Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 20:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

overlijden moeder
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
taff

Leeftijd: 63
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2011 16:11    Onderwerp: overlijden moeder Reageer met quote Naar onder Naar boven

Korte uitleg.!!!!!
Moeder is overleden en heeft aangegeven zich voor de wetenschap ter beschiking te stellen. (wat zij ook geregeld had, papieren hiervan aanwezig)
Zoon is het hier niet mee eens en heeft op het sterf bed van mijn moeder
haar nog over gehaald voor een crematie te kiezen.
Mijn broer heeft bij mijn moeder aangegeven de crematie dan zelf te betalen, aangezien mijn moeder een kleine uitvaart polis had.(Hij heeft ook de overeenkomst van de uitvaart getekend, zodat deze rekening op zijn naam vermeld is)
Ik regel al 20 jaar haar papieren (pgb) en bank zaken.
Mijn moeder is niet vermogend en heeft voor haar dood haar spullen verdeeld.
Mijn broer heeft aan gegeven niets van de inboedel te willen hebben.
Ik heb de taak op mij genomen, het huis op te ruimen en de lopende rek te voldoen.
Nu krijg ik de rek van de crematie toegestuurd met de opdracht dit van de lopende rek te betalen(daar staat bijna geen geld meer op).
Mijn broer en zus zetten mij voor het blok omdat ik de lopende rek beheer en weiger de crematie te betalen. Ze dreigen dat zij afzien van de erfenis en mij met de schuld te laten zitten.
Wat moet ik doen? En mag ik het betalen van die crematie rekening weigeren?

Mvrgrt Taff
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Guthman

Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2011 16:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kan het betalen van de rekening weigeren. Jij hebt niks te maken met die rekening en je hebt nergens voor getekend.

Als de rekening niet betaald wordt zal de crematieinstelling je broer aanspreken. Zijn naam staat immers op de rekening.
dr.dunno

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2011 17:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat inderdaad. Wie tekent moet betalen, het valt altijd te betogen dat moeder nooit beoogd heeft de rekening daarvan te betalen; de betalingsverplichting is daarmee ook niet door haar overgenomen en is dus ook geen vordering tegenover de nalatenschap. Gewoon weigeren en terugverwijzen naar die broer.

Overigens was het enige tijd geleden zo dat voor zover een boedel verdeeld was 180 dagen voor de dood, de goederen alsnog onder de nalatenschap vallen. En dat ook op andere gronden dit aangenomen werd. Zou je even bij een notaris moeten navragen, of evt. via de notarislijn. In dat geval kun je de boedel verkopen, ook al vinden je broer en zus van niet.

Vrienden ga je hoe dan ook niet maken met deze situatie, maar daar hebben je broer en zus het wel zelf naar gemaakt. Jammer altijd dat dit soort problemen zich met name in dit soort nare situaties openbaren.

Overigens nog gecondoleerd met het verlies van je moeder, het zal vast niet meevallen om dit er ook nog bovenop te krijgen.

BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2011 18:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

guthman en dr Drunno,

Bedankt voor de uitleg en de persoonlijke noot.
Ben zeer boos op de gang van zaken die mijn broer veroorzaakt.
Het gaat niet om geld maar om gekwetste ego(broer).
Heb hem te kennen gegeven dat ik vind dat mijn broer respektloos is omgesprongen met de gevoelens van mijn moeder.
Dit heeft hij mij niet in dank afgenomen.

Hij heeft de laatste 3 jaar niets van zich laten horen omdat mijn moeder de begrafenis niet zo geregeld had .(mijn broer en zus vinden dat zij het recht op een begrafenis hebben).
De inboedel is verdeeld zoals mijn moeder heeft gevraagt en de rest is naar het asielzoekers centrum gegaan.
De rek zijn, zover die binnen zijn, betaald en er staat nog 40 euro op de bank. Als er niets meer binnen komt, zal ik dit bedrag door 3en delen en aan hun overmaken.
Hoe kan ik bewijzen waar de inboedel is?

Ik heb vrienden die mij hebben geholpen met opruimen .
Broer en zus lieten niets van zich horen (niets nieuws)
Mijn broer gooit met zaken als erfrecht en wat mijn plichten tegen over hun zijn
Sorry voor het lange verhaal.
dr.dunno

BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2011 23:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik raad je aan om nog eens te kijken wat ik schreef over verdeling van de boedel vóór overlijden.

Overigens, als de bedoel ná overlijden is verdeeld onder alle drie de kinderen, hebben jullie met zijn allen de erfenis aanvaard. Het maakt dan niet uit of je een voorbehoud hebt gemaakt. Voor zover die rekening dan toch voor rekening van de erfboedel zou komen op welke wijze dan ook, dan zijn jullie alle drie de klos.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 20 okt 2011 2:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kosten van de uitvaart zijn voor de erfgenamen, dus zullen van de rekening moeten worden betaald.

Dat de broer heeft getekend zegt niets; hij heeft getekend als erfgenaam. Wie had er anders moeten tekenen?

Dat je moeder zich op het laatste moment heeft bedacht maakt ook niets uit.

Leeftijd: 52

BerichtGeplaatst: do 20 okt 2011 11:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zal uitmaken wat je broer met de uitvaartondernemer heeft afgesproken. Heeft hij zich bijv. garant gesteld voor het geval de boedel ontoereikend is om de kosten te dekken.

Normaliter informeert een uitvaartondernemer vooraf in zo'n geval of er wel voldoende vermogen is om de kosten te dekken, zeker als blijkt dat de verzekeringspolis gering is.
dr.dunno

BerichtGeplaatst: do 20 okt 2011 13:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Kosten van de uitvaart zijn voor de erfgenamen, dus zullen van de rekening moeten worden betaald.

Dat de broer heeft getekend zegt niets; hij heeft getekend als erfgenaam. Wie had er anders moeten tekenen?

Het lijkt mij dat de broer die tekent moet instaan voor zijn volmacht. Als hij niet de executeur is van het testament en dus ook niet kon tekenen namens de nalatenschap moet hij zelf garant staan voor de betaling als de nalatenschap daar niet voor instaat, althans de begrafenisondernemer hoeft dan slechts de broer aan te spreken. Dit geldt ook wanneer de erven niet hun erfdeel accepteren (voor zover dit nog mogelijk is), hij heeft zichzelf naar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid garant gesteld, al dan niet via de algemene voorwaarden (dergelijke situaties zullen wel vaker voorkomen en dus worden voorzien en ondervangen).

Maar vrienden maak je er zoals gezegd zeker niet mee.

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 20 okt 2011 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Neem aan dat zo'n nota per artikel 7 BW4 par 1b geadresseerd is aan 'de nalatenschap'; kan die niet failliet of zo??
taff

BerichtGeplaatst: do 20 okt 2011 18:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn broer heeft tegen diverse mensen ook de begrafenisondernemer
verklaard de de rest van de begrafenis rek door hem word betaald.
Mijn moeder had een polis van1200 euro
En het resterende bedrag is 2100 euro
De rek staad niet op naam van erven van, maar op zijn naam
m.v.g.
diane
dr.dunno

BerichtGeplaatst: do 20 okt 2011 18:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Neem aan dat zo'n nota per artikel 7 BW4 par 1b geadresseerd is aan 'de nalatenschap'; kan die niet failliet of zo??

Goede suggestie, maar lijkbezorging is niet de hele ceremonie er omheen, dat is alleen het proces zoals beschreven in de wet op de lijkbezorging. Dat wordt echt wel gedekt door de polis die moeder had.

Het zou ook wat zijn als iemand zonder volmacht een extravagante uitvaart kan regelen en de erven hier altijd voor moeten opdraaien. Als de broer geen executeur is van moeder's testament en hoe dan ook niet namens de nalatenschap heeft kunnen tekenen heeft hij in ieder geval getekend op eigen titel en is hij dus in beginsel het primaire aanspreekpunt. Uit de feiten blijkt ook dat hij zich garant heeft gesteld voor het meerdere.

Toen ik zelf de uitvaart van een van mijn grootouders regelde was het overigens ook niet anders. Al hetgeen niet onder de dekking van de polis viel werd apart gefactureerd aan in dit geval mij als contractspartij, terwijl ik niet eens erfgenaam was. Dat was een standaardcontract dat normaliter door een van de kinderen/erven wordt getekend en daar ook niet speciaal voor is aangepast.

BerichtGeplaatst: do 20 okt 2011 22:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wat is jullie advies hoe te handelen.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 21 okt 2011 0:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:
Het lijkt mij dat de broer die tekent moet instaan voor zijn volmacht. (...)

Zie boek 4 BW:
art. 4:7 lid 1 schreef:
Schulden van de nalatenschap zijn:
(...)
b. de kosten van lijkbezorging, voor zover zij in overeenstemming zijn met de omstandigheden van de overledene;
(...)

De erfgenamen draaien voor de begrafeniskosten op.

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 21 okt 2011 2:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:
bona fides schreef:

Het lijkt mij dat de broer die tekent moet instaan voor zijn volmacht. Als hij niet de executeur is van het testament en dus ook niet kon tekenen namens de nalatenschap moet hij zelf garant staan voor de betaling als de nalatenschap daar niet voor instaat, althans de begrafenisondernemer hoeft dan slechts de broer aan te spreken. Dit geldt ook wanneer de erven niet hun erfdeel accepteren (voor zover dit nog mogelijk is), hij heeft zichzelf naar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid garant gesteld, al dan niet via de algemene voorwaarden (dergelijke situaties zullen wel vaker voorkomen en dus worden voorzien en ondervangen).

Maar vrienden maak je er zoals gezegd zeker niet mee.

Is het niet zo dat, omdat de broer als gevolmachtigde voor de moeder heeft getekend, laatstgenoemde de verbintenis is aangegaan en de ter discussie gestelde rekening dus een vordering op haar betrof, welke onder algemene titel is overgegaan op alle erfgenamen?

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 21 okt 2011 9:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij nader inzien zou althans ikzelf een schatting maken van wat redelijkerwijs je eigen aandeel zou zijn (en dat van de derde broer) en het daar zsm met eerste broer, in der minne, over eens proberen te worden.

Laatst aangepast door cvb op zo 23 okt 2011 7:42, in totaal 1 keer bewerkt
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds