|
Auteur |
Bericht |
dirkpeterstra
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: ma 06 jun 2011 20:26 Onderwerp: Onderhuren van een bedrijfspand |
|
|
Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje... een kennis van mij wilt een bedrijfspand onderhuren. Rijst bij mij de vraag of dit uberhaupt mogelijk is. Als er een bepaling in het huurcontract staat dat het mogelijk is, zal dit dan ook betekenen dat het mogelijk is? Of gaat de wet voor en zal het huurcontract opzij worden geschoven?
Dank. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 06 jun 2011 21:26 Onderwerp: |
|
|
Onderhuur is sowieso mogelijk in de zin dat een verbod op onderhuur een onderhuurovereenkomst niet nietig maakt. Wel leidt de overtreding van zo'n verbod tot wanprestatie van de huurder/onderverhuurder jegens de verhuurder. Verder is er dan geen sprake wat bevoegdelijke onderverhuur, wat hier en daar in de wet verschil uitmaakt.
Wat betreft de vraag of er in jouw geval een verbod op onderhuur geldt, in het algemeen is onderhuur toegestaan (art. 7:221 BW). Voor woonruimte maakt de wet hierop een uitzondering (art. 7:244 BW). Voor bedrijfsruimte voor zover ik weet niet, maar misschien mis ik iets. Hoe dan ook zijn deze bepalingen van regelend recht. Dat houdt in dat hier in de huurovereenkomst van kan worden afgeweken. Als de huurovereenkomst dus expliciet bepaalt dat onderhuur is toegestaan, geldt er dus zeker geen verbod op onderhuur. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
dirkpeterstra
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: di 07 jun 2011 21:36 Onderwerp: |
|
|
Hoi bona fides,
Super bedankt voor je uitvoerige en snelle antwoord. Rijst bij mij nog een vraag. Als er niets in het huurcontract staat wat dan?
Dus je hebt een eigenaar van een pand. De eigenaar (persoon X) verhuurd de bedrijfsruimte aan persoon A. Persoon A wilt het vervolgens aan persoon B verhuren.
Ik denk dus dat er dan tussen persoon A en persoon B een apart huurcontract moet worden opgesteld. Zo ja, moet de eigenaar (persoon X) hiervan op de hoogte gesteld worden? Dus moet het contract tussen de eigenaar (persoon X) en persoon A dan ook worden gewijzigd?
Groetjes... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 09 jun 2011 3:00 Onderwerp: |
|
|
dirkpeterstra schreef: | Super bedankt voor je uitvoerige en snelle antwoord. Rijst bij mij nog een vraag. Als er niets in het huurcontract staat wat dan? |
Dan mag het, want de wet zegt dat het mag (art. 7:221 BW) en maakt daarop voor zover ik zie geen uitzondering voor huur van bedrijfsruimte.
Deze bron is het met mij eens:
Quote: | Met betrekking tot onderverhuur van bedrijfsruimte is een huurder bevoegd tot onderhuur tenzij het contractueel is uitgesloten met de verhuurder /eigenaar. |
Quote: | Dus je hebt een eigenaar van een pand. De eigenaar (persoon X) verhuurd de bedrijfsruimte aan persoon A. Persoon A wilt het vervolgens aan persoon B verhuren.
Ik denk dus dat er dan tussen persoon A en persoon B een apart huurcontract moet worden opgesteld. Zo ja, moet de eigenaar (persoon X) hiervan op de hoogte gesteld worden? |
Ja, dan moeten A en B een huurcontract opstellen. De eigenaar op de hoogte stellen lijkt me netjes, maar of het verplicht is weet ik niet. Misschien afhankelijk van de precieze omstandigheden verplicht op grond van de redelijkheid en billijkheid die huurder en verhuurder jegens elkaar in acht moeten nemen.
Quote: | Dus moet het contract tussen de eigenaar (persoon X) en persoon A dan ook worden gewijzigd? |
Nee. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|