Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 21 jul 2025 22:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

opgelicht, hoe nu verder?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ruby

Leeftijd: 56
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011 11:52    Onderwerp: opgelicht, hoe nu verder? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik werk met een bedrijf in een onderaannemingsschap. Dat houdt in dat ik de mensen levert die hij niet heeft. Ik declareer conform de overeenkomst die wij hebben binnen 2 weken na het vervallen van een peiode mijn uren in een excel programma en factuur.

Het bedrijf behoort binnen 4 weken na aanlevering van de uren aan mij uit te betalen. Dit gebeurt dus al 3 periodes niet. Nu heb ik de vordereing overgedragen aan een deurwaarder. Echter deze hebben vandaag een brief ontvangen dat het bedrijf niet gaat uitbetalen omdat ik geen factuur gezonden zou hebben. Aangetoont dat dit wel het geval is, ze betalen niet uit omdat de uren niet kloppen (dit is met getekende uurstaten van clienten ana te tonen dat het wel klopt).

Over de eerste 2 periodes heb ik niets gehoord en nu het bedrag inmiddels is opgelopen naar zo'n hoog bedrag komt er iedere keer een ander argument. Een argument die ik in ene rechtszaak van tafel kan vegen.

Nu is het zo dat het zorgkantoor mij geadviseerd heeft aangifte te doen bij de politie van oplichting. Volgens politie is het niet aantoonbaar dat deze man dat bewust doet. Wat kan ik wel doen? Ik denk dat het heel duidelijk is uit alle mail wisseling dat meneer steeds andere argumenten anavoert om niet te hoeven betalen. Daarnaast geeft hij duidelijk aan niet te gaan betalen.

Wat kan ik nu verder doen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011 12:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een volgens mij erg goede tip heb ik uit Grrr van Aernoud Bourdrez. Als er een patstelling zoals deze ontstaat, wordt de volgende vraag aan de wanbetaler voorgelegd:

Wanneer ik de facturen alsnog zou versturen, binnen welke termijn kunt u deze dan voldoen?
Ruby

BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011 14:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toen kregen wij als antwoord; ik ben niet voornemens tot betaling over te gaan
LM

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011 15:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

T.a.v. de vraag of hier sprake is van oplichting zie ik twee complicaties:

1. Oplichting vereist dat er sprake is van de afgifte van een "goed" of het aangaan van schuld. In dit geval heb jij een dienst geleverd. Ik kan zo geen jurisprudentie vinden, maar mogelijk dat dit gezien kan worden als het aangaan verbintenis in vermogensrechtelijke zin.

2. Er is alleen sprake is van oplichting als iemand met opzet de ander misleid en (oorzakelijk verband) weet te bewegen tot bijv. het aangaan van een verbintenis. Wetende dat hij deze verbintenis niet zal nakomen en met het oogmerk zichzelf (of een ander) zo te bevoordelen. Het komt in het zakelijke verkeer echter geregeld voor dat een crediteur niet betaald om op zichzelf zakelijke redenen, bijv. door te stellen dat niet het afgesproken product werd geleverd of omdat de crediteur geen geld meer heeft. Dit maakt het nog geen oplichting.
Ruby

BerichtGeplaatst: do 16 jun 2011 10:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is wel bij deze man zo dat het aantoonbaar i sdat ik niet het eerste slachtoffer ben. Hij heeft zichzelf verrijkt met gelden van andere mensen.

Wij zijn een overeenkomst (schriftelijk) aangegaan waarin wij afspraken hebbengemaakt, hij komt zijn afspraak al 4 maanden niet na. Ik hoop dat er een aangifte opgemaakt kan worden. Op dit moment staat de deurwaarder op de zaak, alsmede het zorgkantoor die met hem bezig is en mij bevestigd heeftdat deze man wel de zaak bedonderd heeft en niet alleen met mij.
LM

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 16 jun 2011 20:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ruby, ik kan het zo niet beoordelen. Wat ik wil zeggen is dat het feit dat iemand gemaakte afspraken niet nakomt strafrechtelijk gezien nog geen oplichting oplevert. Hoewel het wel zo kan voelen. Voor een strafrechtelijke oplichting zal aangetoond moeten worden dat de man op diverse punten bewust heeft gelogen om zo mensen te bewegen hem de diensten te leveren. "Alleen" het niet betalen (hoe vervelend ook) is meestal onvoldoende om oplichting te bewijzen. De persoon in kwestie kan bijv. zeggen dat hij wel van plan was te betalen, maar dat hij daar door omstandigheden nu niet toe in staat is.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds