Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 6:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

scheiding
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hortie

Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: di 14 jun 2011 19:49    Onderwerp: scheiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik lig midden in een scheiding en alle onderhandelingen doen wij met een mediater advocaat. Deze heeft alle berekeningen gedaan om kinder en partneralimentatie te berekenen. Wij hebben nog steeds een gezamelijk woning die ik tzt volledig zal overnemen, de afkoopsom moet nog worden berekend. Ik woon in de gezamelijke woning en mijn man woont in een huurhuis.
De aflossing van de hypotheek wordt op dit moment naar ratio verdeeld (66%/34%). Mijn man vindt nu de alimentatieberekeningen niet kloppen, hij wil dat de berekening wordt gedaan op voor hem betrekking hebbende fictieve woonlasten (identiek aan die van mij), echter mijn beredenering een ook die van onze mediater advocaat stelt dat er geen rekening kan worden gehouden met fictieve woonlasten ?
Mijn man zegt nu gesproken te hebben met een andere advocaat die hem meldt dat dit wel degelijk kan en daardoor de alimentatiebedragen omlaag kunnen.
Mijn vraag is dus klopt het dat je fictieve woonlasten kunt opgeven, zodat de alimentatie berekening omlaag gaat ?
Bedankt voor uw snelle reactie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LV

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011 10:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Hortie,

Als de woonlasten bekend zijn, dan wordt daar normaliter rekening mee gehouden bij het berekenen van de draagkracht. Als de toekomstige woonlasten niet bekend zijn - bijvoorbeeld omdat de onderhoudsplichtige nog niet over vaste woonruimte beschikt - dan wordt meestal rekening gehouden met de in redelijkheid te verwachten woonlasten.

Ik begrijp dat je aanstaande ex een huurwoning bewoont. Als dit tijdelijke woonruimte betreft, dan lijkt het mij redelijk om rekening te houden met toekomstige woonlasten. Je aanstaande ex zou mogelijk ook in afwachting kunnen zijn van een eventuele overbedelingsuitkering cq notariële toedeling van zijn aandeel in de woning aan jou, waarna hij zelf iets zal kunnen kopen. Als van een dergelijke situatie sprake zou zijn lijkt het mij redelijk om rekening te houden met de te verwachten woonlasten, waarbij de fictieve lasten natuurlijk wel in verhouding tot het inkomen berekend dienen te worden.

Heeft je ex een prima woning, zijn de lasten in verhouding tot zijn inkomen en zijn er geen redenen voor verhuizing op korte termijn, dan lijkt mij dat rekening gehouden zal moeten worden met de huidige woonlasten.
Bekijk de homepage
hortie

Leeftijd: 60
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011 10:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat wordt verstaan onder tijdelijk ?
Hij huurt sinds 1 februari en is het hele huis aan het opknappen. Nieuwe keuken, kinderkamers aanpassen en inrichten, nieuwe vloer, behangen, etc. Vermoed dat hij daar toch zeker een paar jaar zal blijven wonen.

Hortie
LV

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011 11:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat je het antwoord hiermee zelf geeft. Iemand met verhuisplannen zou normaliter immers niet aan een dergelijk grote verbouwing beginnen. Gaat het om kinderalimentatie, dan zou ik zeggen dat de daadwerkelijke woonlasten in aanmerking genomen dienen te worden.

Gaat het om partneralimentatie, dan kan ik mij voorstellen - ook nu jullie in een mediationtraject verkeren - dat de in aanmerking te nemen woonlasten onderdeel kunnen uitmaken van de onderhandelingen over het totaalplaatje.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds