijn geval misschien 40 uur zijn over 2009 en 2010.
Hoe zit dit? |
Dat klopt, wettelijke uren mogen niet uitbetaald worden. De vraag laat zich alleen wel stellen in hoeverre jij nu nog iets hebt aan een heel hoog verlofsaldo, nu je wel gewoon (onbetaald) verlof hebt genoten. Het verhaal van uitbetalen is bij het alsnog ontvangen van de wettelijke uren in iedre geval niet meer aan de orde...
Quote: | Ook hebben we het gehad over het afmelden van mijn baas aan mij een dag van te voren.
Afgelopen week was het schoolvakantie en wou mijn baas een nieuwe (scholier) collega inwerken. Allemaal prima, maar hij heeft mij 3 dagen afgemeld, en elke keer een avond van te voren.
Opzich heb ik daar geen moeite mee, maar dat kost mij wel gewoon 3x 7 uur = 21 uur loon.
Wat ik ondertussen weet is dat mijn 'contract' (wat er dus niet is) is gebasseerd op het aantal uur wat ik de afgelopen 3 maanden heb gewerkt. Stel dat dat 35 uur gemiddeld is per week, dan heb ik dat afgelopen week dus niet gehaald.
Mag mijn baas mij dus gewoon afmelden en niet betalen? Of is hij verplicht mij gewoon loon te betalen? |
Indien jij akkoord gaat, dan "mag" het gewoon, want dan is het een afspraak tussen jullie. Indien jij niet akkoord gaat dan zul je je beroepen op het goed werkgeverschap. Er bestaan geen hard eregels over dit soort onderwerpen, enkel de hoofdregel dat werknemer en werkgever zich "goed" ten opzichte van elkaar moeten gedragen. Dat betekent van beide partijen "geven en nemen". Ik kan me zo maar voorstellen dat het tot drie keer toe op het laatste moment afmeldne geen blijk geeft van goed werkgeverschap.
Quote: | Laatste (simpele) vraag:
Nu is berekend aan de hand van mijn jaaropgaaf (totale loon / uurloon = aantal uren gewerkt x ...% = aantal openstaande vakantieuren) hoeveel vakantieuren er open staan, maar die vakantieuren zijn dus niet berekend over de dagen dat ik op vakantie was.
Hoe zit dit? |
Je bouwt alleen tijdens gewerkte uren vakantie op, met een minimum van viermaal de formele arbeidsduur per week! _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Slottie
|
Geplaatst: wo 02 nov 2011 13:09 Onderwerp: Re: Vakantieuren, extra hoge belasting en afmelden van werk |
|
|
DENNIS79 schreef: | Slottie schreef: | Volgens de boekhouder heb ik over 2009 en 2010 dus nog vakantieuren openstaan, bij elkaar 260 uur. De boekhouder zegt dus nu dat die vakantieuren uitbetaald kunnen worden, maar wel volgens een hoger belastingtarief.
Hoe zit het hier mee? Wie heeft hier gelijk? |
Zoals al eerder gezegd, het hogere belastingtarief dient nu toegepast te worden, maar verandert niets aan jouw bruto loon. Aan het einde van het jaar wordt op basis van jouw bruto loon gekeken hoeveel belasting jij daarover verplicht bent te betalen. Als dan blijkt dat je te veel betaald hebt, kun je het teveel betaalde terugvragen/krijgen, door middel van je aangifte, of inderdaad het T-biljet. |
Duidelijk.
Echter de boekhouder heeft gereageerd per mail op een aantal vragen en die zegt het volgende:
'De uitbetaalde vakantie uren worden tegen een bijzonder tarief uitbetaald. Over het uur loon, dit heb ik op een bruto uurloon moeten zetten. Dit omdat ik anders de uitbetaalde vakantie uren niet kon verlonen. Het bruto uurloon ligt dan ook iets hoger.'
Wat bedoelt de boekhouder hiermee?
DENNIS79 schreef: | Slottie schreef: | Als ik het een en ander op zoek lees ik ook nog dat WETTELIJKE vakantieuren geeneens uitbetaald mogen worden. Alleen de extra vakantieuren, dat zou in mijn geval misschien 40 uur zijn over 2009 en 2010.
Hoe zit dit? |
Dat klopt, wettelijke uren mogen niet uitbetaald worden. De vraag laat zich alleen wel stellen in hoeverre jij nu nog iets hebt aan een heel hoog verlofsaldo, nu je wel gewoon (onbetaald) verlof hebt genoten. Het verhaal van uitbetalen is bij het alsnog ontvangen van de wettelijke uren in iedre geval niet meer aan de orde... |
Juist, ik heb niks aan veel vakantie uren aangezien ik geen 3 maanden op vakantie wil. Maar jouw laatste zin snap ik niet:
Het verhaal van uitbetalen is bij het alsnog ontvangen van de wettelijke uren in ieder geval niet meer aan de orde.
Wat bedoel je hiermee?
DENNIS79 schreef: | Slottie schreef: | Ook hebben we het gehad over het afmelden van mijn baas aan mij een dag van te voren.
Mag mijn baas mij dus gewoon afmelden en niet betalen? Of is hij verplicht mij gewoon loon te betalen? |
Indien jij akkoord gaat, dan "mag" het gewoon, want dan is het een afspraak tussen jullie. Indien jij niet akkoord gaat dan zul je je beroepen op het goed werkgeverschap. Er bestaan geen hard eregels over dit soort onderwerpen, enkel de hoofdregel dat werknemer en werkgever zich "goed" ten opzichte van elkaar moeten gedragen. Dat betekent van beide partijen "geven en nemen". Ik kan me zo maar voorstellen dat het tot drie keer toe op het laatste moment afmeldne geen blijk geeft van goed werkgeverschap. |
Ik ben dus niet akkoord gegaan, dus hij mag dat dus niet doen.
Wat ik heb gelezen op verschillende sites is dat ik de 1e 6 maanden dat ik bij mijn baas ging werken hij mij inderdaad op kan roepen en af kan melden wanneer hij wilt. Maar na 6 maanden geldt dit niet meer en wordt er gekeken naar het gewerkte aantal uur over de afgelopen 3 maanden.
In mijn geval is dit heel duidelijk want ik werk al 2,5 jaar volgens vaste tijden ongeveer 35 uur per week.
Lijkt mij toch dat ik, doordat hij mij 3 dagen heeft afgemeld, vanzelfsprekend niet aan die 35 uur kom. En hij heeft geen geldige reden gehad om mij af te melden, lijkt mij.
Is hier een duidelijkere regel of wet over, ipv iets als goed werkgeverschap?
DENNIS79 schreef: | Slottie schreef: | Laatste (simpele) vraag:
Hoe zit dit? |
Je bouwt alleen tijdens gewerkte uren vakantie op, met een minimum van viermaal de formele arbeidsduur per week! |
Ok, dit lees ik ook vaak terug, maar als ik mijn CAO erbij pak (en verschillende berekeningen op het internet) dan kom ik uit op het volgende (volgens mijn CAO):
Bij een 40-urige werkweek heb je recht op 200 vakantie uren.
40 uur x 52 weken = 2080 uur per jaar
200 vakantie uren / 2080 uur per jaar = 0,0962 oftewel per gewerkt uur bouw je daarover 9,62% vakantie uur op. Dit is ook het percentage dat de boekhouder mij heeft verteld.
Maar je werkt dus geen 52 weken, je werkt 47 weken, aangezien je 25 vakantiedagen hebt, oftewel 5 weken vakantie.
Dus je bouwt (volgens de boekhouder en ook jullie) vakantiedagen op over de 47 weken die je WEL werkt. In dat geval kom je tot het volgende:
40 uur per week x 47 weken = 1880 uur per jaar
1880 uur per jaar x 0,0962 = 181 vakantie uren (afgerond)
En dus geen 200 uur waar je volgens de CAO recht op hebt!
Hoe moet ik dit zien? Bedoelen ze dus dat als je de volledige 52 weken werkt je inderdaad 200 uur opbouwt, en je dit kan meenemen naar een volgend jaar. Want een normale werknemer neemt gewoon vakantie op en bouwt dus inderdaad geen volledige 200 vakantie uren op?
In het eerste geval, dan klopt er toch niks van? Aangezien je dan nooit 25 vakantiedagen kan opbouwen EN ook vakantie kan opnemen.
Help?
In ieder geval onwijs bedankt voor alle antwoorden zover! |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 03 nov 2011 17:51 Onderwerp: Re: Vakantieuren, extra hoge belasting en afmelden van werk |
|
|
Slottie schreef: |
Duidelijk.
Echter de boekhouder heeft gereageerd per mail op een aantal vragen en die zegt het volgende:
'De uitbetaalde vakantie uren worden tegen een bijzonder tarief uitbetaald. Over het uur loon, dit heb ik op een bruto uurloon moeten zetten. Dit omdat ik anders de uitbetaalde vakantie uren niet kon verlonen. Het bruto uurloon ligt dan ook iets hoger.'
Wat bedoelt de boekhouder hiermee? |
Pff zonder de bijbehorende loonstrook is dit niet een duidelijk verhaal. Maar voor zover loon hoger ligt (bruto of netto) zou ik me geen zorgen maken... ;-)
Slottie schreef: | Juist, ik heb niks aan veel vakantie uren aangezien ik geen 3 maanden op vakantie wil. Maar jouw laatste zin snap ik niet:
Het verhaal van uitbetalen is bij het alsnog ontvangen van de wettelijke uren in ieder geval niet meer aan de orde.
Wat bedoel je hiermee? |
Ik bedoel dat je geen uren uitbetaald krijgt indien je het tegoed laat bijschrijven op je verlofsaldo. Overigens wist ik toen nog niet dat jij zowel wettelijke als bovenwettelijke verlofuren hebt.
Slottie schreef: | Ook hebben we het gehad over het afmelden van mijn baas aan mij een dag van te voren.
|
Slottie schreef: | Ik ben dus niet akkoord gegaan, dus hij mag dat dus niet doen. |
Daarom zei ik dat als je iets afspreekt, dan mag dat gewoon. Als jouw baas zegt dat je niet hoeft te werken en jij accepteert dat zonder daar meteen tegen in te gaan, en vervolgens accepteer je die gang van zaken nog twee keer. Dan gaat het gewoon om een afspraak. Als je het ergens niet mee eens bent dan moet je daar ook gelijk tegen in komen.
Overigens laat deze gang van zaken onverlet dat jij gewoon aanspraak kan maken op die gemiddelde 35 uur per week. Alleen zul je dan in een aantal weken iets meer dan 35 uur moeten werken.
Slottie schreef: | Is hier een duidelijkere regel of wet over, ipv iets als goed werkgeverschap? |
Nee. Er is geen wet die bepaalt hoeveel minuten van tevoren je wel en niet mag afmelden. Er zijn voorbeelden te over waarbij het afmelden drie weken van tevoren niet redelijk zou zijn (bijvoorbeeld als iemand net zijn vakantie heeft geannuleerd), en waarbij twee uur van tevoren afmelden nog wel redelijk is (bijvoorbeeld bij een "echt" oproepcontract, en de vakken van de Appie blijken sneller gevuld dan verwacht).
Slottie schreef: | Ok, dit lees ik ook vaak terug, maar als ik mijn CAO erbij pak (en verschillende berekeningen op het internet) dan kom ik uit op het volgende (volgens mijn CAO):
Bij een 40-urige werkweek heb je recht op 200 vakantie uren.
40 uur x 52 weken = 2080 uur per jaar
200 vakantie uren / 2080 uur per jaar = 0,0962 oftewel per gewerkt uur bouw je daarover 9,62% vakantie uur op. Dit is ook het percentage dat de boekhouder mij heeft verteld.
Maar je werkt dus geen 52 weken, je werkt 47 weken, aangezien je 25 vakantiedagen hebt, oftewel 5 weken vakantie.
Dus je bouwt (volgens de boekhouder en ook jullie) vakantiedagen op over de 47 weken die je WEL werkt. In dat geval kom je tot het volgende:
40 uur per week x 47 weken = 1880 uur per jaar
1880 uur per jaar x 0,0962 = 181 vakantie uren (afgerond)
En dus geen 200 uur waar je volgens de CAO recht op hebt!
|
Nee, je eerste berekening gaat al niet goed. Per jaar bekijk je het aantal werkbare dagen:
Voor 2012: (366 dagen -/- zaterdag -/- zondagen -/- feestdagen -/- verlofdagen) * 8 = aantal uur per jaar. Je verlofuren deel je door dat aantal, en dan weet je hoeveel procent je per uur opbouwt. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Slottie
|
Geplaatst: do 03 nov 2011 23:37 Onderwerp: Re: Vakantieuren, extra hoge belasting en afmelden van werk |
|
|
DENNIS79 schreef: |
Pff zonder de bijbehorende loonstrook is dit niet een duidelijk verhaal. Maar voor zover loon hoger ligt (bruto of netto) zou ik me geen zorgen maken...  |
Ok, dan wacht ik even af wat de boekhouder hier van brouwt.
DENNIS79 schreef: | Ik bedoel dat je geen uren uitbetaald krijgt indien je het tegoed laat bijschrijven op je verlofsaldo. Overigens wist ik toen nog niet dat jij zowel wettelijke als bovenwettelijke verlofuren hebt. |
Ok
DENNIS79 schreef: | Daarom zei ik dat als je iets afspreekt, dan mag dat gewoon. Als jouw baas zegt dat je niet hoeft te werken en jij accepteert dat zonder daar meteen tegen in te gaan, en vervolgens accepteer je die gang van zaken nog twee keer. Dan gaat het gewoon om een afspraak. Als je het ergens niet mee eens bent dan moet je daar ook gelijk tegen in komen.
Overigens laat deze gang van zaken onverlet dat jij gewoon aanspraak kan maken op die gemiddelde 35 uur per week. Alleen zul je dan in een aantal weken iets meer dan 35 uur moeten werken. |
Duidelijk. Via een andere weg (Juridisch Loket) ben ik te weten gekomen dat ik rechtsvermoeden van arbeid heb. Die 35 uur dus. Als mijn baas mij 3x afmeld (of 1x is ook al genoeg) dan kan ik hem daarop wijzen dmv een schriftelijk schrijven. Mijn baas moet dan met tegenbewijs komen (wat hij natuurlijk niet kan in mijn geval) dat ik niet wekelijks 35 uur werk. Heeft hij geen gelijk, dan moet hij mij loon uitbetalen.
Ik heb natuurlijk geen zin om elke keer dit te moeten doen, en dat maakt de relatie met mijn baas er ook niet beter op. Ik hoop dus dat ik onderling met hem eruit kan komen.
DENNIS79 schreef: | Nee. Er is geen wet die bepaalt hoeveel minuten van tevoren je wel en niet mag afmelden. Er zijn voorbeelden te over waarbij het afmelden drie weken van tevoren niet redelijk zou zijn (bijvoorbeeld als iemand net zijn vakantie heeft geannuleerd), en waarbij twee uur van tevoren afmelden nog wel redelijk is (bijvoorbeeld bij een "echt" oproepcontract, en de vakken van de Appie blijken sneller gevuld dan verwacht). |
Klopt, deze dingen lees ik ook, maar voor mij geldt blijkbaar het bovenstaande.
DENNIS79 schreef: | Nee, je eerste berekening gaat al niet goed. Per jaar bekijk je het aantal werkbare dagen:
Voor 2012: (366 dagen -/- zaterdag -/- zondagen -/- feestdagen -/- verlofdagen) * 8 = aantal uur per jaar. Je verlofuren deel je door dat aantal, en dan weet je hoeveel procent je per uur opbouwt. |
Dus in het geval van een 40-urige werkweek met bijbehorend 200 vakantie uren kom je op het volgende uit:
366 dagen - 53 zaterdagen - 53 zondagen - 2 dagen kerst - 1 dag nieuwjaar - 25 verlofdagen = 232 dagen x 8 uur = 1856 uur
200 vakantie uren / 1856 = 0,1078 oftwel 10,78 % vakantie uur per gewerkt uur.
Klopt dit dan wel? |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|