Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 18:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Handhaving gebaseerd op bestemmingsplan 1986
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ilonka

Leeftijd: 70
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: za 17 sep 2011 23:43    Onderwerp: Handhaving gebaseerd op bestemmingsplan 1986 Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan een gemeente handhavend optreden (mbt omgevingsvergunning) gebaseerd op een bestemmingsplan uit 1986 waarin het stukje grond toen nog van de gemeente was en sinds 1999 de bewoner/woningbouwvereniging eigenaar van het stukje grond is. De gemeente stelt dat zij, ongeacht dat zij niet meer eigenaar is van het stukje grond, kan bepalen dat er alleen openbaar groen op dit stukje grond mag staan. Ik vind dit nogal vreemd. De situatie is inmiddels gewijzigd en daarop is het bestemmingsplan nooit op aangepast.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 18 sep 2011 19:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bestemmingsplannen gelden zowel voor gemeentegrond als voor particuliere grond.

Als het anders was zou je in het westen van Nederland geen landbouwgrond meer kunnen vinden; dan was alles allang volgebouwd.

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2011 17:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bovenstaand klopt; het bestemmingsplan is juridisch bindend voor zowel overheid als burger.
Verder geldt dat de openbaarheid van een stuk grond niet bepaald wordt door eigendom of het bestemmingsplan, maar door zaken als Wegenlegger en gebruik over de afgelopen jaren.

De gemeente heeft een wettelijk plicht tot handhaving. Hiervan afzien mag alleen om zeer zwaarwegende redenen
Tijdsverloop is geen reden om niet te handhaven.

Overigens zou de gemeente zo onderhand bezig moeten zijn/gaan met een nieuw bestemmingsplan. Uiterlijk half 2013 moeten zulke oude bestemmingsplannen geactualiseerd zijn.

Let daar dus op, want dat is het moment de bestemming veranderd te krijgen!
ilonka

BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2011 21:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ro-er Op de website van mijn gemeente staat dat alle bestemmingsplannen iedere 10 jaar geactualiseerd zouden moeten worden. Ze lopen maar een 'klein' beetje achter, hahaha.

De gemeente heeft zelf het stukje grond in 1999 (hetgeen ook is geregistreerd bij het Kadaster) aan de eigenaren gegeven. Inmiddels is dat stukje grond bij haast iedere woning geen openbaar groen meer. Zoals velen met mij staat daar nu een fietsenberging of andere bebouwing. Door een vervelende buurman is de gemeente nu gaan handhaven bij mij, terwijl de wijk vol staat met soortgelijke bebouwingen. Ik neem aan dat ik dat feit zou kunnen meenemen in mijn bezwaarschrift?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 20 sep 2011 9:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat anderen de wet overtreden betekent niet dat jij dat ook mag. De gemeente moet ergens beginnen met handhaven en heeft blijkbaar voor jou gekozen. Dat is ook wel begrijpelijk gezien het handhavingsverzoek.

Dat bestemmingsplannen iedere 10 jaar geactualiseerd worden betekent niet dat ze iedere 10 jaar ook moeten veranderen.

BerichtGeplaatst: di 20 sep 2011 9:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat kan, maar let er wel op dat het echt dezelfde situatie is.
D.w.z. de bestemming moet exact hetzelfde zijn, het illegale gebruik moet hetzelfde zijn, etc. Pas als dat het geval is, kan ene beroep op het gelijkheidsbeginsel slagen.

Vaak doen mensen namelijk een beroep op het gelijkheidsbeginsel, terwijl er geen sprake is van gelijkheid, maar van een situatie er schijnbaar op lijkt.

Overigens moet je met een beroep op het gelijkheidsbeginsel altijd uitkijken. Als je zegt daar en daar en daar is hetzelfde aan de hand, kan de gemeente besluiten daar ook te gaan handhaven.
Op dat moment wordt jij dus de vervelende buur die iedereen erbij lapt...

Bovendien is het argument "ik doe iets wat niet mag, maar zij ook, dus u mag mij niet handhaven" niet zo'n sterk argument. Je doet immers iets wat niet mag en daarvoor kun je aangepakt worden?
ilonka

BerichtGeplaatst: di 20 sep 2011 23:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad was ik van plan een beroep te doen op het gelijkheidsbeginsel, maar niet omdat anderen het ook hebben gedaan dat ik het daarom ook doe. Nee, de gemeente mag gaan motiveren waarom zij bij al die andere bebouwingen niet handhaven. Alleen al in mijn eigen wijk staan er 13 soortgelijke bebouwingen in de voortuin. En als ik door de hele gemeente zou gaan, zou dat aantal aanzienlijk toenemen.

Ik ben het met je eens dat niet iedere situatie exact hetzelfde is en dat dat kan uitmaken. Maar mijn situatie (zie hieronder) is net even anders dan die van anderen, omdat ik niet bij mijn achtertuin kan komen en de anderen wel.

De situatie is zo dat ik een fietsenberging heb laten bouwen in de voortuin voor 2 scooters. Een jaar daarvoor was mijn gloednieuwe fiets gestolen op diezelfde plek waar toen nog geen berging stond. De scooters passen met geen mogelijkheid in de stenen, aan het woonhuis gebouwde, schuur. Er is ook geen mogelijkheid om de scooters in de achtertuin te plaatsen, want de achtertuin grenst aan een sloot. Mijn voortuin grenst niet aan de openbare weg, er loopt een voetpad bestemd voor alleen bestemmingsverkeer (voetgangers). Geen van mijn naaste buren (inclusief zelfs de verrader) hebben bezwaar tegen de berging.

Hebben jullie verder nog tips voor gronden die ik in het bezwaarschrift kan aanvoeren?
Nico1979

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: za 24 sep 2011 13:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik adviseer om alsnog zsm een vergunning aan te vragen voor het bouwwerk. Alleen dan kan er mogelijkheid zijn tot legalisatie van de huidige toestand. Verzoek daarnaast om het handhavingstraject op te schorten hangende de periode die de gemeente nodig heeft om een beslissing te nemen op de vergunningaanvraag.
Indien de gemeente besluit om de vergunning niet te verlenen kan hiertegen eventueel bezwaar en beroep worden ingesteld. Blijft het besluit om de vergunning te weigeren in stand, dan zit er niet zoveel anders op dan het bouwwerk af te breken.
ro-er

BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2011 9:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Standaardonderdelen van een handhavingstraject is het legalisatieonderzoek. Oftewel: bij het besluit tot handhaving moet ook gemotiveerd worden waarom legalisatie niet mogelijk zou zijn.

Een omgevingsvergunning aanvragen kost dus etra geld, terwijl het mijns inziens overbodig zou zijn.

Wel is het raadzaam op te letten of het legalisatieonderzoek inderdaad gedaan is!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds