Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 10:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Erfrecht (moeder overleden) stiefv. in huis gescheiden 2009
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
paarden-trainer

Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 16 jun 2011 21:58    Onderwerp: Erfrecht (moeder overleden) stiefv. in huis gescheiden 2009 Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn moeder en mijn stiefvader hadden samen een woning gekocht. In 2009 zijn zij gescheiden en de woning werd te koop gezet.

In 2010 overleed mijn moeder plotseling, de levensverzekering was verpand aan de SNS Bank en de levensverzekering keerde vervolgens 140.000 euro uit aan de SNS om een deel van de hypotheekschuld in te lossen.

Bij de notaris heb ik een verklaring van erfrecht laten opmaken, ik ben enig erfgenaam en heb recht op de onverdeelde helft van de woning

Nu zit het zo dat mijn stiefvader zegt dat ik geen recht heb op de helft van de woning zolang hij daarin blijft wonen, uitkoop is geen mogelijkheid omdat hij geen lening danwel andere financiering kan krijgen omdat hij aan "zijn max" zit. Wat moet ik doen? En wat kan ik doen om het "vriendelijk" op te lossen.

Hij stelt voor: wij gaan samen naar de notaris en jij erft de gehele woning als ik overlijd. Mijns inziens is het zo dat hij vandaag met mij naar de notaris kan gaan en morgen zelf een afspraak te maken om dit ongedaan te maken! Dan ben ik natuurlijk goed het haasje!

Ik heb de erfenis zuiver aanvaard, dit omdat ik had gerekend op een x bedrag uit die woning. Nu heb ik alleen maar een schuld van € 15.000 en een hele hoop hoofdpijn gekregen van deze situatie.

Weet iemand wat ik kan doen?

Ben al naar een advocaat geweest in Amsterdam. Die zegt dat ik hem mij moet laten uitkopen. Zoals voormeld is dat geen optie. Verder wist ze niet zo veel, dus daar heb ik he-le-maal niks aan...

De woning verkopen kan, maar is het dan zo dat hij die uitkering van de levensverzekering eerst "terug wil". Hij heeft dat bedrag uitgekeerd gekregen voor ZIJN hypotheek, het behoort hem dus toe.
De waarde van de woning is 295.000 euro, er zit geen overwaarde op dus is het zo als ik wil dat die verkocht wordt en we zo'n geluk hebben dat we er 295.000 voor krijgen staat de teller op nul.

Ik hoop dat iemand me kan helpen met deze zéér ingewikkelde kwestie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 17 jun 2011 0:26    Onderwerp: Re: Erfrecht (moeder overleden) stiefv. in huis gescheiden 2009 Reageer met quote Naar onder Naar boven

paarden-trainer schreef:
Hij stelt voor: wij gaan samen naar de notaris en jij erft de gehele woning als ik overlijd. Mijns inziens is het zo dat hij vandaag met mij naar de notaris kan gaan en morgen zelf een afspraak te maken om dit ongedaan te maken! Dan ben ik natuurlijk goed het haasje!

Goed gezien. Bovendien is er art. 4:61 BW: wie van het opmaken van een testament getuige is, kan niet in het testament worden bevoordeeld.

Quote:
Weet iemand wat ik kan doen?

Volgens mij kun je in ieder geval in theorie je aandeel in de woning verkopen, desnoods via een openbare veiling.

Verder kun je proberen verdeling van de woning vorderen. Dit kan ertoe leiden dat de rechter bepaalt dat (en hoe) de woning zal worden verkocht (art. 3:185 lid 2 sub c). De rechter kan echter ook, telkens voor ten hoogste drie jaren, beslissen dat een vordering tot verdeling is uitgesloten (art. 3:178 lid 3 BW).

De rechter zal natuurlijk rekening moeten houden met het feit dat je stiefvader daar woont, maar of dat een verdeling echt tot aan zijn dood zal tegen kunnen houden weet ik niet. Daarnaast is het ook zonder verdeling voor mij niet duidelijk dat je stiefvader in de woning mag blijven wonen als jij het daar niet mee eens bent.

Quote:
De woning verkopen kan, maar is het dan zo dat hij die uitkering van de levensverzekering eerst "terug wil". Hij heeft dat bedrag uitgekeerd gekregen voor ZIJN hypotheek, het behoort hem dus toe.

Ja, het lijkt me inderdaad logisch dat hij de begunstigde was van de levensverzekering (al is het misschien nuttig om daar een jurist eens goed naar te laten kijken, ook gelet op de scheiding). Jij hebt van je moeder een aandeel van 50% in de woning geërfd en haar deel van de hypotheekschuld. (Vermoedelijk ben je nu zelfs jegens de bank hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele nog openstaande schuld.)

Quote:
De waarde van de woning is 295.000 euro, er zit geen overwaarde op dus is het zo als ik wil dat die verkocht wordt en we zo'n geluk hebben dat we er 295.000 voor krijgen staat de teller op nul.

Er valt dus niet veel uit te kopen. Het is zelfs de vraag of de bank bereid zou zijn jou te ontslaan uit je hoofdelijke aansprakelijkheid als jij jouw aandeel in de woning samen met jouw aandeel in de hypotheekschuld overdraagt aan je stiefvader. Ben bang van niet.

Quote:
Ik heb de erfenis zuiver aanvaard, dit omdat ik had gerekend op een x bedrag uit die woning. Nu heb ik alleen maar een schuld van € 15.000 en een hele hoop hoofdpijn gekregen van deze situatie.

Maar netto had je moeder dus geen vermogen in het huis zitten (vermoedelijk zelfs eerder negatief vermogen), naast een schuld van € 15.000?

BerichtGeplaatst: vr 17 jun 2011 0:32    Onderwerp: Re: Erfrecht (moeder overleden) stiefv. in huis gescheiden 2009 Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ja, het lijkt me inderdaad logisch dat hij de begunstigde was van de levensverzekering (al is het misschien nuttig om daar een jurist eens goed naar te laten kijken, ook gelet op de scheiding)

Nee, de begunstigde van de levensverzekering was waarschijnlijk de bank.

De uitkering van de levensverzekering aan de bank komt in aftrek op de openstaande hypotheekschuld. Jij en je stiefvader blijven waarschijnlijk jegens de bank ieder hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele openstaande schuld, maar de vraag is nu hoe het zit in de onderlinge verhouding tussen jou en je stiefvader. Ik durf daar nu geen gok naar te doen.

Waren je moeder en stiefvader in gemeenschap van goederen getrouwd?

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 17 jun 2011 9:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de bank de begunstigde is, dan zou de hele hypotheek blijven bestaan en de uitkering niet kunnen worden gebruikt om de lening mee af te lossen. Doorgaans (maar het komt ook wel eens voor dat het anders is) is de partner (in dit geval dus de ex-) de begunstigde (en als het even kan is de partner ook de betaler van de premie), en is de (uitkering uit de) levensverzekering verpand aan de bank. De bank verrekent die uitkering vervolgens met de hypotheekschuld.

De bedoeling is uiteraard doorgaans om dit bij echtscheiding aan te passen, maar kennelijk was dat hier nog niet geregeld (wel even nagaan in de papieren).

BerichtGeplaatst: vr 17 jun 2011 11:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ronald78 schreef:
Als de bank de begunstigde is, dan zou de hele hypotheek blijven bestaan en de uitkering niet kunnen worden gebruikt om de lening mee af te lossen.

Zit inderdaad wat in. Dit zal dus zeker niet de constructie zijn geweest.

Quote:
Doorgaans (maar het komt ook wel eens voor dat het anders is) is de partner (in dit geval dus de ex-) de begunstigde (en als het even kan is de partner ook de betaler van de premie), en is de (uitkering uit de) levensverzekering verpand aan de bank. De bank verrekent die uitkering vervolgens met de hypotheekschuld.

Als dit het geval was, is de volledige uitkering dus ten goede gekomen van de stiefvader?

Ik vraag me af of deze (gebruikelijke) constructie in de situatie die we hier hebben voor de hand lag. De kinderen zouden dan bij overlijden van de moeder tijdens het huwelijk er altijd relatief slecht afkomen. Bijv. zonder testament zou het huis naar de stiefvader gaan, terwijl de kinderen een vordering op de stiefvader krijgen die niets waard is. (In dit geval minder dan niets.)

Wenselijker zou (denk ik) zijn dat het geld van de verzekering bij overlijden tijdens het huwelijk deel van de nalatenschap wordt, eerst naar stiefvader gaat, maar een vordering oplevert voor de kinderen op de stiefvader. Dan zou moeder de begunstigde moeten zijn geweest.

Het is goed mogelijk dat ik (nog steeds) dingen over het hoofd zie.

Leeftijd: 46
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 17 jun 2011 15:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de levensverzekering inderdaad zo is afgesloten en niet bij echtscheiding is aangepast, dan zou dat inderdaad een probleem voor de kinderen op kunnen leveren.

Deze constructie is gebaseerd op de mogelijkheid om de uitkering uit de verzekering juist uit de nalatenschap te houden en daarmee onbelast te kunnen toucheren. Daarbij moet dan echter wel aan alle voorwaarden worden voldaan (zoals gesplitste premiebetaling, etc.). Omdat niet in alle gevallen aan die voorwaarden kan worden voldaan, komt het wel voor dat de situatie anders is. Vandaar ook (en ook vanwege de echtscheiding) het advies om de papieren te controleren. Waarbij het uiteraard handig is om even na te gaan of dat ook de laatste versie is, ivm de echtscheiding.

Leeftijd: 72

BerichtGeplaatst: za 18 jun 2011 9:03    Onderwerp: Re: Erfrecht (moeder overleden) stiefv. in huis gescheiden 2009 Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
paarden-trainer schreef:
Goed gezien. Bovendien is er art. 4:61 BW: wie van het opmaken van een testament getuige is, kan niet in het testament worden bevoordeeld.
Kan zoiets alleen in de vorm van een testament??

Quote:
(Vermoedelijk ben je nu zelfs jegens de bank hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele nog openstaande schuld.)
Zou dat overigens, los van hetgeen hierover is genoemd in het hypotheek-kontrakt, al het geval zijn op grond van 6 BW6 e.v.??
hilde12

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 18 jun 2011 10:39    Onderwerp: Re: Erfrecht (moeder overleden) stiefv. in huis gescheiden 2009 Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
paarden-trainer schreef:

Je mag er wel aanwezig zijn, je mag alleen niet als getuige tekenen op het testament.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 18 jun 2011 18:45    Onderwerp: Re: Erfrecht (moeder overleden) stiefv. in huis gescheiden 2009 Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
bona fides schreef:
paarden-trainer schreef:
Kan zoiets alleen in de vorm van een testament??

TS heeft het over een testament.

Er zijn andere constructies denkbaar, bijv. eigendomsoverdracht aan TS met vestiging van een recht van vruchtgebruik voor de stiefvader. Wat realistische opties zijn hangt af van de precieze (financiële) omstandigheden en wat me nu eigenlijk wil.

Quote:
Quote:
(Vermoedelijk ben je nu zelfs jegens de bank hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele nog openstaande schuld.)
Zou dat overigens, los van hetgeen hierover is genoemd in het hypotheek-kontrakt, al het geval zijn op grond van 6 BW6 e.v.??

Waarschijnlijk vloeit hoofdelijkheid hier voort "uit rechtshandeling". Zou er niets over hoofdelijkheid zijn bepaald bij het afsluiten van de hypotheeklening, dan vloeit hoofdelijkheid misschien nog voort "uit gewoonte", maar dat weet ik niet.

edit: tag en tikfout gecorrigeerd

Laatst aangepast door bona fides op za 18 jun 2011 19:23, in totaal 1 keer bewerkt
Martha

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 18 jun 2011 19:04    Onderwerp: Re: Erfrecht (moeder overleden) stiefv. in huis gescheiden 2009 Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:

Je mag er wel aanwezig zijn, je mag alleen niet als getuige tekenen op het testament.

Daar ben ik mij niet zo zeker. Geldt deze uitzondering (je mag er wél bij aanwezig zijn) niet enkel voor echtgenoten?

Zie ook hier op blz. 409 onder Nr. 314.
hilde12

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 18 jun 2011 19:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zou kunnen, maar ik had het ook met mijn vorige partner, en dat was niet mijn echtgenoot.

Mijn huidige partner was nog niet mijn echtgenoot bij het afsluiten van de testamenten.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds