Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 14:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Derdenbeslaglegging onder een "oud"ABN AMRO rekeningnummer.
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
janssenj

Leeftijd: 64
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: zo 04 sep 2011 15:38    Onderwerp: Derdenbeslaglegging onder een "oud"ABN AMRO rekeningnummer. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn gerechtsdeurwaarder heeft op 8 april jl geprobeerd om derdenbeslag te leggen op een bankrekening van een bedrijf. Het betreft hier een van de vele rekeningnummers die van de ABN AMRO zijn overgenomen door de Deutsche Bank. Hier waren wij niet van op de hoogte dus heeft mijn deurwaarder de ABN AMRO aangeschreven voor beslaglegging.
Het beslag heeft echter niet gekleefd, de ABN AMRO deelt ons het volgende mede: Tussen ondergetekende en de schuldenaar bestaat geen enkele rechtsverhouding of heeft geen enkele rechtsverhouding bestaan, uit hoofde waarvan de schuldenaar op het tijdstip van beslag nog iets van de ondergetekende had te vorderen, nu te vorderen heeft of nog te vorderen kan krijgen. De ABN AMRO deelt niet mede dat dit rekeningnummer is overgegaan naar de Deutsche Bank en men laat ons in het ongewisse.
Is hier sprake van onzorgvuldig handelen bij de ABN AMRO of mijn gerechtsdeurwaarder? Ik weet dat er een bepaalde overgangsregeling bestond binnen ABN en DB.
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 04 sep 2011 16:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geen idee waar je het probleem zoekt...

BerichtGeplaatst: zo 04 sep 2011 17:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Geen idee waar je het probleem zoekt...

Misschien is de vraagstelling niet duidelijk.

Het gaat er mij om of:

1) heeft mijn gerechtsdeurwaarder onzorgvuldig gehandeld door bij de verkeerde bank derdenbeslag te leggen?
2) heeft de ABN AMRO onrechtmatig gehandeld.

Waarschijnlijk ga ik nml. door dit voorval een fikse schade lijden.
hilde12

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 04 sep 2011 17:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De rekening is niet van de ABN. Die is dus geen partij in deze.
De deurwaarder had het beslag bij de juiste bank moeten leggen.
janssenj

BerichtGeplaatst: zo 04 sep 2011 17:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
De rekening is niet van de ABN. Die is dus geen partij in deze.
De deurwaarder had het beslag bij de juiste bank moeten leggen.

Het bankrekeningnr. was op dat moment weliswaar niet van de ABN AMRO maar het bedrijf vermeld die naam wel nog steeds met het betreffende rekeningnr. op al hun facturen.

Er bestond ook een overgangsregeling tussen ABN en DB. Ik weet niet of daarin dit soort zaken zijn geregeld.

Had de deurwaarder makkelijk van tevoren kunnen controleren bij welke bank het rek. nr. hoort?
hilde12

BerichtGeplaatst: zo 04 sep 2011 18:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op deze pagina kan iedereen checken welke bank bij welk rekeningnummer hoort: http://www.ibannl.org/

Edit: als hier dus de DB staat, lijkt het mij een fout van de deurwaarder.
janssenj

BerichtGeplaatst: zo 04 sep 2011 19:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Op deze pagina kan iedereen checken welke bank bij welk rekeningnummer hoort: http://www.ibannl.org/

Edit: als hier dus de DB staat, lijkt het mij een fout van de deurwaarder.

Deze site geeft nog steeds ABN AMRO aan; de site is dus niet 100% betrouwbaar. Deze onderdelen van de ABN AMRO waaronder ook dit rekening nummer is per april vorig jaar overgegaan naar de Deutsche Bank.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 04 sep 2011 20:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

janssenj schreef:
1) heeft mijn gerechtsdeurwaarder onzorgvuldig gehandeld door bij de verkeerde bank derdenbeslag te leggen?

De gerechtsdeurwaarder had vermoedelijk reden om te denken dat die bankrekening nog bestond.

Quote:
2) heeft de ABN AMRO onrechtmatig gehandeld.

Hoezo??? Mag een bank volgens jou niet meewerken aan het overzetten van een bankrekening naar een andere bank??

Quote:
Waarschijnlijk ga ik nml. door dit voorval een fikse schade lijden.

Door dit "voorval"???

BerichtGeplaatst: zo 04 sep 2011 20:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er staat wel op de site (van de iban-checker) dat geen zekerheid gegeven wordt mbt de juistheid van de gegevens.

Normaal gesproken check je eerst wáár het rekeningnummer loopt voordat je beslag legt (bij de bank checken of het rekeningnummer daar loopt). De Iban-checker is alleen een makkelijke mogelijkheid om de bank te achterhalen, voordat je het bij de bank zélf checkt.

Ik ben dus benieuwd hoe de deurwaarder gechecked heeft bij welke bank het rekeningnummer loopt.

Daarnaast zou er mogelijk met een overgangsregeling wel een meldingsplicht kunnen liggen bij de ABN.
lawyer

Leeftijd: 46
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2011 8:45    Onderwerp: Re: Derdenbeslaglegging onder een "oud"ABN AMRO rekeningnummer. Reageer met quote Naar onder Naar boven

janssenj schreef:
Mijn gerechtsdeurwaarder heeft op 8 april jl geprobeerd om derdenbeslag te leggen op een bankrekening van een bedrijf. Het betreft hier een van de vele rekeningnummers die van de ABN AMRO zijn overgenomen door de Deutsche Bank. Hier waren wij niet van op de hoogte dus heeft mijn deurwaarder de ABN AMRO aangeschreven voor beslaglegging.
Het beslag heeft echter niet gekleefd, de ABN AMRO deelt ons het volgende mede: Tussen ondergetekende en de schuldenaar bestaat geen enkele rechtsverhouding of heeft geen enkele rechtsverhouding bestaan, uit hoofde waarvan de schuldenaar op het tijdstip van beslag nog iets van de ondergetekende had te vorderen, nu te vorderen heeft of nog te vorderen kan krijgen. De ABN AMRO deelt niet mede dat dit rekeningnummer is overgegaan naar de Deutsche Bank en men laat ons in het ongewisse.
Is hier sprake van onzorgvuldig handelen bij de ABN AMRO of mijn gerechtsdeurwaarder? Ik weet dat er een bepaalde overgangsregeling bestond binnen ABN en DB.
Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Heb je van tevoren gecontroleerd bij welke bank de rekening wordt aangehouden (bijvoorbeeld via de info-lijn van Interpay, 0900-9380), en vervolgens de deurwaarder naar de juiste bank gestuurd? Of heb je tegen de deurwaarder gezegd: dit is het rekeningnummer, probeer daar maar beslag op te leggen?
janssenj

BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2011 10:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Heb je van tevoren gecontroleerd bij welke bank de rekening wordt aangehouden (bijvoorbeeld via de info-lijn van Interpay, 0900-9380), en vervolgens de deurwaarder naar de juiste bank gestuurd? Of heb je tegen de deurwaarder gezegd: dit is het rekeningnummer, probeer daar maar beslag op te leggen?

Mijn advocaat heeft aan de deurwaarder het rek. nr. met de naam van de bank (AA), zoals die op een oude factuur stond, doorgegeven. Had de deurwaarder of mijn advocaat dit niet even bij bv. Interpay moeten checken alvorens beslag aan te vragen? Ik ben immers leek op dit gebied.[/i]
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2011 19:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij ABN AMRO is het niet gelukt, dus nu ga je bij die andere bank beslag laten leggen. Ik zie het probleem nog steeds niet. Er hoeft niet altijd iemand "schuld" te hebben.

BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2011 19:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Bij ABN AMRO is het niet gelukt, dus nu ga je bij die andere bank beslag laten leggen. Ik zie het probleem nog steeds niet. Er hoeft niet altijd iemand "schuld" te hebben.

Tussen beslaglegging bij de AA en beslaglegging bij de DB zit een periode van bijna 5 maanden. Genoeg tijd voor het bedrijf om de rekening leeg te halen.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2011 22:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En waarom heeft dat dan 5 maanden moeten duren?
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2011 22:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ABN geeft de infomatie die ABN moet geven op grond van de beslaglegging. Daarmee kom je dus niet te weten of er een rekening is zonder saldo of dat er geen rekening.

Dit is een typisch gevaar een selectief derdenbeslag onder één bank, zonder dat je zekerheid hebt dat er daadwerkelijk een positief saldo is en daarmee ook een voorbeeld waaruit bljkt dat procederen en executeren twee verschillende disciplines zijn.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds