|
Auteur |
Bericht |
starter
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 06 aug 2011 15:09 Onderwerp: onderzoeksplicht en non-conformiteit |
|
|
ik heb een auto bij een autobedrijf gekocht. Er zijn afspraken gemaakt voor het checken van bijv. airco. Deze is volgens de leverancier gemaakt, maar nu blijkt bij het uitlezen van de boordcomputer door een erkende dealer dat er nog steeds een storing in zit.
Daarnaast kwam ik erachter dat de auto na een fikse regenbui aan de passagierskant volloopt met water.
Kan ik mij in beide gevallen beroepen op non-conformiteit? Had ik bij aankoop het probleem met de lekkage moeten ontdekken? Er zijn geen defecte rubbers. |
|
|
|
 |
Martha
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 412
|
Geplaatst: za 06 aug 2011 18:02 Onderwerp: Re: onderzoeksplicht en non-conformiteit |
|
|
Zit er geen garantie op de auto, of is de garantie al verlopen? |
|
|
|
 |
starter
|
Geplaatst: za 06 aug 2011 18:21 Onderwerp: |
|
|
geen garantie....
Tot de -spreekwoordelijke- deur  |
|
|
|
 |
Graca Juridische Dienst
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 06 aug 2011 19:17 Onderwerp: |
|
|
Goedemiddag,
Gaat het hier om een nieuwe of een tweedehands auto? In het laatste geval geldt dat je je er op bedacht moet zijn dat wellicht niet alles naar behoren functioneert.
Dat een auto lekkage heeft, kun je in mijn optiek niet als leek beoordelen, maar ik ben ook geen deskundige.
Als de auto minder dan een half jaar geleden is gekocht, kun je je in principe op het standpunt stellen dat de auto niet voldeed aan de verwachtingen. In dat geval is de dealer gehouden om de gebreken te voldoen.
Is de dealer trouwens aangesloten bij de BOVAG?
Vriendelijke groet,
Sonja da Graça |
|
|
|
 |
starter
|
Geplaatst: za 06 aug 2011 22:16 Onderwerp: |
|
|
auto is tweedehands. Ik ben mij ervan bewust dat ik als koper een onderzoeksplicht heb, die ver gaat.
Vraag is of de lekkage, zonder kapotte rubbers, onder mijn onderzoeksplicht valt.
Auto is 21 juni 2011 aangeschaft.
Verder is er een probleem met de airco. Bij de koop heb ik afgesproken dat dit zou worden gerepareerd. Op de koopbon staat alleen bij bijzonderheden: -onder andere- airco. Dus niet airco check, airco reparatie of iets dergelijks. Heeft de verkoper hier een sterk punt door e.e.a. vaag op de koopbon te vermelden? |
|
|
|
 |
Evil-cliniclown
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: zo 07 aug 2011 0:21 Onderwerp: |
|
|
Geachte TS,
Helaas heeft u de bewoordingen van het bedrijf niet zwart op wit. Dit betekend echter niet dat u rechtenloos bent. Als uw garage aangesloten is bij:
-BOVAG Autodealers,
-BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven
-BOVAG Caravan- en Camperbedrijven
-SGC
Dan kunt u de geschillencommissie inschakelen. Deze kosten relatief weinig (daar kunt u een advocaat geen 10 minuten van laten werken) en die kunnen onderzoek uitvoeren. Meestal kost u het achteraf niets, gesteld dat u in het gelijk wordt gesteld.
http://www.degeschillencommissie.nl/userFiles/file/Voertuigen%20brochure.pdf
Probeer dat eerst alvorens u een procedure begint. Een procendure bij de BOVAG (mits aangesloten, kan ook) |
|
|
|
 |
|