|
Auteur |
Bericht |
Jvz
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 14 jul 2011 22:36 Onderwerp: Motoragent die zelf snelheid verzint. |
|
|
Vrijdag 24 juni ben ik door een ''motoragent'' van de weg gehaald en hij beweerde dat ik 180 zou hebben gereden. Na correctie 168. Deze snelheid heb ik alleen nooit gereden, mijn auto haalt nog maar net de 160! Na mijn verhaal werd niet geluisterd en gelijk moest ik het rijbewijs inleveren! Het ging hierbij om een weg waar 100km/h is toegestaan, ik reed wel te hard namelijk 140km/h op mijn Tom tom.
De agent had mij gelaserd met 138km/h. Om deze reden wou hij me aan de kant zetten. Op een gegeven moment zag ik al een motor heel raar inhalen met hoge snelheid achter mij, toen ik dat vernam ben ik op de rem gegaan en heb de snelheid van 100km/h aangehouden.
Stop politie, de motoragent stapte af en vertelde dat hij me gelaserd had met 138km/h. Hierin gaf ik hem gelijk want zo hard had ik ook gereden.
Hij wou mijn rijbewijs zien, die liet ik zien en verdween gelijk in zijn binnenzak.
Hij vertelde dat ik na zijn gemeten snelheid boven de 200km/h zou hebben gereden en hij hier nog overheen moest om mij bij te
houden. Hij liet ook nog de lasergun zien met de 138, ik als eerlijke militair met een belofte afgelegd vertelde dat het van die 138 wel zou kunnen kloppen, maar 200 nooit, technisch gezien haalt hij die snelheid niet eens, hij ''okee dan maak ik er 180 van'' en ik neem je rijbewijs in.
Ik daartegen in gaan en vertel dat die auto dat nooit zal kunnen halen. Daarna werd gevraagd als ik een verklaring wou afleggen. Ik vertelde hierbij dat ik militair ben en dat ik wil dat hier gelijk Marechaussee bij komt omdat ik het hier niet mee eens ben en de zaak niet vertrouw. Dat mocht niet volgens hem en hier werd lacherig om gedaan. Ik nogmaals verteld dat ik er mijn handen voor in het vuur durf te steken. Hierop werd geantwoord met; dat zou ik niet doen dan verbrand je ze. En hij vertrok. En ik stond daar zonder rijbewijs.
Moest de agent in dit geval geen gehoor geven aan mijn verzoek tot de marechaussee? |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 15 jul 2011 0:22 Onderwerp: |
|
|
Als ik het goed begrijp werd je eerst gelaserd en vastgesteld dat je 138 reed en ben je daarna volgens de agent 200 gaan rijden? Hoe dit werd gemeten maak ik uit je verhaal niet op. Vervolgens werd dit naar beneden afgerond tot 180 en na correctie bleef dan nog 168 over. Bij snelheden boven de 100 km/uur is de correctie echter 3% van de gemeten snelheid. Kortom veel vragen en alle reden om niet akkoord te gaan. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 15 jul 2011 6:22 Onderwerp: |
|
|
Het hele verhaal van constatering zoals hier opgeschreven is aanvechtbaar, bij een trajectcontrole moet de agent de meeting van de trajectcontrole kunnen tonen aan de bestuurder.
LM schreef: | Bij snelheden boven de 100 km/uur is de correctie echter 3% van de gemeten snelheid. Kortom veel vragen en alle reden om niet akkoord te gaan. |
Helaas is dit ook en beetje anders.
Bij overtredingen binnen de bebouwde kom is de correctie 3%, bij overtredingen op autowegen en autosnelwegen is de correctie 5%.
Bij een geconstateerde snelheid van 180km/h zou de snelheid op het proces-verbaal dus 171km/h moeten zijn.
Als het goed is heeft de TS een schrijven gekregen met daarop de vermelding van de inbeslagname en de naam en adres van de OJ, een brief schrijven met de ware toedracht en een klacht neerleggen bij het korps waar de agent bij hoort. |
|
|
|
 |
LM
|
Geplaatst: vr 15 jul 2011 8:10 Onderwerp: |
|
|
theod schreef: | Bij overtredingen binnen de bebouwde kom is de correctie 3%, bij overtredingen op autowegen en autosnelwegen is de correctie 5%.
Bij een geconstateerde snelheid van 180km/h zou de snelheid op het proces-verbaal dus 171km/h moeten zijn. |
De correctie is 3%, zou vreemd zijn als dit afhangt van waar iemand rijdt, ipv hoe hard iemand rijdt. Zie:
http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/veelgestelde_vragen/snelheid_en/
Politiekorpsen hanteren vervolgens correctietabellen zodat niet per geval de correctie hoeft te worden uitgerekend. Zo kan het zijn dan de correctie uiteindelijk nog wat hoger uitvalt.
Zie bijv. http://www.politie.nl/Limburg-Noord/projecten/VHT/snelheid.asp
Hier gaat men uit van een correctie van 6 km voor snelheden tussen de 166 en 200. (voor de hoogste snelheid is dat precies 3%). |
|
|
|
 |
Leer Ling
Leeftijd: 124 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: vr 15 jul 2011 13:35 Onderwerp: |
|
|
Dit kan nog wel eens een probleem worden.
In het verkeer geldt het woord van de verbaliserende agent tegen het woord van jou.
De agent mag jou bekeuren op basis van zijn woord. Zijn woord wordt aangenomen ook al is dat niet de 'echte' of 'volledige' waarheid. Hij mag jou zelfs verbaliseren op basis zijn kilometerteller, zonder middels een laser jouw echte snelheid te hebben vastgesteld.
-------------
Ik ben een paar jaar jaar geleden bekeurd omdat ik met de motor rechts over een fietspad een auto ingehaald zou hebben. Ik ben daarvoor niet staande gehouden, maar kreeg de paarse enveloppen enige tijd later wel in de bus. Deze overtredingen heb ik echter nooit begaan.
De zaak heb ik laten voorkomen, met als resultaat dat ik toch moest betalen. Immers was het woord van de agent in kwestie heilig.
Je kunt het voor laten komen, maar ik zie het slecht voor je in.
Wat betreft het vragen om de marechaussee zou ik niet weten hoe daar gehoor aan gegeven dient te worden.
Succes en veel geluk.  |
|
|
|
 |
LM
|
Geplaatst: vr 15 jul 2011 13:57 Onderwerp: |
|
|
Leer Ling, die situatie ligt toch even anders. Als TS kan aantonen dat zijn auto helemaal niet zo hard kan is er sprake van beargumenteert tegenbewijs. Alleen zeggen dat je iets niet gedaan hebt is in het algemeen inderdaad niet voldoende om een waarneming van een agent te ontkrachten. In jouw geval had het tegenbewijs bijv. geleverd kunnen worden door aan te tonen dat jouw motor daar op dat moment niet was. Of reed je daar wel? |
|
|
|
 |
Jvz
|
Geplaatst: za 16 jul 2011 19:01 Onderwerp: |
|
|
De correctie; eerst de correctie van zijn motorfiets en daarna die %.
Hij heeft dat inderdaad 'gezien' op zijn teller. Iemand enig idee hoe dat zit met de marechaussee? |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: za 16 jul 2011 22:10 Onderwerp: |
|
|
En dan geldt ook nog eens dat 160km/h op de teller bij lange na in werkelijkheid niet die snelheid betreft.
Wat het lastig maakt is dat je staande bent gehouden, anders had je het hele standaardpakket aan Wob-verzoeken uit de kast kunnen trekken om daarmee tot een sepot te kunnen komen.
Wel kun je je beroepen op het vertrouwen dat je mocht hebben in de meting van 138 km/h versus de confabulatie van 200km/h hetgeen vervolgens (arbitrair) naar 180km/h wordt gecorrigeerd na aanvoeren van de beperkingen van het voertuig. Dit riekt naar schending van het verbod op détournement de pouvoir (~machtsmisbruik) en het verbod op willekeur. Ik zou stellen dat er een meting is geweest van 138km/h en dat die leidend moet zijn, voor zover deze meting voldoet aan de wettelijke vereisten (en dan komt de Wob weer om de hoek kijken als je het grondig wilt aanpakken).
Verder raad ik je aan om aangifte te doen van schending van de ambtseed en valsheid in geschrifte met betrekking tot het gedrag van die agent, om wat extra druk erachter te zetten. En laat je vooral niet vertellen dat een aangifte geen zin heeft of niet verplicht is om op te nemen, dat is het wel degelijk. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
Jvz
|
Geplaatst: ma 18 jul 2011 13:05 Onderwerp: |
|
|
Ik ga naar een politiebureau toe en doe daar aangifte... Wat word er met zoiets gedaan? En wat zijn de gevolgen? Kan dat ook negatief uitpakken voor mij?
Is het ook mogelijk dat ik een verklaring afleg onder ambtseed? En hoe gaat dat in zijn werking? |
|
|
|
 |
Leer Ling
Leeftijd: 124 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: ma 18 jul 2011 13:45 Onderwerp: |
|
|
LM schreef: | Leer Ling, die situatie ligt toch even anders. Als TS kan aantonen dat zijn auto helemaal niet zo hard kan is er sprake van beargumenteert tegenbewijs. Alleen zeggen dat je iets niet gedaan hebt is in het algemeen inderdaad niet voldoende om een waarneming van een agent te ontkrachten. In jouw geval had het tegenbewijs bijv. geleverd kunnen worden door aan te tonen dat jouw motor daar op dat moment niet was. Of reed je daar wel? |
Welnu, m'n voorbeeld was incompleet. Uiteraard had ik vrij veel argumenten aangegeven waarom ik het niet gedaan kon hebben. Ik rij daar vrij vaak want het is immers een weg in de buurt van waar ik woon.
Er waren een paar argumenten bij die m.i. zo sterk waren dat het onmogelijk moest zijn voor de rechter om tot overtuiging te komen dat ik het gedaan had. (Wat dus niet zo was).
Door mijn eigen ervaring ben ik nogal sceptisch over het gezag en bezwaar tegen het handelen van.
|
|
 |
LM
|
Geplaatst: ma 18 jul 2011 14:33 Onderwerp: |
|
|
Leerling, mee eens dat het niet makkelijk is. Vanuit praktisch oogpunt is dit wel te begrijpen, anders zouden er altijd tenminste twee agenten moeten zijn alvorens een bekeuring kan worden geschreven, of er zou bijv. altijd een foto van de overtreding gemaakt moeten zijn. Dit betekent dat als een agent een ambtsedig proces-verbaal heeft gemaakt de rechter er in beginsel van uitgaat dat dit juist is. Pas als er overduidelijk het een en ander niet klopt zal hij/zij dit standpunt wijzigen. Als deze auto overduidelijk een constructiesnelheid heeft die aanmerkelijk lager ligt dan de geconstateerde snelheid dan lijkt mij dat een sterk verhaal.
Argumenten als ik was daar niet etc. hebben alleen kracht als dit middels onafhankelijke derden kan worden aangetoond. Bijv. de auto stond bij de reparateur of op een camping in Frankrijk. |
|
|
|
 |
Jvz
|
Geplaatst: do 21 jul 2011 12:57 Onderwerp: |
|
|
dr.dunno schreef: | En dan geldt ook nog eens dat 160km/h op de teller bij lange na in werkelijkheid niet die snelheid betreft.
Wat het lastig maakt is dat je staande bent gehouden, anders had je het hele standaardpakket aan Wob-verzoeken uit de kast kunnen trekken om daarmee tot een sepot te kunnen komen.
Wel kun je je beroepen op het vertrouwen dat je mocht hebben in de meting van 138 km/h versus de confabulatie van 200km/h hetgeen vervolgens (arbitrair) naar 180km/h wordt gecorrigeerd na aanvoeren van de beperkingen van het voertuig. Dit riekt naar schending van het verbod op détournement de pouvoir (~machtsmisbruik) en het verbod op willekeur. Ik zou stellen dat er een meting is geweest van 138km/h en dat die leidend moet zijn, voor zover deze meting voldoet aan de wettelijke vereisten (en dan komt de Wob weer om de hoek kijken als je het grondig wilt aanpakken).
Verder raad ik je aan om aangifte te doen van schending van de ambtseed en valsheid in geschrifte met betrekking tot het gedrag van die agent, om wat extra druk erachter te zetten. En laat je vooral niet vertellen dat een aangifte geen zin heeft of niet verplicht is om op te nemen, dat is het wel degelijk. |
Ik ga naar een politiebureau toe en doe daar aangifte... Wat word er met zoiets gedaan? En wat zijn de gevolgen? Kan dat ook negatief uitpakken voor mij?
Is het ook mogelijk dat ik een verklaring afleg onder ambtseed? En hoe gaat dat in zijn werking? |
|
|
|
 |
Jvz
|
Geplaatst: do 21 jul 2011 12:57 Onderwerp: |
|
|
dubbel geplaatst |
|
|
|
 |
LM
|
Geplaatst: do 21 jul 2011 17:48 Onderwerp: |
|
|
Politievoertuigen hebben doorgaans geijkte snelheidsmeters. Het meten van de snelheid van een ander voertuig via de eigen snelheidsmeter kan alleen zorgvuldig worden gedaan als de politieagent vaste meetpunten zoekt om vast te stellen dat zijn/haar afstand tot het te meten voertuig niet wijzigt. Normaliter zal de agent enkele ogenblikken achter het voertuig moeten rijden met gelijkblijvende afstand. Dit moet gaan blijken uit zijn/haar proces-verbaal.
Aangifte doen lijkt mij nu wat te prematuur. Eerst maar eens contact zoeken met de agent en navraag doen wat hij/zij precies gecheckt heeft en op welke wijze. Je kan dan ook navragen of de snelheidsmeter geijkt was. Als de antwoorden niet bevredigend zijn en je werkelijk de indruk hebt dat de agent in kwestie willens en wetens zit te liegen dan kun je aangifte doen. Het kan trouwens nog zijn dat de boete niet volgt en de agent op een later moment heeft besloten het er bij te laten zitten omdat hij/zij nattigheid voelt. [/list] |
|
|
|
 |
Fmey
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: za 30 jul 2011 18:45 Onderwerp: Aan Jvz |
|
|
Informeer op je werk even hoe het zit bij een ''staandehouding'', of hier ook de Kmar bij moet komen is mij niet bekend.
Bij een "aanhouding" is dit wel het geval, dan komt de Kmar. Maar dit is in jouw geval niet gebeurd, want je bent niet aangehouden. Het is zeker het informeren waard!
Zowieso blijft het een rare actie, want ze moeten je altijd kunnen tonen hoe hard je exact gereden hebt. Heb je wel een bewijs van inlevering meegekregen, mbt je rijbewijs en de gereden snelheid? |
|
|
|
 |
|