Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 27 aug 2025 7:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

huurder houdt zich niet aan huurovereenkomst
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rob34

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: di 09 aug 2011 6:53    Onderwerp: huurder houdt zich niet aan huurovereenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,

Ik heb samen met mijn zusje een huis geerft van onze moeder.
Het huis is verhuurd, in het contract staat uitdrukkelijk dat het bestemd is als woonbestemming.
Echter het wordt gebruikt als bedrijf, de huurder heeft er een schoonheidssalon gevestigd, tevens ook de ramen beplakt met logo's etc.
Kunnen wij op grond hiervan de huurovereenkomst ontbinden?

MVG

Rob
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 09 aug 2011 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de verhuurder (je moeder) stilzwijgend met de komst van die schoonheidssalon heeft ingestemd, niet.

BerichtGeplaatst: di 09 aug 2011 14:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Da's lastig aan te tonen natuurlijk.
Echter lijkt het me enigszins moeilijk om het pand evt te verkopen aan een belegger aangezien er niet volgens huurovereenkomst gebruik van wordt gemaakt? Bovendien vraag ik me af of er toestemming van de gemeente is gevraagd destijds, dit zou ik kunnen nagaan natuurlijk.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 09 aug 2011 14:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ja, hoe lang zit die salon er al. Waarschijnlijk al zo lang dat je niet serieus kunt volhouden dat je moeder er niet stilzwijgend mee akkoord is gegaan. Natuurlijk ken ik de details niet.

Als je moeder al dan niet stilzwijgend akkoord is gegaan, is het gebruik wel degelijk volgens de huurovereenkomst. De inhoud van de huurovereenkomst is dan namelijk gewijzigd ten opzichte van wat er ooit op papier is gezet.

Gebrek aan toestemming van de gemeente (i.v.m. bestemmingsplan bijvoorbeeld) geeft m.i. geen grond om de huurovereenkomst te ontbinden, maar je kunt de gemeente wel verzoeken om handhaving van het bestemmingsplan.

BerichtGeplaatst: di 09 aug 2011 14:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn moeder heeft het pand eind 2008 gekocht, daarna meteen verhuurd. Mijn moeder is april 2009 ziek geworden en uiteindelijk in november 2010 overleden aan kanker. Ik denk dat mijn moeder het niet heeft geweten.
Punt is dat we graag zouden willen dat het pand leeg komt zodat we het kunnen verkopen. Bij leegstand levert deze uiteraard meer op dan in verhuurde staat. We hebben een onderhandeling met de huurder gehad over kopen en ze heeft een bod gedaan, echter hier kwam ze later op terug met de mededeling dat zij het niet rond kon krijgen bij de bank.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 10 aug 2011 10:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt de huurder aanspreken op het feit dat hij niet conform artikel 7:214 BW gebruik maakt van het pand zoals overeengekomen. Je kunt dan vorderen dat het pand alsnog zo gebruikt gaat worden zoals in de overeenkomst overeengekomen is.

Ik begrijp uit het verhaal van TS dat de huurder met o.a. het beplakken van ramen een voor het "publiek toegankelijk lokaal voor rechtstreekse levering van roerende zaken of dienstverlening" heeft gecreëerd. Zou een rechter het eens zijn met de gedachte van bona fides, dat er sprake is van een stilzwijgend overeengekomen bestemmingswijziging, dan zou naar mijn mening ook (al dan niet deels) het regime van 7:290 e.v. BW van toepassing zijn. (...en anders artikel 7:230a BW)

Enerzijds gezien de gevolgen van een dergelijke wijziging, en anderzijds gezien de ontwikkelingen aan verhuurders kant (ziekte, overlijden, erven), denk ik niet dat een dergelijke stilzwijgende bestemmingswijziging snel aangenomen zal worden. Een mogelijke oplossing voor de verhuurder kan dan wel zijn dat hij gerechtigd is om de huurprijs aan te passen naar een prijs die "past" bij de verhuur van een bedrijfsruimte. (Een dergelijke prijs ligt naar mijn mening hoger dan de prijs voor een woonruimte.)

BerichtGeplaatst: wo 10 aug 2011 11:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarschijnlijk woont de huurder er ook gewoon en heeft hij of zij een schoonheidssalon aan huis.

Waar het hier volgens mij om draait is dat de erfgenamen het huis graag willen verkopen. Dat is begrijpelijk. Maar zij hebben niet meer rechten of minder plichten dan de erflaatster die de huurovereenkomst is aangegaan.

Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 10 aug 2011 12:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Rob34

Denk dat de situatie heel simpel is.

Met het overlijden van jullie moeder is de huurder plots een 'willekeurige derde' geworden en moet gewoon opkrassen.
Jet

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: wo 10 aug 2011 12:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien dat hier nog relevante info staat:

http://www.fnvmooigeregeld.nl/wp-content/pdf/13769-FNV-brochure-zzp-lossepag.pdf

Pagina 10
strikmaria

BerichtGeplaatst: wo 10 aug 2011 12:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jet schreef:
Misschien dat hier nog relevante info staat:

http://www.fnvmooigeregeld.nl/wp-content/pdf/13769-FNV-brochure-zzp-lossepag.pdf

Pagina 10

Schijnt mij niet relevant. Ten opzichte van 'willekeurige derden' geldt de normale wet en regelgeving niet. Immers in dat geval kunnen bijvoorbeeld overeenkomsten ontstaan in afwezigheid van enig aanbod.
Kijk maar hier.
theod

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 10 aug 2011 13:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rob34 schreef:

Bovendien vraag ik me af of er toestemming van de gemeente is gevraagd destijds, dit zou ik kunnen nagaan natuurlijk.

Voor dit soort bedrijven is in de meeste gemeentes geen toestemming of wijziging van het bestemmingsplan noodzakelijk als het gaat om een "eenmansbedrijf".
strikmaria

BerichtGeplaatst: wo 10 aug 2011 13:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:

Voor dit soort bedrijven is in de meeste gemeentes geen toestemming of wijziging van het bestemmingsplan noodzakelijk als het gaat om een "eenmansbedrijf".

Tenzij de huurder (zoals in dit geval) een 'willekeurige derde' is geworden...in dat geval geldt de normale wet en regelgeving immers niet meer.
Jet

BerichtGeplaatst: wo 10 aug 2011 13:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een willekeurige derde? Die term ken ik niet.

Ik kom het volgende op internet tegen:
Quote:
Overlijden van huurder of verhuurder tijdens de huurperiode

Het is mogelijk dat de huurder of verhuurder tijdens het bestaan van de huurovereenkomst komt te overlijden. De dood van de huurder of de verhuurder doet de huur niet eindigen (art. 7:229 lid 1 BW). De erfgenamen van de overleden huurder respectievelijk verhuurder zetten de rechten en plichten uit de huurovereenkomst voort. Zij volgen immers de overleden erflater op onder algemene titel.

http://www.advocatengoossens.nl/huurrecht/huur_overlijden.htm

En waar blijft de huurdbescherming in dit verhaal?
strikmaria

BerichtGeplaatst: wo 10 aug 2011 14:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jet schreef:
Een willekeurige derde? Die term ken ik niet.

Dan moet je wellicht de door mij aangehaalde link lezen. In ieder geval zijn levenspartners (speciaal als men nog niet langer dan 2 jaar duurzaam samenleeft) willekeurige derden aangaande het gebruik van de gemeenschappelijke woning.

Jet schreef:

Ik kom het volgende op internet tegen...

Als je de door mij aangehaalde link aandachtig leest zul je zien dat dit niet relevant is. Waar een 'willekeurige derde' in het spel is geldt de normale wet en regelgeving niet meer. Zo kunnen dan (als je de Conclusie A-G leest zul je dit opmerkelijke standpunt ontdekken) overeenkomsten tot levering ontstaan zonder dat er een aanbod tot levering is. Ook is het dan opeens zo dat een voorkeursrecht (waarbij nadrukkelijk is bepaald dat er nog overeenstemming dient te worden bereikt over een mogelijke koop) tot koop en levering verplicht.

Jet schreef:

En waar blijft de huurdbescherming in dit verhaal?

Willekeurige derden genieten geen bescherming aangaande hun huisvesting. Zelfs niet als ze er al iets van 18 jaar wonen. Veel belangrijker zijn de belangen van geldzuchtige 'derden' die zich op edele hoge motieven als 'leefsfeer' kunnen beroepen. Zelfs als ze er zelf voor hebben gekozen om daar te gaan wonen waar de 'willekeurige derde' alreeds geruime tijd woonde. Dat een bank dan vervolgens de hypotheektoezegging aan de 'willekeurige derde' intrekt is volstrekt normaal en behoort geen aanleiding tot enig argwaan te geven.
Jet

BerichtGeplaatst: wo 10 aug 2011 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb je link gelezen en zie geen overeenkomst met dit topic.

Daar gaat het over de verkoop van een woning en hier gaat het erom of TS de huurder van zijn reeds overleden moeder eruit kan bonjouren. Liefst op grond van oneigenlijk gebruik van de woning.

En daar heb ik zo mijn twijfels bij, dat dit kan.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds