Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 21:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Moeder (23) + kind (7 maanden) geen inkomen & scheiden
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bloemmetje

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: ma 09 mei 2011 12:09    Onderwerp: Moeder (23) + kind (7 maanden) geen inkomen & scheiden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

ik ben een jonge moeder van 23 jaar, ik ben op 12-08-2009 getrouwd, maar mijn man vertelde me 3 maanden er na over allerlei leugens waardoor ik niet meer met hem verder kon.
Toen ik zwanger bleek wilde ik toch voor ons gezin vechten, therapie etc geweest maar mocht niet baten, mijn liefde + vertrouwen waren weg.

Toen heb ik besloten te gaan scheiden, daar zitten we nu midden in, ik ben bezig met een uikering aanvragen want ik heb geen werk, aangezien we samen hadden afgesproken dat ik de zorg voor onze dochter zou op mij zou nemen en mijn man zou gaan werken en dus het geld zou verdienen.

Dit is nu natuurlijk allemaal weggevallen, en nu blijf ik over met vaste lasten van €902,- per maand, (exclusief boodschappen en spullen voor onze dochter) terwijl ik alleen nog geld ontvang van de overheid in de zin van, kinderbijslag, kindertoeslag, loonheffingskorting, zorgtoeslag & huursubsidie.

Ik zit nu erg in de stress, en heb een aantal vragen.

Ik zou graag van mijn man partnerallimentatie willen, maar ik wil hem ook weer niet kaalplukken, dus hoeveel is redelijk?
Hij verdiend ongeveer €1500,- p/m.

Alvast heel erg bedankt voor het lezen en hopelijk beantwoorden van mijn onderwerp.

Liefs Bloempje
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jewel

Leeftijd: 66
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 09 mei 2011 13:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Betaald hij wel kinderalimentatie?
Bloemmetje

Leeftijd: 37

BerichtGeplaatst: ma 09 mei 2011 13:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jewel schreef:
Betaald hij wel kinderalimentatie?

Hallo Jewel,

bedankt voor je reactie, we zijn nog met de scheiding bezig, hij heeft nog steeds geen afspraak gemaakt met onze Pro Deo advocaat..

Dus hij betaalt dat nog niet.
Ik stel deze vragen voor in de toekomst.
Ronald78

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 09 mei 2011 13:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Redelijk is om vast te stellen wat de behoefte is en wat de draagkracht is, zodat op basis daarvan de alimentatie kan worden vastgesteld. Daar heeft de advocaat ongetwijfeld meer ervaring mee. Daarbij dient zowel naar partneralimentatie als naar kinderalimentatie te worden gekeken.

Hou er rekening mee dat de uitbetaling van de algemene heffingskorting alleen kan zolang er sprake is van fiscaal partnerschap. Een eventuele onterecht ontvangen uitbetaling zal uiteindelijk moeten worden terugbetaald.

Leeftijd: 67

BerichtGeplaatst: ma 09 mei 2011 13:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weet niet anders dan dat je bij de gemeente een W.I.J. uitkering moet kunnen krijgen, jou (ex)man hoeft namelijk niet jou te onderhouden.
Jewel

BerichtGeplaatst: ma 09 mei 2011 13:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hou jij er ook rekening mee dat als er niet volledig aan beide alimentatiebehoeftes voldaan kan worden door de alimentatieplichtige, de kinderalimentatie altijd voor de partneralimentatie gaat. En dat jij voor de eventuele ontvangen partneralimentatie altijd belasting over moet betalen.

Ik hoop niet dat ik erg onbeleefd ben, anders moet je het maar zeggen, maar is het echt moeilijk om aan werk te komen op jouw leeftijd? Jij bent nog zo jong!
Dan ben je wat partneralimentatie niet afhankelijk van hem. Kinderalimentatie vindt ik dat hij dat moet betalen, maar partneralimentatie...
sabri

sabri

Leeftijd: 49
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 09 mei 2011 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jewel schreef:

Ik hoop niet dat ik erg onbeleefd ben, anders moet je het maar zeggen, maar is het echt moeilijk om aan werk te komen op jouw leeftijd? Jij bent nog zo jong!

Als alleenstaande moeder met een kind van 7 maanden lijkt me dat inderdaad niet zo makkelijk. Afgaande op het taalgebruik is de jongedame redelijk opgeleid dus op termijn komt die wel weer aan de bak Smile
Jewel

BerichtGeplaatst: di 10 mei 2011 8:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sabri schreef:
Jewel schreef:

Als alleenstaande moeder met een kind van 7 maanden lijkt me dat inderdaad niet zo makkelijk. Afgaande op het taalgebruik is de jongedame redelijk opgeleid dus op termijn komt die wel weer aan de bak Smile

Dat begrijp ik. Maar is het niet zo dat de alimentatie (partner- en kinderalimentatie) gekort wordt op de uitkering. Dat je nooit meer dan de bijstandsniveau ontvangt? Daar wordt je ook niet vrolijk van.
Ondanks dat je een kind van 7 maanden hebt, zij is daar niet de enige in, lijkt het mij verstandiger om d.m.v. een baantje uit de bijstand te blijven.
Er is volop kinderopvangcentra's, al is het maar voor een paar dagen. Je krijgt zelfs nog een tegemoetkoming voor. Kan je nog iets extra's voor je kind en voor jezelf doen.
De TS heeft nu al ca. 902,00 euro aan vaste lasten excl. boodschappen etc.
ouwe sloeber

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 16 mei 2011 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn inschatting is dat TS er het beste aan doet te inventariseren hoe ze zelf aan de kost kan komen. Ik denk dat de rechter namelijk rekening houdt met haar leeftijd.

Normaal is het zo dat je maximaal 12 jaar alimentatie krijgt als het huwlijk 5 jaar of langer heeft geduurd (met uitzonderingen voor verlening, maar het lijkt me niet dat jij aan die voorwaarden voldoet). Anders de duur van het huwelijk. Als er kinderen zijn voortgekomen uit het huwlijk is het weer net iets anders. In jouw geval zou ik het een redelijk voorstel vinden dat je partneralimentatie krijgt voor een jaar of 2 en dat je die tijd benut een opleiding te volgen. Immers, ooit houdt de alimentatie op en dan ben je nog steeds jong. Je kunt het beste maar zorgen dat je aantrekkelijk bent voor de arbeidsmarkt.
LV

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2011 0:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Bloemmetje,

Allereerst, je ex is onderhoudsplichtig zowel voor jou als voor je kindje.

Partneralimentatie:
- huwelijk waaruit kinderen geboren: 12 jaar onderhoudsverplichting;
- huwelijk korter dan 1 jaar/geen kinderen: geen onderhoudsverplichting;
- huwelijk korter dan 5 jaar /geen kinderen: onderhoudsverplichting voor
de duur gelijk aan het huwelijk;
- huwelijken 5 jaar en langer: 12 jaar onderhoudsverplichting.

Bijstandsuitkering van de gemeente? Alimentatie, zowel voor kind als voor moeder/vader, wordt 100% gekort op de uitkering. De gemeente onderzoekt ook zelf of de uitkering (deels) kan worden verhaald op de onderhoudsplichtige.

Doordat je als alleenstaande ouder aanspraak kan maken op veel heffingskortingen houd je van je bruto salaris netto relatief veel over. Ik denk dat je met een leuke baan, ook in fin. opzicht, beter uit bent dan met een uitkering Smile

Als je ex zelfstandig woont en zich een inkomen verwerft ad € 1.500,00 netto per maand, dan zal er vermoedelijk geen tot weinig ruimte zijn voor partneralimentatie. Daarnaast zou je ook beter af zijn met een zo hoog mogelijke kinderalimentatie: over partneralimentatie moet jij nog belasting afdragen, kinderalimentatie is voor jou als ontvanger onbelast. Met een overzicht van de inkomsten en lasten van je ex kan je advocaat berekenen wat de mogelijkheden zijn.

Tenslotte kan het verstandig zijn - ook al zou je nu (voorlopig) afhankelijk zijn van een uitkering - om alimentatie toch nu al te regelen. Om maar een voorbeeld te noemen, mocht je op enig moment een baan vinden en dan alsnog alimentatie willen ontvangen, en je komt er met je ex niet uit, dan moet je alsnog naar de rechter. Als je dan nog voor toevoeging (gefinancierde rechtsbijstand) in aanmerking komt, dan geldt de regel: des de hoger het inkomen, des de hoger de eigen bijdrage die je aan je advocaat verschuldigd bent. In het slechtste geval zit je net boven de inkomensgrens en moet je zelf je advocaat per uur betalen waardoor de kans bestaat dat een alimentatieprocedure ontbetaalbaar wordt.

Succes, en sterkte!
Bekijk de homepage
ouwe sloeber

BerichtGeplaatst: di 31 mei 2011 8:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Partneralimentatie:
- huwelijk waaruit kinderen geboren: 12 jaar onderhoudsverplichting;
- huwelijk korter dan 1 jaar/geen kinderen: geen onderhoudsverplichting;
- huwelijk korter dan 5 jaar /geen kinderen: onderhoudsverplichting voor
de duur gelijk aan het huwelijk;
- huwelijken 5 jaar en langer: 12 jaar onderhoudsverplichting.

Is dit altijd zo? In alle gevallen? Is dit niet 'maximaal' en 'indien de alimentatiegerechtigde redelijkerwijs niet in staat is zelf de inkomsten te verwerven'.
ouwe sloeber

BerichtGeplaatst: di 31 mei 2011 8:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dubbel
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 31 mei 2011 9:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ouwe sloeber schreef:
Is dit altijd zo? In alle gevallen? Is dit niet 'maximaal' en 'indien de alimentatiegerechtigde redelijkerwijs niet in staat is zelf de inkomsten te verwerven'.

Onderhoudsverplichting betekent niet automatisch dat je moet betalen. Beide partners hebben een onderhoudsverplichting tegenover elkaar, bijvoorbeeld.

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 31 mei 2011 12:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In principe zijn deze termijnen maximaal, heel bijzondere omstandigheden daargelaten. Door het sluiten van een huwelijk ga je een zorgplicht ten opzichte van elkaar aan. Deze zorgplicht loopt na echtscheiding door.

Van een onderhoudsgerechtigde mag verwacht worden dat deze zoveel mogelijk in eigen onderhoud voorziet en zich daarvoor ook inspant. Is er geen behoefte omdat de onderhoudsgerechtigde volledig in de kosten van eigen levensonderhoud voorziet? Dan hoeft de onderhoudsplichtige ook geen bijdrage te leveren. Verandert dit, bijvoorbeeld door werkloosheid, dan kan van de onderhoudsplichtige een bijdrage gevraagd worden.

De behoefte aan een bijdrage moet dan ook eerst vast komen te staan.
Daarna wordt gekeken in hoeverre de onderhoudsplichtige over draagkracht beschikt voor het leveren van een bijdrage.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds