Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 21:50
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wettelijke renten en verhoging.
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rio

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): Ava

BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2011 20:17    Onderwerp: Wettelijke renten en verhoging. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn werkgever betaalt me te weinig.

Ik heb dit meerdere malen aan hen laten weten. Maar geen reactie, alleen oké "ik zal der na kijken." Na enkele maande te hebben geklaagd en gewacht, heb ik besloten ontslag te nemen. En ben ik via mijn rechtsbijstandverzekering verder gegaan om mijn te kort aan salaris terug als nog te krijgen.

We zijn inmiddels al een 1 jaar verder. Wel heeft de werkgever nu toegegeven dat hij mij nog salaris verschuldigd is. Maar omdat dit nu al een jaar speelt, zou ik wettelijk gezien recht hebben op 3% wettelijke rente en een tot Max 50% wettelijke verhoging.

De werkgever weigert de verhoging en rente te betalen. Nu zegt mijn advocaat, dat het niet echt veel zin heeft om hiervoor naar de rechter te gaan. Want deze zou bijna nooit 50% verhoging toe kennen. Omdat het hier toch om veel geld gaat voor mij. Vroeg ik me af of iemand ervaring heeft of een idee wat de rechter hier mee doet. Stelt hij een schikkingsbedrag voor. Of krijg ik weldegelijk 50% verhoging.

Als jullie nog meer informatie nodig hebben hoor ik het graag. Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is. Maar ik kan het altijd nog nader toelichten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2011 10:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De rechter heeft inderdaad de bevoegdheid om de 50% te matigen en maakt hier ook vaak gebruik van. Echter gebeurt dit vooral in zaken waarbij de werknemer ook een en ander is aan te rekenen.

Voor zover evident duidelijk is dat jij recht had op meer salaris, en de werkgever om onduidelijke (of irrelevante) redenen niet over is gegaan tot uitbetaling, en er voor het overige ook niets aan jou te verwijten is, heb je mijns inziens grote kans dat de rechter de wettelijke verhoging niet of nauwelijks zal matigen.

BerichtGeplaatst: di 24 jan 2012 15:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een hele tijd verder en een hoop correspondentie met zowel mijn advocaat als mijn ex-werkgever later, ben ik er weer. Het is nog altijd niet geregeld.
Eindelijk wil mijn advocaat overgaan op een gerechtelijk procedure. Ze zegt dat dit gemiddeld een 9 maande duurt alvorens je via de rechter je salaris hebt kunnen afdwingen.
Heeft iemand er ervaring mee. Kost dit daadwerkelijk 9 maanden of zijn er andere manieren om dit te versnellen.

BVD

Rio
rio

BerichtGeplaatst: di 24 jan 2012 15:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een hele tijd verder en een hoop correspondentie met zowel mijn advocaat als mijn ex-werkgever later, ben ik er weer. Het is nog altijd niet geregeld.
Eindelijk wil mijn advocaat overgaan op een gerechtelijk procedure. Ze zegt dat dit gemiddeld een 9 maande duurt alvorens je via de rechter je salaris hebt kunnen afdwingen.
Heeft iemand er ervaring mee. Kost dit daadwerkelijk 9 maanden of zijn er andere manieren om dit te versnellen.

BVD

Rio
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 24 jan 2012 16:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja 9 maanden vanaf dagvaarding is een realistische inschatting voor een bodemprocedure, eerder aan de korte kant, dan aan de lange kant.

Er is wel de mogelijkheid om een voorlopige voorziening in kort geding te vragen (let op want dit is geen definitieve uitspraak), maar dat kan alleen als er een bepaald spoedeisend belang gediend is met de behandeling. Ik denk echter dat het spoedeisend belang bij jou niet of nauwelijks aan de orde is, en loop je het risico dat je vordering alleen om die reden niet ontvankelijk wordt verklaard.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds