|
Auteur |
Bericht |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: vr 09 sep 2011 13:51 Onderwerp: Scheiding bestuursrecht/belastingrecht |
|
|
Jullie voelden het misschien al aan jullie water, maar ik zit met de volgende vraag.
Waar en hoe werkt de scheiding tussen het bestuursrecht en belastingrecht precies? Dit in het kader van de uitspraak van de HR vandaag betreffende de gemeentelijke leges voor het aanvragen van een identiteitskaart. (HR 9 september 2011, LJN BQ4105 <http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BQ4105&u_ljn=BQ4105>)
En hoe kan het dat er na bezwaar (wat voor zover ik weet betrekking heeft op bestuursrecht) nog drie rechtsprekende instanties aan het woord komen?
Bezwaar bij gemeente -> beroep bij rechtbank -> beroep/herziening (? Ik heb de uitspraken nog niet doorgelezen) bij het gerechtshof -> cassatie bij de Hoge Raad?
In de uitspraak van de Hoge Raad staat dat het belastingrecht betreft, waarmee ik terugkom op de eerste vraag?
Wie kan dit uitleggen?
(Vergeef me de chaotische opbouw) |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: vr 09 sep 2011 14:23 Onderwerp: |
|
|
Ik voelde niets aan mijn water, maar heb wel even voor je gekeken: art. 60 Wet op de rechterlijke organisatie. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 09 sep 2011 14:35 Onderwerp: |
|
|
Belastingrecht is een vorm van bestuursrecht. Zoals bij andere vormen van bestuursrecht geldt de Awb tenzij de bijzondere wet hiervan afwijkt. De Algemene wet rijksbelastingen is zo'n bijzondere wet. Zie dus de AWR. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Guthman
|
Geplaatst: vr 09 sep 2011 20:09 Onderwerp: |
|
|
Oh. Wat een anticlimax. Ieder geval bedankt.  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 09 sep 2011 20:21 Onderwerp: |
|
|
Had je verwacht dat dit niet in de wet was terug te vinden? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Guthman
|
Geplaatst: vr 09 sep 2011 23:24 Onderwerp: |
|
|
Ik had een verhaal verwacht over een voor het laatst in 1876 gebruikt wetsartikel voor een bijzondere procedure of iets dergelijks.
Niet dat bestuursrecht zo spannend voor mij is (integendeel), het was een wat (/mogelijk iets te) spontane vraag i.v.m. met de legesuitspraak van vandaag. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 10 sep 2011 0:26 Onderwerp: |
|
|
Tja, de belastingkamer van de Hoge Raad wijst dus wel vaker een arrest. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|