|
Auteur |
Bericht |
bloemeke
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: za 22 okt 2011 12:02 Onderwerp: Absolute sector bevoegdheid |
|
|
In mijn casus is er een geldvordering ontstaan van boven € 5.000,00, zodat de sector civiel bevoegd zou zijn om deze zaak te behandelen. Echter is deze vordering ontstaan uit (de beëindiging van) een huurovereenkomst. Over alle aardvordering (waaronder huurovereenkomst) is de sector kanton in principe bevoegd een besluit te nemen.
Mijn vraag:
Is de sector civiel bevoegd omdat de geldvordering hoger is dan € 5.000,00 ongeacht de grond waarop de geldvordering wordt gebaseerd (in casus huurovereenkomst)?
Of is de sector kanton bevoegd juist omdat de geldvordering een gevolg is van de (beeindiging van de) huurovereenkomst (een aardvordering)? |
|
|
|
 |
Judge Tatting
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 222
|
Geplaatst: za 22 okt 2011 12:32 Onderwerp: |
|
|
Tegenwoordig is de kantonrechter bevoegd in geschillen waarbij de vordering de grens van 25000e niet overschreidt. _________________ Veritas incognita ergo dubito. |
|
|
|
 |
bloemeke
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: za 22 okt 2011 12:44 Onderwerp: |
|
|
Goed om te weten. Ik zie nu inderdaad dat de competentiegrens sinds afgelopen 1 juli is uitgebreid. Jammer dat dit nog niet in de nieuwste wettenbundel is opgenomen, maar dat terzijde.
Waar het mij op gaat: wat heeft voorrang, de hoogte van het bedrag of de aard van de overeenkomst (in casus huurovereenkomst) waaruit de geldvordering voortvloeit?
Wanneer de vordering groter was geweest dan € 25.000,00, welke sector is dan bevoegd? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 22 okt 2011 16:09 Onderwerp: |
|
|
Aard, dus kanton. |
|
|
|
 |
|