|
Auteur |
Bericht |
jegerz
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: di 11 okt 2011 10:23 Onderwerp: opzegtermijn |
|
|
Hallo,
Kan iemand mij helpen?
Een klant van mij heeft zijn contract voor onbepaalde tijd rechtsgeldig met ons opgezegd met inachtneming van de opzeggingstermijn. Nu bedenkt de klant zich binnen de opzegtermijn en wil toch met ons verder. Hoe kan het contract tussen ons weer rechtsgeldig worden?
ALvast bedankt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 11 okt 2011 10:39 Onderwerp: Re: opzegtermijn |
|
|
jegerz schreef: | Hoe kan het contract tussen ons weer rechtsgeldig worden? |
Door met elkaar af te spreken dat het contract weer gaat gelden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jegerz
|
Geplaatst: di 11 okt 2011 11:00 Onderwerp: |
|
|
oke helder, en mijn klant is inmiddels een ander contract aangegaan met een ander bedrijf dat per 1 jan 2012 ingaat. Kan hij daar per direct nog onder uit? Ik neem aan dat de overeenkomst pas begint te lopen per 1 jan 2012. Kan je voor die tijd nog eenzijdig opzeggen? Er staat niets over in de algemene voorwaarden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 11 okt 2011 11:30 Onderwerp: |
|
|
jegerz schreef: | Kan hij daar per direct nog onder uit? Ik neem aan dat de overeenkomst pas begint te lopen per 1 jan 2012. Kan je voor die tijd nog eenzijdig opzeggen? Er staat niets over in de algemene voorwaarden. |
Dan kan dat alleen als de andere partij daarmee instemt. Dat zal vermoedelijk niet het geval zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jegerz
|
Geplaatst: di 11 okt 2011 11:39 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de antwoorden.
Welke mogelijkheid heeft mijn klant dan wel om toch onder het contract uit te komen? Schadevergoeding of iets dergelijks? |
|
|
|
 |
jegerz
|
Geplaatst: di 11 okt 2011 11:50 Onderwerp: |
|
|
De overeenkomst bestaat dus al? Is opzeggen op de normale manier (zoals aangegeven in de algemene voorwaarden), dus met inachtneming van 3 maanden opzeggingstermijn, een mogelijkheid? Of ligt dat anders nu de overeenkomst pas op 1 jan 2012 gaat lopen? |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: di 11 okt 2011 13:43 Onderwerp: |
|
|
Maak zijn probleem niet tot het jouwe. Zoals jij met jouw klanten afspraken maakt, maakt een ander bedrijf dat ook. Het zal geheel afhangen van het soort contract wat is afgesloten en wat daar wellicht ook al voor is verricht om te kunnen bepalen of jouw klant daar zonder meer onderuit kan komen. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
jegerz
|
Geplaatst: wo 12 okt 2011 10:16 Onderwerp: |
|
|
Oke, maar er is sprake van een zakelijke overeenkomst tussen 2 partijen. Er is in het kader van deze overeenkomst nog geen enkele handeling verricht. De ingangsdatum van het contract ligt nog enkele maanden in de toekomst.
Naar aanleiding hiervan zit ik met 2 vragen. Is er inmiddels sprake van een volwaardige overeenkomst, ook voordat de overeenkomst is ingegaan?
Waar kan ik de hoofdregels vinden mbt eventuele ontbinding van een contract in deze situatie?
Bvd voor de reactie |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 12 okt 2011 13:22 Onderwerp: |
|
|
jegerz schreef: | Is er inmiddels sprake van een volwaardige overeenkomst, ook voordat de overeenkomst is ingegaan? |
Ja.
Quote: | Waar kan ik de hoofdregels vinden mbt eventuele ontbinding van een contract in deze situatie? |
In boek 6 BW, maar je zult vergeefs zoeken naar een mogelijkheid om in een situatie als deze er zonder kleerscheuren af te komen. Je kunt simpelweg de wederpartij te kennen geven de overeenkomst niet na te komen, maar dan kan de wederpartij via de rechter nakoming en/of schadevergoeding vorderen. De schade wordt hierbij berekend door te vergelijken met de situatie waarin het contract wel zou zijn nagekomen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|