|
Auteur |
Bericht |
Ruby
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 30 sep 2011 19:49 Onderwerp: ontbinden huurcontract |
|
|
Wanneer iemand een eigen woning verhuurd via een makelaar en er wordt een mogelijke kwekerij van wiet opgerold door de politie. Is dan het contract automatisch ontbonden omdat het gebruik van het pand in strijd is met het bestemmingsplan?
Zo nee welke stappen kun je ondernemen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 30 sep 2011 23:49 Onderwerp: Re: ontbinden huurcontract |
|
|
Ruby schreef: | Wanneer iemand een eigen woning verhuurd via een makelaar en er wordt een mogelijke kwekerij van wiet opgerold door de politie. |
Een mogelijke kwekerij?
Quote: | Is dan het contract automatisch ontbonden omdat het gebruik van het pand in strijd is met het bestemmingsplan? |
Nee.
Ten eerste staan eisen uit een bestemmingsplan los van huurcontracten. (Art. 7:274 lid 1 sub e BW is een uitzondering, maar hier niet van toepassing.)
Ten tweede raakt een huurcontract niet automatisch ontbonden door wangedrag van de huurder. De verhuurder zal het huurcontract moeten opzeggen op grond van art. 7:274 lid 1 sub a BW of de rechter moeten vragen het contract te ontbinden. Ook in het geval van opzegging moet de verhuurder naar de rechter als de huurder niet akkoord gaat.
Of opzegging of ontbinding via de rechter lukt is niet zeker. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Ruby
|
Geplaatst: za 01 okt 2011 10:37 Onderwerp: |
|
|
De politie had het over een vermoedelijke wiet kwekerij. Ik begrijp uit de krantenberichten dat er spullen gevonden zijn, blad ed maar dat men aan het afbreken was toen de inval er was.
Ik doen verzoek tot ontbinding huurcontract in bij de kantonrechter? De huurder gaat natuurlijk niet tekenen of gevonden worden. |
|
|
|
 |
Ruby
|
Geplaatst: za 01 okt 2011 10:37 Onderwerp: |
|
|
De politie had het over een vermoedelijke wiet kwekerij. Ik begrijp uit de krantenberichten dat er spullen gevonden zijn, blad ed maar dat men aan het afbreken was toen de inval er was.
Ik doen verzoek tot ontbinding huurcontract in bij de kantonrechter? De huurder gaat natuurlijk niet tekenen of gevonden worden. |
|
|
|
 |
mattjeu
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 01 okt 2011 15:13 Onderwerp: |
|
|
ik zou nog even wachten met het beeindigen van het contract. probeer eerst meer informatie te verzamelen;
betaald de huurder altijd op tijd of is er een achterstand?
wat is de staat van de woning? maak een afspraak om langs te gaan en de woning te bekijken.
is er een aangifte of strafrechterlijk onderzoek tegen de huurder? als deze vrijuit gaat voor de politie heb je zelf heel erg weinig kans dat je de huurovereenkomst kan beeindigen; er is immers niets bewezen..
je moet altijd eerst aangetekend de huurovereenkomst beeindigen naar de huurder toe. dit is de eerste stap in het (soms lange) proces. |
|
|
|
 |
Ruby
|
Geplaatst: zo 02 okt 2011 17:17 Onderwerp: |
|
|
Nou lekker is dat dan..Ik ga eerst maar een spraten met de politie dan hoor ik vast meer. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 02 okt 2011 17:47 Onderwerp: |
|
|
Het is redelijk vaste jurisprudentie dat een wietkwekerij dusdanig handelen in strijd met goed huurderschap is, dat ontbinding gerechtvaardigd is. Laatst zelfs nog meegemaakt bij een huurder die 30 jaar ofzo huurde en geen schade had aangebracht en niet eens had afgetapt. |
|
|
|
 |
mattjeu
|
Geplaatst: zo 02 okt 2011 18:44 Onderwerp: |
|
|
het gaat hier wel nog om een vermoedelijke wietkwekerij. dit zal dus eerst bewezen moeten worden. anders heb je geen basis om het contract te beeindigen |
|
|
|
 |
Ruby
|
Geplaatst: ma 03 okt 2011 7:47 Onderwerp: |
|
|
Gisteren vernam ik dat er een aanplakbiljet op de woning hangt dat er een wietkwekerij is geweest en dat de politiue de boel ontruimt heeft.
Ik wacht in ieder geval woensdag even af. Hoe ik de huurder verder moet bereiken weet ik niet, maar ik mag toch aannemen dat als er illegale dingen gebeurt zijn dat dat in strij dis met. |
|
|
|
 |
mattjeu
|
Geplaatst: ma 03 okt 2011 17:25 Onderwerp: |
|
|
maak in ieder geval foto's van het aanplakbiljet op de deur, en zoek de behandelende rechercheur op het politiebureau op. met deze persoon kun je overleggen wat hij aan bewijs voor je kan regelen. ivm de wet op privacy zal dit niet veel zijn, maar aangezien je de eigenaar bent van de woning kan hij wellicht een verklaring afgeven. |
|
|
|
 |
|