|
Auteur |
Bericht |
Rambot2040
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: zo 05 jun 2011 0:55 Onderwerp: revindiceren bij houderschap |
|
|
Ik weet dat als een burger bezitter is geworden van gemeentegrond de gemeente kan revindiceren (5:2 BW). Maar kan de gemeente ook haar grond terug eisen als het gaat om houderschap? |
|
|
|
 |
JcdeJong
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: di 07 jun 2011 12:07 Onderwerp: Re: revindiceren bij houderschap |
|
|
Rambot2040 schreef: | Ik weet dat als een burger bezitter is geworden van gemeentegrond de gemeente kan revindiceren (5:2 BW). Maar kan de gemeente ook haar grond terug eisen als het gaat om houderschap? |
Lijkt me wel, zolang de gemeente gewoon eigenaar is van die grond. |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: di 07 jun 2011 12:48 Onderwerp: Re: revindiceren bij houderschap |
|
|
Rambot2040 schreef: | Ik weet dat als een burger bezitter is geworden van gemeentegrond de gemeente kan revindiceren (5:2 BW). Maar kan de gemeente ook haar grond terug eisen als het gaat om houderschap? |
Revindicatie = 5:2 BW = De eigenaar van een zaak is bevoegd haar van een ieder die haar zonder recht houdt, op te eisen.
Is het houderschap van de burger gebaseerd op enig recht (bijv. huur- of pachtovereenkomst) dan zal de revindicatie niet mogelijk zijn. Is het gebaseerd op 'ik dacht dat dat wel mocht' dan is revindicatie mogelijk. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
|