Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 21:50
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

lastig verhaal, verkoop huis!
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
carien89

Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 17:06    Onderwerp: lastig verhaal, verkoop huis! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb samen met mijn ex vriend een huis gekocht.

We kochten het huis van zijn ouders met een schenking erin.
De aanschaf waarde van het pand bedraagt 275.000,-. Uiteraard moesten we het pand voor de belasting laten taxeren, om te zien wat de schenking in totaal was. Het huis is getaxeerd voor 435.000,-. Het huis is dit in principe nooit waard geweest. Mijn ex heeft het hoger laten taxeren, omdat we overwaarde nodig hadden om de hypotheek van het pand rond te krijgen.

Goed, de verkering ging uit. Hoop drama, gezeur. Ik heb mijn sleutels ingeleverd en ben weggegaan. Hij bleef daar wonen, betaalde geen hypotheek meer. Ik heb sinds ik weg ben ook geen euro meer betaald. Zijn ouderlijk huis, zijn erfdeel(schenking), zijn pakkie aan. Ja erg naief, ik was toen net 20 geworden. Wist totaal niet waar ik mee bezig was met de aankoop van het pand. Omdat er genoeg overwaarde op zat, werd mij verteld, al gaat het fout, dan komt het nog goed. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen fouten, daar ben ik mezelf goed van bewust.

Nu 2 jaar later vandaag de dag. Het huis heeft 1,5 jaar in de verkoop gestaan. Mijn ex vriend heeft ondertussen een bouwbedrijf opgelicht, die hebben beslag gelegd op het huis, op zijn deel uiteraard. 51.000,-. Toen kwam er nog een beslaglegging van 8000,-, ook weer op zijn deel. De hypotheek schuld bedraagd nu 305.000,-.

We hebben nu een bod gekregen van 297.500,-. Hij gaat hiermee akkoord en ik wil hier ook mee akkoord gaan.

Maar toen we bij de notaris gingen tekenen voor het huis werd mij verteld, je deelt mee in de lusten en mee in de lasten. Stel het huis levert 5 ton op, dan is alles wat het meer waard is dan 435.000,- de helft van voor jou. Maar alles dat het minder waard word dan 435.000,-, daarvan kan hij de helft verhalen op mij.

Alleen is dat huis niet goed getaxeerd, en is het mogelijk dat hij die zaak tegen mij zou kunnen winnen?

En wanneer het huis verkocht word, en het voorlopig koopcontract is ondertekend, moeten de 2 beslag leggende partijen eerst akkoord zijn gegaan? Want als de verkoop daardoor niet door gaat zit je naar mijn weten aan een boete van 10% vast.

Af en toe ben ik me ten einde raad, al die regels en wetten! Voor een 22jarige ben ik behoorlijk wijs geworden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 17:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De toenmalige taxatiewaarde is niet zo relevant. De vraag is hoe hoog de hypotheeklening is die jullie hebben afgesloten. De helft daarvan moet jij terugbetalen van jouw helft van de opbrengst van het huis.

Je schrijft dat de hypotheekschuld € 305.000 bedraagt. Als je voor het huis € 297.500 krijgt, betekent dit dat jij nog de helft van € 7.500, dus € 3.750, moet bijleggen.

Quote:
En wanneer het huis verkocht word, en het voorlopig koopcontract is ondertekend, moeten de 2 beslag leggende partijen eerst akkoord zijn gegaan?

Die partijen moeten het beslag opheffen voordat jullie het huis kunnen leveren. Door het tekenen van een voorlopig koopcontract word je verplicht te leveren. Kun je op de afgesproken datum niet leveren, dan heb je een probleem.

Quote:
Want als de verkoop daardoor niet door gaat zit je naar mijn weten aan een boete van 10% vast.

Precies, dus pas goed op.

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 18:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reactie. Weet je ook of hij het verschil van zijn erfdeel zou kunnen verhalen op mij? Of wat jou denkwijze hierover is.

Omdat de notaris nadrukkelijk heeft gezegd, dat ik verantwoordelijk ben voor de lusten en de lasten.
hilde12

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 18:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar heeft de notaris toch gelijk in.

U heeft de helft van het huis. Zoals eerder (en uzelf ook) al aangegeven: levert de verkoop meer op dan de hypotheek (plus overige kosten) dan deelt u mee in de lusten, maar levert de verkoop minder op dan deelt u de lasten.
carien89

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 19:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Daar heeft de notaris toch gelijk in.

U heeft de helft van het huis. Zoals eerder (en uzelf ook) al aangegeven: levert de verkoop meer op dan de hypotheek (plus overige kosten) dan deelt u mee in de lusten, maar levert de verkoop minder op dan deelt u de lasten.

Maar omdat het huis verkeerd getaxeerd is, door een bevriende makelaar, ivm het verkrijgen van de hypotheek. Dan zal het toch een rechtszaak van jaren gaan worden?

En ik weet niet of iemand zijn verleden een rol speelt. Ik kwam erachter dat hij meervoudig kamer heeft gehad voor afpersing, daardoor kon de verzekering van het huis ook niet op zijn naam komen. Toen ik het huis nog niet uit was werd ik gebeld door mijn verzekeringsman, dat er was ingebroken. Hij had voor 15.000,- aan spullen opgegeven. Mij werd alleen gevraagd stonden deze spullen er al toen u wegging? Antwoord: nee. Mijn ex vriend heeft nu een kruis achter zijn naam bij alle verzekeringsmaatschappijen, hij kan geen fiets meer verzekeren.

Alleen werd ik door zijn geintje uit de verzekering geknald. Stel het dak was er in die periode afgewaaid of het was in de brand gevlogen... Ik heb toen gelukkig een nieuwe verzekering kunnen afsluiten, kosten 800,-.

Dan de en/of rekening die hij lekker in de min heeft gepind.

Zijn vriendinnetje die hij voor mij had, daar heeft hij ook een bak ellende achter gelaten, gelukkig is dat meisje er aardig van af gekomen, die hadden ook een huis samen en dat was zo'n beetje hetzelfde verhaal. Maar haar moeder had hem 8.000,- geleend, die ze bij de notaris hebben vast laten leggen. Ze hadden een betaling regeling, maar die kwam hij op een gegeven moment ook niet meer na. Die mevrouw heeft een rechtszaak aangespannen en gewonnen, dus ook beslag gelegd op het huis en zijn spullen als de betalingsregeling weer niet word voldaan. Zijn voorgaande baan bij een onderhoudsbedrijf, waar ze met bonnenboekjes werkte, daar heeft hij voor 25.000,- aan cv-ketels e.d. buit gemaakt. Die man zit ook met de narigheid. Harsco bv uit Helmond, daar heeft hij voor 51.000,- schade aangericht. Deze hebben ook beslag gelegd op het huis. De belastingdienst die natuurlijk zijn deel van de schenking wil hebben zo'n 16.000,-. Her en der zijn er genoeg mensen waarvan hij geleend heeft. Toen hij zijn eigen bedrijf nog had, liet hij mensen een aanbetaling doen en kwam vervolgens nooit opdagen, maar hij deed het wel allemaal onder zijn eigen naam en adres.

Ik weet niet zeker of hij een rechtszaak wil aanspannen over dat deel van zijn schenking, dat verloren is gegaan. Maar ik zou graag willen weten wat mijn mogelijkheden zijn.
carien89

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 19:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nogmaals een bericht,

ik heb het niet over de achterstallige hypotheek. Daarvan weet ik, dat ik gewoon moet meebetalen.

Maar het verschil tussen de hypotheek 275.000,- en het getaxeerde bedrag ivm de schenking 435.000,- ( dus **160.000,- schenking**) Dat mijn ex vriend mij aansprakelijk kan stellen voor 80.000,- verlies.

(achterstand hypotheek inmiddels 305.000,- * bod op het huis 297.500,-)
hilde12

Leeftijd: 125

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 19:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals al eerder aangegeven, de eerdere taxatie is niet van belang.

Het enige wat nu van belang is, is de opbrengst min de kosten.

Ik weet niet of en zo ja, hoe hij u aansprakelijk kan stellen voor de evt waardevermindering (van 435 naar 297) van het huis.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 22:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

carien89 schreef:
Bedankt voor de reactie. Weet je ook of hij het verschil van zijn erfdeel zou kunnen verhalen op mij? Of wat jou denkwijze hierover is.

Is het huis deels aangekocht met een door zijn ouders geschonken bedrag? (Of van zijn ouders geërfd? Zijn ze dood?)

Hoe is dat precies gegaan?

Het huis is gekocht van zijn ouders. Ik neem aan dat ze toen in leven waren.

Voor welk bedrag is het huis volgens het koopcontract gekocht?

Wat is het bedrag dat jullie toen van de bank hebben geleend?
Wat heeft ieder van jullie zelf bijgedragen (bijv. spaargeld, schenking, erfenis)?

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 22:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

carien89 schreef:
Maar het verschil tussen de hypotheek 275.000,- en het getaxeerde bedrag ivm de schenking 435.000,- ( dus **160.000,- schenking**) Dat mijn ex vriend mij aansprakelijk kan stellen voor 80.000,- verlies.

Ah, het huis is dus op papier gekocht voor € 435.000 en gefinancierd met € 275.000 and hypotheek en € 160.000 aan een zogenaamde schenking? Dan ben ik bang dat je berekening klopt.

Ik raad aan een advocaat in de arm te nemen die je ex en zijn familie gaat aanklagen wegens oplichting en de notaris aansprakelijk stelt wegens schending van zijn zorgplicht.

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 22:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
carien89 schreef:

Ah, het huis is dus op papier gekocht voor € 435.000 en gefinancierd met € 275.000 and hypotheek en € 160.000 aan een zogenaamde schenking? Dan ben ik bang dat je berekening klopt.

Ik raad aan een advocaat in de arm te nemen die je ex en zijn familie gaat aanklagen wegens oplichting en de notaris aansprakelijk stelt wegens schending van zijn zorgplicht.

Allereerst bedankt voor uw reactie. Ja het is een hele aparte situatie. Raad u mij aan om direct een plan bij de advocaat te maken en een rechtszaak tegen hun aan te spannen, of eerst wachten tot de tegenpartij een startschot geeft?
bona fides

BerichtGeplaatst: za 06 aug 2011 1:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gelet op het beslag e.d. moet je in ieder geval sowieso niets tekenen voordat een deskundig persoon die jouw belangen vertegenwoordigt zich in de situatie heeft verdiept.

Wat was volgens het koopcontract de koopprijs?

BerichtGeplaatst: za 06 aug 2011 18:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Gelet op het beslag e.d. moet je in ieder geval sowieso niets tekenen voordat een deskundig persoon die jouw belangen vertegenwoordigt zich in de situatie heeft verdiept.

Wat was volgens het koopcontract de koopprijs?

Al de papieren van de notaris lagen is dat huis. Vlak voordat ik wegging heeft hij al het papierwerk verstopt. Ik ga maandag gelijk de notaris bellen om alle stukken te krijgen. Naar mijn weten was de koopprijs 275.000 incl kosten koper.
LM

Leeftijd: 52

BerichtGeplaatst: za 06 aug 2011 19:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie niet op welke grond hij u aansprakelijk zou kunnen stellen voor zijn vermogensverlies of hij moet u dat geld hebben geleend, maar dat heb ik niet gelezen.

Er zit trouwens nogal een verschil tussen de getaxeerde waarde en het huidige bod. U schrijft dat de taxatie te hoog was. Als de taxatie te hoog was is dan de schenking feitelijk niet hetzelfde bedrag lager? Was dat dan fiscaal gezien niet erg onvoordelig voor uw ex i.v.m belasting?
bona fides

BerichtGeplaatst: za 06 aug 2011 19:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

carien89 schreef:
Naar mijn weten was de koopprijs 275.000 incl kosten koper.

In dat geval was er geen sprake van schenking, want jullie hebben er voor zover ik het begrijp ook € 275.000 voor betaald.

Als de koopprijs € 435.000 was, dan staat daar de betaling van € 275.000 en een papieren schenking van € 160.000 tegenover. Zijn helft van de koopprijs is dan betaald door het bedrag uit de schenking en € 57.500 aan hypotheeklening. Jouw helft is dan betaald door € 217.500 aan hypotheeklening. Het deel van de hypotheekschuld dat voor jouw rekening komt (€ 217.500 plus laten we zeggen de helft van de € 30.000 die er nog zijn bijgekomen) is dan dus veel hoger dan jouw deel van de opbrengst van het huis (de helft van van € 297.500).

Ik ben bang dat het laatste het geval is, maar je zult dit eerst zeker moeten weten. In het voorlopig koopcontract en de leveringsakte zou te vinden moeten zijn wat als koopprijs heeft te gelden. De leveringsakte is eventueel te vinden in het kadaster.

BerichtGeplaatst: za 06 aug 2011 20:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
Was dat dan fiscaal gezien niet erg onvoordelig voor uw ex i.v.m belasting?

Als de koopprijs daadwerkelijk € 435.000 was, is er gewoon sprake van ordinaire oplichting door de ex en zijn familie. Heel voordelig voor de ex.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds