|
Auteur |
Bericht |
Borre47
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 22 jun 2011 13:08 Onderwerp: Ontslagen! Wat nu? |
|
|
Beste,
Ik zit me een vraag.
Ik heb vanaf mijn 18de een Wajong uitkering.
In augustus 2007 ben ik voor een werkgever fulltime gaan werken.
Door mijn eigen schuld ben ik hier dit jaar ontslagen.
Nu wil ik voor een bepaald vrijwilligersproject naar Curaçao om daar als vrijwilliger aan de slag te gaan.
Op wat voor uitkering heb ik recht?
Ik hoor graag van jullie,
Groet,
Maikel |
|
|
|
 |
Borre47
|
Geplaatst: wo 22 jun 2011 16:38 Onderwerp: |
|
|
Ik ben trouwens nu 24 jaar. |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: wo 22 jun 2011 18:40 Onderwerp: |
|
|
Naar mijn weten is de Wajong-uitkering alleen voor ingezetenen. Ik weet dus niet hoelang jij naar Curaçao gaat, maar dat zou al je eerste belemmering kunnen zijn.
Een ander element in je verhaal is, is dat je mogelijk verwijtbaar werkloos bent geworden. Dit is een schending van art. 2:32. Dit is een zogenaamde overtreding uit de vierde categorie. De sanctie daarop is in beginsel een blijvend gehele weigering van de uitkering. Is er sprake van verminderde verwijtbaarheid dan is dit voor de duur van 26 weken.
Voor het nazoeken:
Buiten Nederland wonen
Artikel 2:15 lid 1 sub b Wet WAJONG
Artikel 2:11 lid 1 sub c Wet WAJONG
Artikel 1:2 Wet WAJONG
Artikel 1:3 Wet WAJONG
Ontslag
Artikel 2:32 lid 2 Wet WAJONG
Artikel 2 lid 9 en artikel 7 Maatregelenbesluit socialezekerheidswetten
Artikel 2 lid 1 onder d van de Beleidsregel maatregelen UWV _________________ Mine! |
|
|
|
 |
Borre47
|
Geplaatst: wo 22 jun 2011 22:19 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor uw reactie.
Heb ik daarnaast dan nog recht op een andere uitkering?
Of moet ik dan denken aan een bijstandsuitkering? |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: do 23 jun 2011 0:05 Onderwerp: |
|
|
Sorry, maar de vraagstelling heb ik recht op een uitkering... Je had recht op een uitkering met bijbehorende plichten. Ik zou zeggen ga naar het gemeentehuis en vraag naar de mogelijkheden. Gelet op je leeftijd gok ik op een leer- of werkaanbod ipv een uitkering. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
uwv_webcare
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 23 jun 2011 11:28 Onderwerp: Re: Ontslagen! Wat nu? |
|
|
Borre47 schreef: | Beste,
Ik zit me een vraag.
Ik heb vanaf mijn 18de een Wajong uitkering.
In augustus 2007 ben ik voor een werkgever fulltime gaan werken.
Door mijn eigen schuld ben ik hier dit jaar ontslagen.
Nu wil ik voor een bepaald vrijwilligersproject naar Curaçao om daar als vrijwilliger aan de slag te gaan.
Op wat voor uitkering heb ik recht?
Ik hoor graag van jullie,
Groet,
Maikel |
Beste Maikel,
In mijn reactie ga ik er vanuit dat je nog steeds een Wajong-uitkering ontvangt.
In de meeste gevallen kun je de Wajong-uitkering niet meenemen naar het buitenland.
Hierop zijn echter de volgende uitzonderingen:
• Je hebt een medische behandeling nodig in het buitenland;
• Je hebt een baan gevonden waarmee je zelf geld kunt verdienen
• Het is voor je ouders of verzorgers noodzakelijk om naar het buitenland te verhuizen en je bent voor verzorging van hen afhankelijk.
Geldt één van deze situaties voor jou ? Of gaat het om een andere bijzondere situatie waarom je naar het buitenland verhuist??
Stuur dan ruim voor de verhuisdatum een brief naar het UWV-kantoor waarmee je al contact hebt.
Geef daarin aan waarom je je Wajong-uitkering wilt behouden bij verhuizing naar Curaçao.
UWV beoordeelt dan je situatie en laat weten of je uitkering kan worden voortgezet.
Actuele informatie vind je op deze pagina: http://bit.ly/kNFYlw
Met vriendelijke groet,
René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare |
|
|
|
 |
BG
|
Geplaatst: do 23 jun 2011 11:44 Onderwerp: |
|
|
Mooi dat de mannen en vrouwen van het UWV dit forum ook hebben gevonden. Meer info over Webcare: hier. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
|