Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 15:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wederpartij komt niet na; ovk door derde laten uitvoeren
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Greppel

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: di 21 jun 2011 14:16    Onderwerp: Wederpartij komt niet na; ovk door derde laten uitvoeren Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn wederpartij heeft mij een tijd terug benaderd (stom toevallig kruisten onze wegen) om voor mij een dienst te verrichten; het maken van een website. Hij (bedrijf, eenmanszaak, twee man personeel, inschrijving KvK) heeft echter na enkele maanden "gewerkt" te hebben nog vrijwel niets getoond.

Al enkele maanden heb ik hem hiertoe gemaand, maar geen reactie of concrete naleving. Nu wil ik de overeenkomst door een derde laten uitvoeren en de kosten op mijn wederpartij verhalen, maar... Mijn wederpartij bleek bereid, op eigen initiatief, de klus uit te voeren voor ongeveer 10% van de marktwaarde. Jawel, 10% van de gemiddelde waarde van 7 andere facturen die ik voor de klus heb ontvangen. Waarschijnlijk is mijn wederpartij er gedurende het project zelf ook achter gekomen dat onze overeenkomst niet eens kostendekkend is.

Één ding is duidelijk; if you pay peanuts you get monkeys. Maar de vraag is; kan ik deze overeenkomst door een derde partij laten uitvoeren tegen ongeveer het tienvoudige bedrag als waarvoor mijn wederpartij hem heeft aangenomen, en deze kosten verhalen op mijn wederpartij?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
TP

Leeftijd: 66
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 21 jun 2011 14:56    Onderwerp: Re: Wederpartij komt niet na; ovk door derde laten uitvoeren Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ligt deze opdracht schriftelijk vast? Heb je het bedrijf al gemaand en in gebreke gesteld en een termijn om alsnog de opdracht uit te voeren gesteld?
Greppel

BerichtGeplaatst: di 21 jun 2011 15:08    Onderwerp: Re: Wederpartij komt niet na; ovk door derde laten uitvoeren Reageer met quote Naar onder Naar boven

TP schreef:
Ligt deze opdracht schriftelijk vast? Heb je het bedrijf al gemaand en in gebreke gesteld en een termijn om alsnog de opdracht uit te voeren gesteld?

Opdracht ligt schriftelijk vast, termijn hebben zij zichzelf onofficieel gesteld meermaals gesteld ("kwestie van dagen", "woensdag is het af!") maar ikzelf heb nog geen termijn gesteld. Dat gaat deze week echter gebeuren, en daarin wil ik ze wijzen op de mogelijk consequenties. Vandaar dat ik deze mogelijke consequentie aan het onderzoeken ben Smile.
TP

Leeftijd: 66
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 21 jun 2011 15:38    Onderwerp: Re: Wederpartij komt niet na; ovk door derde laten uitvoeren Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je moet dit aangetekend doen en naar hun termijnen verwijzen en stellen dat ze de opdracht uiterlijk bijv. 15/7/2011 moeten uitleveren en dat je ze nu al in gebreke stelt. Je hoeft nu niet al aan te geven wat je dan gaat doen.
Greppel

BerichtGeplaatst: di 21 jun 2011 15:42    Onderwerp: Re: Wederpartij komt niet na; ovk door derde laten uitvoeren Reageer met quote Naar onder Naar boven

TP schreef:
Je moet dit aangetekend doen en naar hun termijnen verwijzen en stellen dat ze de opdracht uiterlijk bijv. 15/7/2011 moeten uitleveren en dat je ze nu al in gebreke stelt. Je hoeft nu niet al aan te geven wat je dan gaat doen.

Hoeft niet aangetekend, dat is hooguit verstandig Smile. Sowieso is het maar de vraag of het überhaupt moet, nu zij zichzelf reeds een fatale termijn hebben gesteld met hun toezeggingen over wanneer het af zou zijn.

Maar het punt is; het uitbesteden aan een derde partij is voor mij voorlopig een pressiemiddel, dus wil ik ermee kunnen schermen in mijn volgende schrijven. Dit uiteraard als het mogelijk is, als het niet tegen de eisen van R&B ingaat om een derde in te huren die factor 10 kost van de oorspronkelijke OVK.

Overigens ben -onderbuikgevoelalert- persoonlijk van mening dat dit niet het geval is. Zij opereren immers zélf (i.t.t. mij) in die markt, en behoren dus op de hoogte te zijn van de marktprijzen, en de daarmee verband houdende zware gevolgen van niet nakoming, óók als zij zelf ver onder de marktprijs opereren. Maar nogmaals; dat is onderbuik en ik heb er weinig concreets over kunnen vinden. Vandaar de vraag Wink
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 21 jun 2011 16:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even voor de duidelijkheid: die veel te lage prijs is maanden geleden al overeengekomen?

BerichtGeplaatst: di 21 jun 2011 16:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Als A je aanbiedt om iets te doen voor € 10, kun je uiteraard niet B inschakelen om hetzelfde (maar beter) te doen voor € 100, die rekening naar A sturen en aan A € 10 betalen.

En als A nou willens en wetens € 10 aanbiedt, terwijl niet alleen B, maar ook C, D, E en F allemaal € 100 vragen? Als er eigenlijk geen andere partijen zijn die hetzelfde werk voor € 10,- willen doen?

Voor de duidelijkheid; de klus gaat niet naar een "betere" partij, ik wil niet méér gerealiseerd zien dan datgene waarvoor ik in de eerste plaats A heb ingeschakeld. Ik wordt er dus niet beter van door de klus aan B te geven!

Ik wil gewoon dat die site afgemaakt wordt. Als A dat niet doet, dan heb ik weinig keuze dan B, C, D of F in te schakelen. Alleen zijn die allemaal veel duurder. Hoe verhoudt het opsturen van hun rekening naar A zich tot de R&B?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 21 jun 2011 16:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Greppel schreef:
En als A nou willens en wetens € 10 aanbiedt, terwijl niet alleen B, maar ook C, D, E en F allemaal € 100 vragen? Als er eigenlijk geen andere partijen zijn die hetzelfde werk voor € 10,- willen doen?

Ik dacht in eerste instantie dat A nu plots aanbiedt om het voor € 10 te doen, maar ik begrijp nu dat het anders is.

Als A wanprestatie pleegt kun je de overeenkomst ontbinden en de schade op A verhalen. Of een rechter de schade zal begroten op € 90 lijkt mij twijfelachtig.

BerichtGeplaatst: di 21 jun 2011 16:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik dacht in eerste instantie dat A nu plots aanbiedt om het voor € 10 te doen, maar ik begrijp nu dat het anders is.

Nee, de OVK was vanaf dag 1 gesteld op € 10.

Quote:
Als A wanprestatie pleegt kun je de overeenkomst ontbinden en de schade op A verhalen. Of een rechter de schade zal begroten op € 90 lijkt mij twijfelachtig.

En dát is dus expliciet niet in mijn belang, aangezien ik dan inderdaad naar B, C of D zal moeten ŕ € 100,-. Dit scenario probeer ik dus te voorkomen, niet in de laatste plaats omdat A er dan naar mijn mening -veels- te makkelijk vanaf komt. Dan zijn we namelijk maanden verder, gigantisch veel irritatie en loze beloften, en A hoeft enkel € 10,- terug te geven zonder daarvoor iets gedaan te hebben. Kortom; maandenlang heeft hij mijn € 10,- kunnen gebruiken voor investeringen, rente trekken etc waar ik zelf die € 10,- ook prima had kunnen gebruiken.

Ontbinden is dus expliciet niet mijn wens. Volgens mij resteren dan 2 opties;
- Vordering tot nakoming (evt. op straffe van dwangsom)
- Derde de overeenkomst uit laten voeren

En met optie twee is de cirkel rond, en zijn we terug bij het begin; is het in strijd met de R&B en/of andere bepalingen of beginselen om een derde de OVK uit te laten voeren naar marktconforme prijzen als de prijzen van mijn wederpartij ver onder marktconforme prijzen liggen?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 21 jun 2011 17:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Greppel schreef:
Quote:

En dát is dus expliciet niet in mijn belang, aangezien ik dan inderdaad naar B, C of D zal moeten ŕ € 100,-. Dit scenario probeer ik dus te voorkomen, niet in de laatste plaats omdat A er dan naar mijn mening -veels- te makkelijk vanaf komt.

Als de rechter je schade op € 90 begroot heb je precies wat je wilt, lijkt mij. Meer dan de schade die je lijdt kun je niet vergoed krijgen.

Wil je eigenhandig een ander inschakelen om voor rekening van A het werk te laten verrichten, kan dat via art. 299 Rv:
Quote:
1. Wanneer iemand niet verricht waartoe hij is gehouden, kan de rechter hem jegens wie de verplichting bestaat, op diens vordering machtigen om zelf datgene te bewerken waartoe nakoming zou hebben geleid.
2. Op gelijke wijze kan hij jegens wie een ander tot een nalaten is gehouden, worden gemachtigd om hetgeen in strijd met die verplichting is verricht, teniet te doen.
3. De kosten die noodzakelijk zijn voor de uitvoering der machtiging, komen ten laste van hem die zijn verplichting niet is nagekomen. De uitspraak waarbij de machtiging wordt verleend, kan tevens de voldoening van deze kosten op vertoon van de daartoe nodige, in de uitspraak te vermelden bescheiden gelasten.

Je zult dan eerst naar de rechter moeten. Ik vermoed dat een rechter zo'n vordering pas toewijst als duidelijk is dat A zelfs niet onder dreiging van een dwangsom in actie zal komen.

In Tekst en Commentaar lees ik verder:
Quote:
Het artikel belet de schuldeiser niet om, indien dit redelijk is te achten, zónder rechtelijke machtiging op eigen kosten en risico datgene te doen, wat zijn nalatige debiteur had moeten doen. De gemaakte kosten kan hij bij wege van schadevergoeding wegens wanprestatie op de schuldenaar verhalen (HR 7 mei 1982, NJ 1983, 478; Trechsel/Lameris). De vordering zal dan ook als een wanprestatievordering moeten worden behandeld en de schuldenaar zal in verzuim moeten zijn (Asser/Hartkamp & Sieburgh 6-II* 2009/355).

Maar let op: in de situatie die we hier hebben is het zeer waarschijnlijk onredelijk om deze klus voor een 10x hoger bedrag dan overeengekomen door een ander te laten opknappen.

BerichtGeplaatst: di 21 jun 2011 18:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zeer duidelijk antwoord, bedankt!

Voor wat de redelijkheid betreft; valt er wat voor te zeggen dat mijn wederpartij zichzelf in de positie heeft gemanoeuvreerd waarin een beroep op art. 299 Rv zou leiden tot een situatie waarin de kosten van de derde veel hoger zouden uitpakken dan oorspronkelijk begroot, of acht je dat kansloos?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 21 jun 2011 18:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het hangt ook af van hoe dringend die werkzaamheden verricht moeten worden. Als jij schade lijdt of gaat lijden door het verstrijken van de tijd, is het zelfs onderdeel van je schadebeperkingsplicht om een ander in te schakelen. Het bedrag dat die ander vraagt moet dan wel een redelijk bedrag zijn voor de te verrichten prestatie (om verhaalbaar te zijn).

En tja, als € 100 een redelijk bedrag is, dan is het natuurlijk een beetje vreemd dat jij € 10 bent overeengekomen. Hoe dat nu precies zo is gekomen kan relevant zijn voor de uitkomst. Misschien kan A zich op dwaling beroepen, bijvoorbeeld.

BerichtGeplaatst: di 21 jun 2011 18:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wederom duidelijk antwoord Smile. Van dwaling is geen sprake; de afspraken waren van meet af aan duidelijk. Ik heb te maken (zo leerde KvK onderzoek mij later) met een startup, een zeer jong bedrijfje dat waarschijnlijk zichzelf als prijsvechter wil positioneren en de inhoud van deze werkzaamheden simpelweg behoorlijk heeft onderschat. In hun portfolio heb ik ook niets vergelijkbaars met onze OVK kunnen vinden, dus het lijkt mij een grote inschattingsfout van een prijsvechtende startup.

Ik ga wel schade lijden (gederfde winst) maar deze zouden pas over enkele maanden aangetoond kunnen worden (webshop is nog niet actief), dus is het lastig in te schatten of deze kosten hoger of lager liggen dan de € 90,-.

Desondanks vermoed ik dat hier de verwijtbaarheid volledig bij hen ligt, zowel qua lange duur als niet reageren/ loze beloften en dat zal waarschijnlijk meewegen in de afweging van de rechter van de verdeling van de gemaakte kosten - mocht het zover komen.
Greppel

BerichtGeplaatst: di 21 jun 2011 22:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Naar aanleiding van een mail van vanavond heeft meneer na weken dan eindelijk de weg naar zijn toetsenbord gevonden; een reactie!

Mijn wederpartij slaat alles wat ik zeg volledig weg, heeft besloten te stoppen met het bedrijf en wenst me veel succes toe met de verdere website.

Die kan op korte termijn een dagvaarding verwachten.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds