Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 8:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

huurwoning betrokken (schoonmaak & reparaties)
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Prætorianus

Leeftijd: 88
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 01 jul 2011 23:03    Onderwerp: huurwoning betrokken (schoonmaak & reparaties) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onlangs ben ik een huurovereenkomst aangegaan. Tijdens de bezichtiging zag het er redelijk (maar niet heel erg) netjes uit. Inmiddels heb ik de sleutels gekregen en kom ik erachter dat het eigenlijk een vieze boel is.

Onderdeel van het gehuurde was een keuken met apparatuur. Nu blijkt dat de oven en afzuigkap zijn bedekt met een laag vet. Zelfs het aanrecht plakt (argh!), maar dat is relatief gemakkelijk schoon te maken.

Toch irriteert met dit mateloos. Ik ben in ieder geval een dag (misschien twee) kwijt om de keuken goed schoon te maken.

Vraag 1: Het liefst zou ik iemand inhuren om de boel goed schoon te maken en de factuur naar de verhuurder sturen. Mag dat?

Tijdens de bezichtiging heb ik wel gezien dat de woning niet overal netjes was afgewerkt, maar mijn algemene indruk was toch een redelijk verzorgde woning.

Nu zie ik echter dat sommige binnendeuren niet kunnen sluiten (omdat iemand over het sluitwerk heeft geverft), dat de radiatoren niet goed vast zitten, dat op sommige plaatsen de verf afbladdert, enzovoorts.

Vraag 2: kan ik van de verhuurder eisen dat hij dergelijke mankementen herstelt?

Bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Laurens02

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: za 02 jul 2011 0:43    Onderwerp: Re: huurwoning betrokken (schoonmaak & reparaties) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Prætorianus schreef:
Onlangs ben ik een huurovereenkomst aangegaan. Tijdens de bezichtiging zag het er redelijk (maar niet heel erg) netjes uit. Inmiddels heb ik de sleutels gekregen en kom ik erachter dat het eigenlijk een vieze boel is.

Onderdeel van het gehuurde was een keuken met apparatuur. Nu blijkt dat de oven en afzuigkap zijn bedekt met een laag vet. Zelfs het aanrecht plakt (argh!), maar dat is relatief gemakkelijk schoon te maken.

Toch irriteert met dit mateloos. Ik ben in ieder geval een dag (misschien twee) kwijt om de keuken goed schoon te maken.

Vraag 1: Het liefst zou ik iemand inhuren om de boel goed schoon te maken en de factuur naar de verhuurder sturen. Mag dat?

Tijdens de bezichtiging heb ik wel gezien dat de woning niet overal netjes was afgewerkt, maar mijn algemene indruk was toch een redelijk verzorgde woning.

Nu zie ik echter dat sommige binnendeuren niet kunnen sluiten (omdat iemand over het sluitwerk heeft geverft), dat de radiatoren niet goed vast zitten, dat op sommige plaatsen de verf afbladdert, enzovoorts.

Vraag 2: kan ik van de verhuurder eisen dat hij dergelijke mankementen herstelt?

Bedankt!

Beide vragen betreffen 'klein onderhoud' dat in principe voor de huurder is als het tijdens de huurperiode ontstaat. Het gaat hier echter om de staat bij oplevering: daarvan mag je eisen dat alles schoon en goed is. Laat de verhuurder weten dat je niet tevreden bent en dat de betreffende punten moeten worden opgelost. Het meest tactisch is waarschijnlijk om dit eerst eens mondeling te bespreken; als de verhuurder moeilijk doet stuur je ook schriftelijk je klacht (dan ook aangetekend).

BerichtGeplaatst: za 02 jul 2011 1:11    Onderwerp: Re: huurwoning betrokken (schoonmaak & reparaties) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laurens02 schreef:
Laat de verhuurder weten dat je niet tevreden bent en dat de betreffende punten moeten worden opgelost. Het meest tactisch is waarschijnlijk om dit eerst eens mondeling te bespreken; als de verhuurder moeilijk doet stuur je ook schriftelijk je klacht (dan ook aangetekend).

Dat zal lastig wprden, want de huurder is net op vakantie gegaan. Ik kan niet zitten wachten totdat de verhuurder een keer tijd heeft om mijn woning op orde te maken. Ik moet er tenslotte in wonen en dat kan ik niet uitstellen.
Prætorianus

BerichtGeplaatst: za 02 jul 2011 1:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Correctie (kan kennelijk reacties niet bewerken): Dat zal lastig worden, want de verhuurder is net op vakantie gegaan. Ik kan niet zitten wachten totdat de verhuurder een keer tijd heeft om mijn woning op orde te maken. Ik moet er tenslotte in wonen en dat kan ik niet uitstellen.
Prætorianus

BerichtGeplaatst: za 02 jul 2011 1:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En dan nog even de nuance: voor het afwerken van de woning (binnendeuren die niet sluiten, afbladderende verf e.d.) kan ik natuurlijk wel wachten. Maar het schoonmaakwerk niet.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 04 jul 2011 12:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er heeft een opoplevering met bezichtiging plaats gevonden. Het lijkt mij dat je daarbij de staat van de woning hebt geaccepteerd zoals die was bij de oplevering.

BerichtGeplaatst: ma 04 jul 2011 17:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het was dus mijn verantwoordelijkheid om alle ramen en deuren te openen en sluiten, de oven en afzuigkap te inspecteren op viezigheid en alle apparatuur te controleren op werking, tijdens de bezichtiging? Dat vind ik toch wel wat overdreven.

Van de stoffering en de verf kan ik dat nog wel begrijpen, natuurlijk.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 04 jul 2011 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja in feite wel! Tenzij je nadrukkelijk hebt geeist dat de woning brandschoon zou zijn, en dat alle scharnieren volledige werking zouden moeten hebben. Indien je dat niet hebt gedaan, kun je niet achteraf van de verhuurder een vergoeding vragen van kosten waar hij vooraf niet over is gevraagd. Misschien had dan ook hij wel een andere huurder gehad die de woning wilde huren zonder die schoonmaakeis.

Voor grote gebreken, die jij niet hoefde te verwachten, zoals lekkage, niet werkende appparatuur, of kapotte deuren, kan jij uiteraard de verhuurder wel aanspreken. Indien de gebreken onmiddelijk verholpen dienen te worden, en de verhuurder is vanwege vakantie niet in staat deze te verhelpen, kun jij de redelijke kosten daarvan verhalen op de verhuurder.

Zoals ik jouw verhaal zo lees, heb je bij de bezichtiging te weinig acht geslagen op bijkomende zaken zoals vuil en stof en volledig werkende scharnieren. Het lijkt me niet dat dit onder een gebrek valt wat voor rekening van de verhuurder dient te komen, maar een gebrek dat tot het normale onderhoud behoort.

Zodra jij, zelfs na een bezichtiging, akkoord gaat met de staat waarin de woning verkeert, lijkt het mij dat je daar niet later op terug kunt komen.

Het is in ieder geval niet vanzelfsprekend dat een huurwoning brandschoon en ontdaan van verfresten wordt opgeleverd. Dus ook daar kun je je niet op beroepen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds