Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Personalized T...
verkiezingsbed...
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 18 jul 2025 19:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verborgen gebrek: iemand aansprakelijk?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Darcy

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 16 aug 2011 21:49    Onderwerp: Verborgen gebrek: iemand aansprakelijk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag allemaal, ik heb een probleem met betrekking tot een verborgen gebrek en ik vind veel (tegenstrijdige) informatie. Hopelijk kan iemand hier licht op werpen!

In oktober 2008 kocht ik met mijn vriendin een huis uit 1940. We hebben een bouwkundige keuring laten uitvoeren, en zowel wij als de verkopers hadden een erkende makelaar.

Vandaag (16 augustus 2011) komt aan het licht dat de elektra zeer slecht is aangelegd. Er is gevaar voor brand en voor andere narigheid - zoals het kapotgaan van meerdere apparaten tegelijkertijd. Dit is mij medegedeeld door een erkende elektricien. Het probleem is (globaal, ik ben uiteraard geen expert):
- er zitten teveel groepen op een aardlekschakelaar
- er is geen hoofdschakelaar
- de soort stoppenkast is verboden in Nederland
- het geheel is overduidelijk door beunhazen aangelegd (dat wil zeggen: in de ogen van een professional)

De stoppenkast moet dus vervangen worden en wel zo snel mogelijk. Tot nu toe hebben we geen reden gehad om aan te nemen dat er iets mis was, want
a) we zijn geen experts
b) alles werkte naar behoren

Ik ben me bewust van de onderzoeksplicht van de koper. We hebben een bouwkundig onderzoek laten doen en daarin wordt met geen woord over elektra gesproken (maar wellicht hoeft dat ook niet).

De verkopers (vorige bewoners) hebben in dit huis gewoond van 2005 tot 2008. Ze zouden kunnen aanvoeren dat zij de situatie hebben overgenomen van de voor-vorige bewoners en dat ze nergens last van hebben gehad.

De vragen zijn nu:
- Is dit een werkelijk verborgen gebrek?
- Kan het op een partij verhaald worden?
- Zo ja: op de verkopers, hun makelaar, of misschien onze eigen aankoopmakelaar, die wel vanalles gezegd heeft over de vloer, maar niet over de elektra
- Zo ja: is het nu te laat?

Ik ben zeer blij met elke hulp, en beantwoord uiteraard graag vragen ter verduidelijking.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 17 aug 2011 6:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn boerenverstand zegt dat je beter een second opinie kunt vragen aan een ander erkend installateur.

Als het zo erg is als deze installateur het doet laten voorkomen had hij direct de netwerkbeheerder moeten inschakelen en de stroom moeten afsluiten.

In ieder geval is het geen verborgen gebrek, de stoppenkast is namelijk zichtbaar.
Darcy

BerichtGeplaatst: wo 17 aug 2011 10:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je voor je reactie.

Een verborgen gebrek lijkt me niet hetzelfde als een onzichtbaar gebrek. Ik ben benieuwd naar de juridische opinie van de forumleden. Ik heb uren naar de stoppenkast kunnen kijken, maar om te concluderen dat hij niet deugt is specifieke expertise nodig. De vraag lijkt me of dit valt onder de onderzoeksplicht van de koper.
Leer Ling

Leeftijd: 124
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: wo 17 aug 2011 11:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe moet ik die bouwkundige keuring voorstellen?

Verder lijkt mij dit ook geen verborgen gebrek.
Darcy

BerichtGeplaatst: wo 17 aug 2011 11:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leer Ling schreef:
Hoe moet ik die bouwkundige keuring voorstellen?

Een bouwkundige keuring is een inspoectie door een daartoe erkende vakman die het huis naloopt op zaken die direct of binnenkort gerepareerd dienen te worden. Er wordt dan een rapport opgesteld. Op basis van een bouwkundig rapport opgesteld. In het onze werd bijvoorbeeld melding gemaakt van een scheur in de muur van de schuur en kitvoegen die aan vervanging toe zijn. Je kunt op basis van de bouwkundige keuring - die plaatsvindt vóór de verkoop, besluiten niet tot koop over te gaan.

Quote:
Verder lijkt mij dit ook geen verborgen gebrek.

Waarom niet? Op een notaris-site lees ik het volgende:

Quote:

VERBORGEN GEBREKEN

Eigenlijk zou de titel zo niet moeten luiden, aangezien het begrip verborgen gebreken in de wet als zodanig niet voorkomt. Maar in de spreektaal weet men bij deze term vaak precies waar het over gaat.
Wie iets koopt gaat er doorgaans vanuit dat het verkochte bepaalde eigenschappen bezit waardoor men er op een normale manier het gebruik van kan hebben: in een huis blijf je droog als het regent, een boot blijft drijven als je gaat varen en een telefoon geeft een signaal als je wordt gebeld.

(...)

Loopt, zoals bij onroerend goed, de overdracht wel via de notaris dan geldt in grote lijnen het volgende.
In de periode dat partijen nog met elkaar in onderhandeling zijn rust op de koper de verplichting om in grote lijnen onderzoek te verrichten naar de eigenschappen van het verkochte. Zo zal een huis uitgebreid worden bezichtigd en zal de koper op specifieke punten navraag doen. In dit verband heeft overigens de rechter uitgesproken dat onder deze onderzoeksverplichting in ieder geval de voorschriften van het gemeentelijk bestemmingsplan vallen. Dit is immers voor iedereen openbaar.

De verkoper heeft omgekeerd de verplichting om alles wat hem omtrent het verkochte bekend is mee te delen zodat de onderhandelingen hierop kunnen worden afgestemd. De verplichte informatieverstrekking door verkoper weegt zwaarder dan de onderzoeksplicht van de koper en dit wordt alleen nog maar meer indien de verkoper een professionele partij is (gemeente, bouwbedrijf) en de koper een particulier.

Alle punten die tussen partijen aan de orde zijn geweest worden vastgelegd in de koopovereenkomst en de daaropvolgende leveringsakte. Nu is het vaak bezwaarlijk om over alle punten een uitgebreide regeling op te nemen in de koop- of leveringsakte. Als een soort vangnetbepaling wordt daarom dikwijls opgenomen hoe de koper het verkochte wenst te gaan gebruiken (als woning of als binnenvaartschip) waarop dan de verkoper verklaart dat het verkochte al die eigenschappen bezit die nodig zijn voor dat voorgenomen gebruik.

Als nu na de levering de koper wordt geconfronteerd met een gebrek zal allereerst gekeken worden wat de koop- of leveringsakte bepalen. Als verkoper bijvoorbeeld heeft gegarandeerd dat de grond niet verontreinigd is terwijl dit wel het geval blijkt, is duidelijk dat koper verhaal kan halen.
Ontbreekt een uitwerking in de akte dan kijkt men wat is opgenomen over het voorgenomen gebruik van koper. Als dit "normale voorgenomen gebruik" niet mogelijk blijkt dan mag verkoper daar op aan worden gesproken. Als je je nieuwe huis binnen stapt en je zakt direct door de vloer of bij de eerste regenbui begeeft het dak het, of indien je met je nieuwe boot halverwege de Oosterhaven al op de bodem ligt dan heb je het huis/schip niet op de voorgenomen manier in gebruik kunnen nemen en kan je als koper verhaal halen.

Bij gebreken die weliswaar vervelend zijn maar die aan een normaal gebruik van het verkochte niet in de weg staan en waarvan de verkoper zelf ook niet op de hoogte was, geldt dat ze in beginsel voor risico van de nieuwe eigenaar zijn.
De vraag zal vaak zijn of een concreet gebrek wel of niet in de weg staat aan een voorgenomen normaal gebruik. Dit soort gevallen wordt dikwijls aan de rechter voorgelegd en de rechtspraak is dan ook uitgebreid.

Volgens mij komt er nu op neer (maar ik ben dus een leek) of het gebrek het normale gebruik van het huis in de weg staat. Je kunt zeggen: nee, dat deed het niet, want ik woon er al bijna drie jaar en alles werkt. Maar ook het tegendeel: ja, want ik woon in een gevaarlijke situatie die wordt veroorzaakt door een gebrek waarvan ik redelijkerwijs niet op de hoogte kon zijn.
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 17 aug 2011 11:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Darcy schreef:
Dank je voor je reactie.

Een verborgen gebrek lijkt me niet hetzelfde als een onzichtbaar gebrek. Ik ben benieuwd naar de juridische opinie van de forumleden. Ik heb uren naar de stoppenkast kunnen kijken, maar om te concluderen dat hij niet deugt is specifieke expertise nodig. De vraag lijkt me of dit valt onder de onderzoeksplicht van de koper.

Deze expertise heeft ook de verkopende partij niet.

Het had in het bouwkundig rapport naar voren moeten komen:

Quote:
Een bouwkundig rapport omvat:

- Bouwkundige staat van vloer, muren, dak
- Toestand van de kruipruimte
- Staat van puien, kozijnen, schilderwerk etc.
- Oordeel over de staat van hang- en sluitwerk
- Technische staat van de CV installatie
- Toestand van de elektrische installatie
- Technische en onderhoudstaat van keuken.
- Technische en onderhoudstaat van toilet, badkamer etc.
- Een oordeel over de staat van aanwezige schuren, garage's en opstallen.
- Vaststelling aanwezigheid loden leidingen, aanwezigheid asbest, risico koolmonoxide etc.
- Een kostenraming met direct noodzakelijke kosten, termijn kosten en verbeter kosten.

bron: perfect bouw

Nu weet ik niet of bovenstaande aspecten altijd worden meegenomen, maar de electrische installatie lijkt mij toch wel belangrijk.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 17 aug 2011 11:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een normaal bouwkundig onderzoek betreft toch ook de elektra en leidingen? Waarom is dat dan niet opgevallen bij het onderzoek, als de kast inderdaad verboden is.

Zoals theod al aangaf zou ik in dit geval eerst eens een second opinion laten doen door een andere elektricien. Blijkt dan inderdaad dat de meterkast niet voldoet dan zou ik verder gaan denken over acties.

Ik weet namelijk nog niet zo zeker of dit inderdaad een verborgen gebrek is. Dat jij het niet weet kan jou niet aangerekend worden, maar de verkoper ook niet. Jij schakelt daarbij ook nog eens een "deskundige" in, die een en ander goed bevindt.

Het feit dat jouw deskundige toch niet deskundig blijkt kan niet aan de verkoper aangerekend worden. Het "verborgen gebrek" had dan bij een daadwerkelijke deskundige wel meteen aan het licht gekomen.

Ik denk dan ook dat je meer kans maakt om je onderzoeker aan te spreken, dan om de verkoper aan te spreken. Overigens sluiten die onderzoekers in hun algemene voorwaarden zowat alle aansprakelijkheid uit.

BerichtGeplaatst: wo 17 aug 2011 14:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de reacties en het goede advies. De second opinion komt vanavond en mocht het inderdaad zo zijn dat de (aansluiting van) de stoppenkast illegaal is, dan zal ik daar ook een verklaring voor proberen te krijgen.

Het bouwkundig rapport zal ik uitpluizen (heb het nu niet bij me). De bouwkundig adviseur heeft geen website, maar misschien loont het om via e-mail zijn algemene voorwaarden op te vragen.

Ik ben niet uit op een juridisch gevecht met de vorige bewoners. Zij hebben inderdaad ook geen expertise, maar misschien zouden ze wel redelijkerwijs hebben kunnen vermoeden dat ze een ondeugdelijke installatie lieten installeren.

Een afgeleide vraag is: als het gebrek veroorzaakt is door de voor-vorige bewoners, kan het dan de vorige bewoners worden aangerekend? Maar misschien gaat dit te ver.

Ik hou jullie op de hoogte van het vervolg.
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 17 aug 2011 17:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Darcy schreef:
Dank voor de reacties en het goede advies. De second opinion komt vanavond en mocht het inderdaad zo zijn dat de (aansluiting van) de stoppenkast illegaal is, dan zal ik daar ook een verklaring voor proberen te krijgen.

Het bouwkundig rapport zal ik uitpluizen (heb het nu niet bij me). De bouwkundig adviseur heeft geen website, maar misschien loont het om via e-mail zijn algemene voorwaarden op te vragen.

Ik ben niet uit op een juridisch gevecht met de vorige bewoners. Zij hebben inderdaad ook geen expertise, maar misschien zouden ze wel redelijkerwijs hebben kunnen vermoeden dat ze een ondeugdelijke installatie lieten installeren.

Een afgeleide vraag is: als het gebrek veroorzaakt is door de voor-vorige bewoners, kan het dan de vorige bewoners worden aangerekend? Maar misschien gaat dit te ver.

Ik hou jullie op de hoogte van het vervolg.

Even een opmerking:

De meterkast kan mogelijk niet voldoen aan de nieuwbouw eisen.

Dit betekent niet dat jou meterkast niet voldoet aan de standaardeisen van de tijd waarin de meterkast is goedgekeurd.
Thessa

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 7:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zijn het de vorige bewoners die het kast hebben laten plaatsen? Of is dat weer door de mensen voor hun gebeurd?
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 10:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Darcy schreef:
maar misschien loont het om via e-mail zijn algemene voorwaarden op te vragen.

Heb je die eerder niet gehad of niet bewaard?

BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 12:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik haat tweede opinies die niet overeenkomen met de eerste Smile Een tweede elektricien heeft gisteren de situatie bekeken en, hoewel hij ook op zijn hoofd krabde bij het zien van deze stoppenkast, zei hij dat de kast best legaal is aangelegd. In 1991. Theod heeft dus gelijk. Wie de kast heeft laten plaatsen is nu volledig onduidelijk; in ieder geval is het wel zo dat er ongeaarde stopcontacten niet over een aardlekschakelaar lopen - en dat was en is levensgevaarlijk.

@Ronald78: Ik heb ze niet gehad, alleen een aanbiedingsbrief en een rapport. De inspecteur was aangeraden door de aankoopmakelaar.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 14:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is dan dus geen verborgen gebrek, maar wel aanbevelenswaardig om dit zo snel mogelijk aan te passen!

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 14:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Darcy schreef:
@Ronald78: Ik heb ze niet gehad, alleen een aanbiedingsbrief en een rapport. De inspecteur was aangeraden door de aankoopmakelaar.

Dan is de kans groot dat ze ook niet van toepassing zijn. Maar nu de situatie kennelijk voldoet aan de (oude) regelgeving, is er in zoverre geen sprake van een gebrek. De vraag wordt dan of de inspecteur vanuit een zorgplicht had moeten adviseren de situatie aan te (laten) passen. Dat lijkt me heel lastig te bewijzen.

BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 16:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Dennis79: Dat gaan we ook zo snel mogelijk doen Wink Nog even de offertes van de twee elektriciens met elkaar vergelijken. Maar dat is meer iets voor een klussersforum. Er zijn trouwens weinig elektriciens met een juridische opleiding, lijkt het.

@Ronald78. Uit de woorden van elektricien 2 maak ik op dat de kast in principe in de jaren 90 OK was, maar dat het bestaan van een ongeaarde groep (die niet de wasmachine behelst) wel degelijk altijd fout was. Maar goed, bewijzen wordt wel erg lastig. Maar ik ben nu wel van plan, op basis van jullie reacties, om de inspecteur een brief te sturen en hem te wijzen op deze slordigheid.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds