|
Auteur |
Bericht |
kees1991
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
Berichten: 1
|
Geplaatst: vr 01 jul 2011 20:48 Onderwerp: telefoon inruilen |
|
|
Hallo even een vraag: Ik heb gisteren een telefoon (samsung galaxy ace) gekocht met abonnement in een winkel. Toen ik thuis kwam hoorde ik via vrienden dat ik een model had aangeschaft waarvan er inmiddels een beter model is, de samsung galaxy S2. Toen ik op internet ging kijken bleek dat het ik voor een abonnement icm een Samsung Ace, net zo veel heb betaald als een vergelijkbaar abonnement icm een Samsung S2. Echter, een S2 is bijna 200 euro duurder dan een Ace, hij is ook een stuk jonger en moderner. Ik heb totaal geen verstand van telefoons, de adviseur in de winkel heeft mij dit abonnement en toestel aangeraden. Is juridisch mogelijk om alsnog het abonnement op te zeggen, de telefoon te retouneren en een nieuw abonnement - met nieuwere telefoon - af te sluiten?
Alvast bedankt voor uw reactie. |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: vr 01 jul 2011 23:29 Onderwerp: |
|
|
De enige manier waarop je nu van de overeenkomst af zou kunnen komen, lijkt me een vernietiging op grond van dwaling.
Dat je gedwaald hebt is duidelijk. Als je geweten had dat je een betere telefoon had kunnen krijgen met hetzelfde abonnement, had je ongetwijfeld voor het nieuwere model gekozen. Tot dusver geen problemen.
Waar het waarschijnlijk fout gaat, is het vereiste dat het om informatie moet gaan, waarvan je van de verkoper kan verwachten dat hij die met je deelt. Zo kan je van een verkoper bijvoorbeeld ook niet verwachten dat hij je vertelt dat je hetzelfde abonnement onder gunstigere voorwaarden bij zijn buurman af kan sluiten. En ik denk dat het hier om iets vergelijkbaars gaat: je kan denk ik niet van de verkoper verwachten hij je er uit zichzelf op wijst dat je bij hetzelfde abonnement een modernere, duurdere (en dus op zijn winstmarge drukkende) andere telefoon kan krijgen.
Als je specifiek naar de beste telefoon hebt gevraagd bij dat abonnement, of als de telefoon die je nu bij het abonnenment hebt gekregen niet aan de eisen voldoet die je de verkoper kenbaar hebt gemaakt kan je misschien nog van de overeenkomst af, maar iets dergelijks kan ik niet uit je berichtje afleiden.
EDIT: en daarnaast zou ook nog wel eens mee kunnen spelen dat van jou als consument natuurlijk ook wel wat kan worden verwacht. Je zegt weliswaar dat je geen verstand hebt van telefoons, maar je had je best enigzins in het onderwerp kunnen verdiepen. Enkel afgaan op het advies dat de verkoper, wiens belang duidelijk niet jouw belang is, is in ieder geval erg naief.
Dit laatste zeg ik je niet om je te pesten, maar omdat het een omstandigheid is die nog best wel eens juridische relevantie zou kunnen hebben. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 02 jul 2011 1:30 Onderwerp: |
|
|
Ik ben ook bang dat je juridisch niet sterk staat, maar het lijkt me niet ondenkbaar dat de winkel bereid is om je tegemoet te komen. Je kunt ook even kijken in de algemene voorwaarden; misschien laten die het toe om het toestel om te ruilen.
Het is triest dat zo'n verkoper je welbewust naait waar je bij staat, maar dit is helaas nu eenmaal dagelijkse praktijk. Tenzij je geld te veel hebt moet je in een winkel gewoon nooit iets duurs kopen zonder dat je op internet hebt gekeken wat een goede prijs is (of een betrouwbaar iemand hebt geraadpleegd die er verstand van heeft). Laat je ook nooit extra garanties aanpraten of veel te dure accessoires zoals bijv. een HDMI-kabel voor € 100 in plaats van een paar euro.
En ik ben bang dat het verschil in prijs tussen deze twee telefoons eerder zo'n € 275,- is... (zonder abonnement).
Weet je trouwens zeker dat je niet toevallig een abonnement voor 1 jaar hebt, terwijl het abonnement waarmee je vergelijkt voor 2 jaar is? Dat zou het (gebrek aan) prijsverschil voor een groot deel verklaren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lexspecialis
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 92
|
Geplaatst: di 19 jul 2011 21:53 Onderwerp: |
|
|
Ik zou het eerst met de zachte hand proberen, m.a.w. langsgaan bij de verkoper en hem het probleem presenteren.
Als dat niet lukt kan je altijd nog op *iets* hogere poten een brief voor de verkoper opstellen waarin je dreigt deze gang van zaken te melden aan Trosradar of de consumentenbond (een concept van deze laatste brief meteen meesturen is dan ook aan te bevelen). Dit kan nog wel eens helpen, maar verwacht er geen wonderen van.
Ik denk dat je juridisch gezien, zoals beide forumgenoten boven me al concludeerden, niet heel sterk staat.
(Daarnaast; lang leve het bestellen van losse toestelen op internet en SIM-only abbo's!) |
|
|
|
 |
Rox
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
Berichten: 9
|
Geplaatst: wo 27 jul 2011 15:12 Onderwerp: |
|
|
Excuses ik heb per ongeluk in het verkeerde topic gepost. |
|
|
|
 |
|