Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 17:50
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Klopt Dit?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ScorpionWoman

Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: za 27 aug 2011 10:42    Onderwerp: Klopt Dit? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Allemaal,
Ik zat op een ander forum te lezen en dit ging over een scheiding waarbij een ex niet mee wilde werken aan de verkoop van de echtelijke woning.
Maar de ander wil graag dat de naam van de hypotheek af word gehaald.
Alleen is er een probleem want de ex heeft niet genoeg inkomen en kan dus ook de hypotheek niet oversluiten.
Nu komt daar nog bij dat de woning minder waard is dan dat de hypotheek hoog is.
Dus ipv overwaarde is er onderwaarde.
Maar om dus van deze hypotheek af te komen had men een berekening gemaaakt en dat wat daarvan overblijft te betalen aan de ex cq bank om zo niet meer aansprakelijk te zijn.

Dit is de berekening.

waarde woning+waarde spaarpolis (o.i.d.) -/- openstaande hypotheekschuld. Dat negatieve bedrag deel je door 2

Gaat een bank daar mee in zee als er al een keer sprake is geweest van het veilen van het huis omdat er een zodanige achterstand is geweest en deze weer op het nippertje is voldaan.En ook is er veelvuldig sprake geweest van betalings achterstanden.
En als er ook geen spaarpolis/levensverzekering meer is hoe kan dat dan uitgerekend worden ? Ik neem aan gewoon deze niet mee te nemen in de berekening.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 28 aug 2011 10:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De berekening klopt, alleen ben je hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele schuld. Met andere woorden: de bank int de restschuld bij wie ze het halen kan en de twee ex-echtelieden kunnen onderling gaan bakkeleien/procederen over hoe zij dat verrekenen.
LM

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 28 aug 2011 19:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U bedoelt dat de helft van de negatieve waarde wordt betaald door de ene ex? Op zich lijkt mij dat redelijk. Alles kan als de bank akkoord gaat, maar de vraag is of de bank dat zal doen.

Wat er dan zal moeten gebeuren is dat de overblijvende ex een nieuwe financiering aanvraagt op alleen zijn/haar inkomen. Dit wordt beoordeeld door de bank, of de bank akkoord gaat hangt af van het inkomen en hierbij kan natuurlijk rekening worden gehouden met het betaalgedrag in het verleden.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2011 15:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vraag me dan alleen af wie de waarde van de woning bepaalt... Zeker in deze tijd is dat volgens mij niet eenvoudig.

Volgens mij zijn de echtelieden beiden hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige hypothecaire lening, ten behoeve waarvan zij gezamenlijk een spaarpolis hebben. Tevens hebben zij beiden het eigendom van woning, en dienen zij, zolang de bank zich er niet mee bemoeit, er samen uit te komen voor wat betreft de overdracht van het eigendom.

De rekensom zou mijns inziens dan ook iets anders geformuleerd moeten worden:
(Hypothecaire lening/2) -/- ((opbrengst verkoop woning + tegoed spaarpolis)/2)

Eenvoudigweg tegen de ander zeggen: de woning is gedaald in waarde en ik wil jou hier niet langer zien, dus betaal mij maar de ontstane restschuld!, lijkt mij geen reëele oplossing.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2011 16:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Eenvoudigweg tegen de ander zeggen: de woning is gedaald in waarde en ik wil jou hier niet langer zien, dus betaal mij maar de ontstane restschuld!, lijkt mij geen reëele oplossing.

Kan op zich wel, en lijkt me ook reëel als de vertrekkende persoon daarmee zijn aandeel in de eigendom van de woning overdraagt. Toekomstige prijsdalingen of -stijgingen zijn dan voor de volle eigenaar. In de onderlinge verhouding is de vertrekkende ex de blijvende ex dan niets meer verschuldigd.

Punt is wel dat dit de bank verder niet zo zal interesseren. Beiden blijven hoofdelijk aansprakelijk tegenover de bank (zoals iedereen al heeft opgemerkt).

Zeker als er in het verleden betalingsproblemen zijn geweest is de enige manier om de vertrekkende persoon van de hypotheek te krijgen het oversluiten naar een nieuwe hypotheek op naam van de persoon die blijft (d.w.z. aangaan van een nieuwe hypotheek op naam van één persoon om daarmee de oude op naam van beide personen af te lossen). Kans dat dit financieel haalbaar is, is waarschijnlijk nul.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds