|
Auteur |
Bericht |
luso
Leeftijd: 126 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 23 okt 2011 20:00 Onderwerp: |
|
|
dr. dunno, ben je daadwerkelijk doctor?
Het voeren van een titel die niet daadwerkelijk van rechtswege is verkregen is strafbaar. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 24 okt 2011 11:32 Onderwerp: |
|
|
luso schreef: | Het voeren van een titel die niet daadwerkelijk van rechtswege is verkregen is strafbaar. |
Pff gelukkig voer ik alleen eendjes...
Maar goed, tegen beter weten in, zal ik het toch nog een keer proberen.
Zeker nu TS met de volgend eopmerking haar huidige kennisniveau toegeeft.
luso schreef: | Blijkbaar moet de consument ten domme gehouden worden. |
Waar het om gaat is dat in principe elke afspraak, ook een mondelinge, gewoon bindend is. Daarnaast is niet hetgeen partijen letterlijk op papier zetten doorslaggevend, maar dat wat partijen beoogd hebben af te spreken. Maar als bepaalde inhoud niet duidelijk is, dan ben je wel verplicht om daar onderzoek naar te doen.
Als er dus een inconsistentie is in hetgeen in het contract staat geschreven, maar het is voor iedereen duidelijk dat het om een verschrijving gaat, dan maakt die verschrijving het contract niet opeens ongeldig, of heb je niet opeens met een vreemde een overeenkomst.
Twijfel je echter, dan zul je navraag moeten doen, op onderzoek uit moeten gaan, en voldoen aan je eigen informatieplicht.
Het is dus helemaal niet zo gemakkelijk juridisch te bepalen wat de status van jouw contract is, als je er niet zelf bij bent geweest. Maar in geval van twijfel mag je eigenlijk nooit achterover leuenen en dus op onderzoek uitgaan. Vandaar mijn eerste reactie: vraag het gewoon eens aan de betrokkene. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
luso
|
Geplaatst: ma 24 okt 2011 12:46 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | Waar het om gaat is dat in principe elke afspraak, ook een mondelinge, gewoon bindend is. Daarnaast is niet hetgeen partijen letterlijk op papier zetten doorslaggevend, maar dat wat partijen beoogd hebben af te spreken. Maar als bepaalde inhoud niet duidelijk is, dan ben je wel verplicht om daar onderzoek naar te doen.
Als er dus een inconsistentie is in hetgeen in het contract staat geschreven, maar het is voor iedereen duidelijk dat het om een verschrijving gaat, dan maakt die verschrijving het contract niet opeens ongeldig, of heb je niet opeens met een vreemde een overeenkomst.
Twijfel je echter, dan zul je navraag moeten doen, op onderzoek uit moeten gaan, en voldoen aan je eigen informatieplicht.
Het is dus helemaal niet zo gemakkelijk juridisch te bepalen wat de status van jouw contract is, als je er niet zelf bij bent geweest. Maar in geval van twijfel mag je eigenlijk nooit achterover leuenen en dus op onderzoek uitgaan. Vandaar mijn eerste reactie: vraag het gewoon eens aan de betrokkene. |
Dank voor het antwoord.
Ten eerste: volgens mij heb je aan een mondelinge afspraak niks als daar niet iemand met onafhankelijke autoriteit bij is geweest. Ik heb wel vaker mondelinge afspraken in rook op zien gaan, volgens de rechtbank had er een notaris bij aanwezig moeten zijn. Zelfs mijn makelaar dreigt dat de collega’s tegen mij zullen getuigen in geval van een conflict: ze houden elkaar het handje boven het hoofd.
Niemand is erbij geweest toen het contract getekend werd, dus dan is het juridisch niet te bepalen wat de status van het contract is? Er zou bij wijze van spreken Beatrix van Oranje kunnen staan: het is voor mij niet na te gaan of mevrouw Van Oranje bestaat en of zij in gemeenschap van goederen is getrouwd met meneer de Graaf.
Zoals gezegd wordt de makelaar boos wanneer ik navraag doe. Belangrijke aanpassingen worden ook geweigerd.
Ik ben overtuigd dat er geen probleem is wanneer de huurovereenkomst in is gegaan, ik maak mij meer zorgen over de afwendbaarheid van de huurovereenkomst. Dit is wel de laatste keer dat ik een makelaar vertrouw. |
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 24 okt 2011 21:19 Onderwerp: |
|
|
Ik zie weinig mensen de hele dag met een notaris aan hun zijde en dat terwijl de meeste mensen toch tientallen overeenkomsten per dag aangaan. |
|
|
|
 |
luso
|
Geplaatst: di 25 okt 2011 9:42 Onderwerp: |
|
|
Sommige mensen hebben een bord voor hun hoofd, ongelooflijk. Is dit een serieus forum? Als de mens zo goed was, dan waren er geen gerechtelijke organisaties nodig. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 25 okt 2011 10:59 Onderwerp: |
|
|
luso schreef: | Sommige mensen hebben een bord voor hun hoofd, ongelooflijk. Is dit een serieus forum? Als de mens zo goed was, dan waren er geen gerechtelijke organisaties nodig. |
Probeer nu eens één keer de boodschap te begrijpen, in plaats van vanuit een vooroordeel te reageren!
Waar het om gaat is dat mensen heel goed in staat zijn om een overeenkomst aan te gaan, zonder dat daarvoor notarissen of getuigen nodig zijn. Dat mensen ook heel goed in staat zijn om over die overeenkomsten conflicten te laten ontstaan en die vervolgens voor te leggen aan een gerechtelijke instantie is iets anders.
Om een dergelijk oordeel in je eigen voordeel te verkrijgen, dien je jouw standpunten te bewijzen. In het civiele recht gelden voor het leveren van dat bewijs andere regels dan bij het strafrecht. Je hoeft dus gelukkig geen notaris bij de hand te hebben als je je boodschappen afrekent bij de Appie. Je moet echter wel aannemelijk kunnen maken dat jouw uitleg van de overeenkomst de juiste is. Voor het aannemelijk maken van het bestaan van een bepaalde afspraak (=overeenkomst) gelden geen wettelijke eisen. Ben creatief en je verzint vast wel iets hoe je jouw visie kunt beargumenteren... _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 25 okt 2011 11:09 Onderwerp: |
|
|
Je maakt een hoop bombarie terwijl er helemaal geen probleem is. Haal gewoon de sleutel op en betaal gewoon de huur. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|