Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
incasso proced...
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 22 jun 2025 13:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

WOZ beroep via rechtbank?
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
p.snoek

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 09 sep 2011 23:18    Onderwerp: WOZ beroep via rechtbank? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik hoop dat ik deze vraag in de juiste rubriek stel en dat jullie mij hiermee kunnen helpen, case is als volgt:

In september 2009 heb ik een perceel gekocht in een nieuwbouwwijk, in maart 2010 is de woning die hier vervolgens op gebouwd is opgeleverd.
Totale som incl aanvullende kosten na oplevering € 520.000,-

In februari 2011 ontving ik een WOZ aanslag (waardepeildatum 1 januari 2010) van € 672.000,-. Tegen deze aanslag heb ik bezwaar aangetekend aangzien ik niet kan geloven dat mijn woning € 150.000 meer waard is geworden dan wat ik ervoor betaald heb. Mijn bezwaar was gebaseerd op de volgende punten:

1) aankoopwaarde vs woz waarde
2) referentiewoningen waren mijn inziens niet vergelijkbaar (grotere percelen, meer inhoud, wel onderkelderd, aanwezigheid van garage etc)
3) woning was nog in aanbouw op de waardepeildatum

Vandaag ontving ik een afwijzing van mijn bezwaar, er werd gesteld dat:
1) De prijs waarvoor u de woning heeft gekocht is niet de waarde in het economisch verkeer, omdat de prijs (koop-aanneemsom) niet tot stand is gekomen via de "markt".
2) U stelt dat de vergelijkingsobjecten op het taxatieverslag niet vergelijkbaar zijn met uw woning. Er zijn rond de waardepeildatum 1 januari 2010 geen vrijstaande woningen in de ***** verkocht. Controle bij de waardering heeft bevestigd dat de vergelijkingsobjecten voldoende vergelijkbaar zijn met uw woning. De vergelijkingsobjecten behoeven niet identiek te zijn om een goede vergelijking te bieden. Met eventuele verschillen in waardebepalende objectkenmerken, zoals oppervlakte van de kavel, inhoud of oppervlakte van het pand en eventuele aan- en bijgebouwen, staat van het onderhoud, ligging en beperkingen is rekening gehouden.
3) Aan het begin van het belastingtijdvak, op 1 januari 2011, was de bouw voltooid. Dit betekent dat er is gewaardeerd naar de feitelijke situatie op 1 januari 2011, naar de waarde die het object op 1 januari 2010 zou hebben gehad.

Nu concreet mijn vragen:
Ik kan nu in beroep gaan bij de rechtbank en ik ben ook van plan om dit te gaan doen, maar hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik zat zelf te denken om mijn woning te laten taxeren, maar heeft dit zin? Wordt dit geaccepteerd en ga ik dan niet meer kosten maken dan het uiteindelijk gaat opleveren?

Kosten:
Ik las dat ik griffiekosten moet betalen, voor zover ik kon nagaan is dit een bedrag van €41,-. Kan ik nog aanvullende kosten verwachten gedurende mijn beroep. Het eventuele taxatierapport op laten stellen kost ook geld, krijg ik deze vergoed op het moment dat mijn bezwaar gegrond wordt verklaard?

Opbrengsten:
Ik begrijp dat de WOZ waarde van belang is voor het vaststellen van je eigenwoning forfait, maar wat scheelt het effectief wanneer de waarde bijv 50.000 naar beneden wordt bijgesteld (52% belastingtarief)? Waterschap en dergelijke gaat ook naar beneden, maar dit scheelt misschien enkele tientjes

Kortom een lang verhaal (hoop dat het duidelijk is) en een hoop vragen.
Hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Alvast bedankt voor het lezen en meedenken.

Groet,

Pieter
Bekijk profiel Stuur privé bericht
grmohlmann

Leeftijd: 78
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: za 10 sep 2011 15:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit zijn altijd lastige zaken.
Ik begrijp dat je zeer recent de Uitspraak op bezwaar van de gemeente hebt ontvangen en dus nog ca. 5 weken de tijd hebt om eventueel in beroep bij de rechtbank te gaan.
Wellicht het handigst om een no cure no pay firma inzake woz-bezwaren en -beroepen in de arm te nemen bijv. WOZ Expertise (www.wozexpertise.nl) of een andere firma die zulke diensten verleent.
Zulke firma's maken gebruik van modelmatige waardebepalingen op basis van referentieobjecten en zoeken profesioneel uit wat de feitelijke situatie is en kunnen dan actie nemen als er voor belanghebbende een voordeel te behalen valt.
ro-er

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: za 10 sep 2011 21:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De antwoorden van de gemeente zijn correct.
De WOZ-waarde is inderdaad niet gebaseerd op de aanschaf/bouwkosten, maar op de waarde in economisch verkeer, oftewel: wat levert het op bij verkoop?
Als de peildatum 1-1-2010 is, mogen alle verbouwingen in 2010, die waarde toevoegen meegeteld worden.

Het enige waar dus discussie over zou kunnen bestaan is wat die waarde is en de vergelijkbaarheid van de panden die gebruikt zijn als referentie.
Dit hoeven overigens niet exact dezelfde panden te zijn, want met correctie zijn die panden toch vergelijkbaar te maken.

Een taxatie kan je helpen, of andere vergelijkbare panden vinden.
ro-er

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: za 10 sep 2011 21:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sorry, dubbele post.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds