Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 20:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onbinding koopovereenkomst en euthanaseren paard.
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sarahs

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HZu

BerichtGeplaatst: vr 30 sep 2011 23:54    Onderwerp: Onbinding koopovereenkomst en euthanaseren paard. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb al eens eerder een topic geopend op dit forum..

http://rechtenforum.nl/forum/thread/p/188423/#188423

Over een paard dat ik gekocht heb met een verborgen gebrek.
Nu blijken de gebreken veroorzaakt te zijn door ernstige ziektes die inmiddels in het bloed omhoog zijn gekomen. Het paard is er inmiddels zo slecht aan toe dat de dierenarts mij adviseert het paard te euthanaseren.

Ik heb meerdere malen contact gehad met de vorige eigenaar en hem een aangetekende brief geschreven waarin ik hem schrijf dat ik "de koop vanaf heden ontbind".. Op mijn eerste brief reageerde hij dat hij de koop niet wilde ontbinden. op de laatste brief waarin ik dus zeg de koop te ontbinden reageert hij niet..
Kan ik dit paard zomaar laten euthanaseren? Wie is nu juridisch eigenaar?

Ter info, het paard is inmiddels meer dan 6 maanden bij mij, maar heb binnen 6 maanden aangegeven de koop te willen ontbinden ivm verborgen gebreken. De oorzaak van het gebrek (de gebreken) is me helaas nu pas duidelijk..De verkoper is een bedrijf.

Kan ik de procedure voortzetten nadat het paard is ge euthanaseerd? en wie is er nu dan juridisch gezien eigenaar?

Ik zit met mn handen in het haar, ik hoop dat iemand me kan helpen, alvast bedankt!

Grs Sarah.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Guthman

Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: za 01 okt 2011 13:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een en ander behoudens een ander oordeel van de rechter.

Als je de koop buitengerechtelijk hebt ontbonden wegens een tekortkoming in de nakoming, en kan bewijzen dat die melding de wederpartij heeft ontvangen, dan is de overeenkomst (de koop) in beginsel ontbonden. Uit de reactie van de wederpartij op jouw eerste brief, kan je er vanuit gaan dat hij de melding van buitengerechtelijke ontbinding ontvangen heeft. Vanaf dat moment is het paard niet meer jouw eigendom. Als het paard er erg slecht aan toe is en euthanasie echt nodig is, adviseer ik om toch te proberen de wederpartij (bewijsbaar) op de hoogte te stellen daarvan en dat je van plan bent het paard te laten euthanaseren. Geef wel een redelijke termijn om te reageren (twee weken bijvoorbeeld).

Rechtens zou je dan het volgende kunnen vorderen:

Dat de rechter voor recht verklaart dat de overeenkomst buitengerechtelijk juist is beëindigd op grond van tekortkoming in de nakoming;
Dat de rechter de wederpartij veroordeelt tot betaling van de aankoopsom ex art.;
Dat de rechter de wederpartij veroordeelt tot betaling van de door jou gemaakte kosten voor euthanasie etc. Zulks op grond van zaakwaarneming.

Is de koop trouwens overeengekomen tussen twee natuurlijke personen (dus niet-bedrijven)? Als de verkoper namelijk handelde in uitoefening van beroep of bedrijf (of als het daar ook maar op leek) en jij niet, dan is er sprake van een consumentenkoop, waardoor je sterker staat.
Sarahs

BerichtGeplaatst: za 01 okt 2011 17:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dankjewel voor de uitgebreide reactie!

Ik heb het paard gekocht bij een bedrijf (hengstenhouderij/fokkerij).

Het paard is erg ziek, en heeft vijf verschillende ziektes onder de lede, waaronder lyme, een virus en drie bacteriele infecties die de lever en nieren ernstig hebben aangetast.Deze ziektes zouden afzondelijk van elkaar behandeld zouden moeten worden. Aangezien het paard deze ziektes al lang heeft (omdat hij de symptomen al toonde toen ik het paard net had) is de kans op genezing zeer klein. Gezien de toestand van het dier nu, en de lange duur van de behandeling met slechts een kleine kans op genezing raad mijn dierenarts mij dit af. De oorzaak van alle klachten zijn te lang onbekend gebleven, en er is uiteindelijk toch besoten een zeer uitgebreid bloedonderzoek te doen. Dit na de 1e 6 maanden dat ik het dier had.. Maakt dat voor de zaak nog iets uit?

De dierenarts zei dat hij vond dat we het paard zsm uit zijn lijden moeten verlossen..

Ik vind het zo vervelend dat het allemaal over de rug van het paard gaat.. Het dier is inmiddels op..
dr.dunno

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: za 01 okt 2011 19:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als er inderdaad ontbonden is en je een medisch advies op papier hebt dat stelt dat genezing nagenoeg onmogelijk is, dan kun je bij uitblijven van antwoord na herhaalde aanmaningen altijd nog op grond van zaakwaarneming de euthenasie laten uitvoeren.

Deze kosten zijn verhaalbaar bij de vorige eigenaar, overigens ook de kosten die je hebt gemaakt om het dier te voeren etc. sinds de ontbinding.

Maarja, recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende dingen.

BerichtGeplaatst: za 01 okt 2011 19:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ja daar zeg je het..

Het gaat mij erom, dat ik nu gewoon op een correcte (= juridisch correcte) manier het dier kan verlossen van dit alles.. dat is nu het belangrijkst.
dr.dunno

BerichtGeplaatst: za 01 okt 2011 20:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juridisch correct is niet zozeer het probleem, verhaalbaarheid wel. Maar ik zou het dier er in ieder geval niet onder laten lijden.

BerichtGeplaatst: za 01 okt 2011 20:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kan de vorige eigenaar dan niets tegen mij beginnen als ik dat paard laat inslapen zonder zijn toestemming??
dr.dunno

BerichtGeplaatst: do 06 okt 2011 20:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sarahs schreef:
kan de vorige eigenaar dan niets tegen mij beginnen als ik dat paard laat inslapen zonder zijn toestemming??

Een paard is juridisch een ding en dit ding is juridisch jouw eigendom. Je kunt ermee doen wat je wilt (behoudens al hetgeen bij wet verboden is terzake van dierenmishandeling etc.).

Dus natuurlijk kan hij je niet belemmeren het beest in te laten slapen. Sterker nog, men kan jóu verwijten níet te hebben gehandeld in het belang van het dier.

Wel kunnen er andere consequenties zijn, maar dat hangt af van het complex van feiten van het geval.

Leeftijd: 33
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: do 27 okt 2011 15:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is er inmiddels wat gebeurd in deze zaak?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds