Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 27 jun 2025 15:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Erfdienstbaarheid of kettingbeding?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JcdeJong

Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: za 14 mei 2011 13:46    Onderwerp: Erfdienstbaarheid of kettingbeding? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Ik heb de volgende casus waar ik niet helemaal uitkom:

A (die een flat huurt in Zoetermeer) werkt in de binnenstad van Den Haag en heeft problemen met parkeren. Tijdens een wandeling in de lunchpauze komt hij de 85-jarige B tegen, aan wie hij dit probleem vertelt. A boft; B woont vlak bij het kantoor waar A werkt en heeft een eigen stukje grond, waarop A zijn auto mag parkeren.
A wil deze buitenkans met beide handen aangrijpen. Hij benadert u met de vraag hoe hij dit met B (die geen eeuwig leven heeft) het best juridisch kan regelen.

Breng advies uit aan A. Geef aan hoe de afspraak het best gestalte kan krijgen: bij enkele overeenkomst, bij kwalitatieve verplichting, bij erfdienstbaarheid, of door middel van een kettingbeding.
------------------------------------------------------------------------------------

Ik dacht dat het sowieso geen enkele overeenkomst of kwalitatieve verplichting moet zijn. Als B dan overlijdt of zijn grond verkoopt, is het dan game over voor A.

Dus dan zou erfdienstbaarheid of een kettingbeding het best moeten zijn.
De erfdienstbaarheid zal bij notariële akte gevestigd worden en door het "droit de suite" zou het voor A dan niets meer uitmaken wat er met de grond gebeurt, toch?

En met een kettingbeding kan toch precies hetzelfde resultaat behaald worden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: za 14 mei 2011 14:22    Onderwerp: Re: Erfdienstbaarheid of kettingbeding? Reageer met quote Naar onder Naar boven

JcdeJong schreef:
Beste mensen,

A (die een flat huurt in Zoetermeer) werkt in de binnenstad van Den Haag en heeft problemen met parkeren. Tijdens een wandeling in de lunchpauze komt hij de 85-jarige B tegen, aan wie hij dit probleem vertelt. A boft; B woont vlak bij het kantoor waar A werkt en heeft een eigen stukje grond, waarop A zijn auto mag parkeren.
A wil deze buitenkans met beide handen aangrijpen. Hij benadert u met de vraag hoe hij dit met B (die geen eeuwig leven heeft) het best juridisch kan regelen.

Breng advies uit aan A. Geef aan hoe de afspraak het best gestalte kan krijgen: bij enkele overeenkomst, bij kwalitatieve verplichting, bij erfdienstbaarheid, of door middel van een kettingbeding.
------------------------------------------------------------------------------------

Ik dacht dat het sowieso geen enkele overeenkomst of kwalitatieve verplichting moet zijn. Als B dan overlijdt of zijn grond verkoopt, is het dan game over voor A.

De erfdienstbaarheid zal bij notariële akte gevestigd worden en door het "droit de suite" zou het voor A dan niets meer uitmaken wat er met de grond gebeurt, toch?

Bijna goed. Een erfdienstbaarheid is een zakelijk recht, dat ten opzichte van eenieder geldt. Een enkele overeenkomst geldt alleen tussen A en B. Een kettingbeding is niets meer en niets minder dan een enkele overeenkomst tussen A en B, inhoudende dat B ook aan zijn rechtsopvolgers de verplichting oplegt het parkeren door A te dulden. Als B zich daar niet aan houdt, heeft A geen enkel recht jegens de rechtsopvolger van B.

Een erfdienstbaarheid biedt de meeste zekerheid ten opzichte van rechtsopvolgers van B.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 14 mei 2011 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een kettingbeding is inderdaad een overeenkomst, maar gaat wel een stapje verder richting het gewenste resultaat dan een "enkele" overeenkomst waarbij A en B afspreken dat A zijn auto op het terrein van B mag parkeren (evt. tegen een vergoeding). Aan een enkele overeenkomst heeft A na verkoop van de woning van B door de erfgenamen van B niets meer. In het geval van een kettingbeding zijn die erfgenamen verplicht om bij de verkoop de nieuwe kopers aan het beding te binden.

Het probleem van een kettingbeding is natuurlijk dat de ketting kan breken: laten de erfgenamen van B het na om de nieuwe kopers aan het beding te binden, dan kan A daar de erfgenamen wel op aanspreken, maar daarmee krijgt hij zijn parkeerplaats niet terug.

Een erfdienstbaarheid is niet mogelijk. Denk daar maar eens over na.

Het zal dus een kwalitatieve verbintenis moeten worden.

BerichtGeplaatst: za 14 mei 2011 15:43    Onderwerp: Re: Erfdienstbaarheid of kettingbeding? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laurens02 schreef:
JcdeJong schreef:
Beste mensen,

Bijna goed. Een erfdienstbaarheid is een zakelijk recht, dat ten opzichte van eenieder geldt. Een enkele overeenkomst geldt alleen tussen A en B. Een kettingbeding is niets meer en niets minder dan een enkele overeenkomst tussen A en B, inhoudende dat B ook aan zijn rechtsopvolgers de verplichting oplegt het parkeren door A te dulden. Als B zich daar niet aan houdt, heeft A geen enkel recht jegens de rechtsopvolger van B.

Een erfdienstbaarheid biedt de meeste zekerheid ten opzichte van rechtsopvolgers van B.

Dankjewel, ik snap dat kettingbeding nu wat beter. Maar hoe zit het dan met die kwalitatieve verplichting ex art. 6:252 BW? Die wordt ook bij notariële akte gevestigd, en biedt de mogelijkheid plichten te laten overgaan op rechtsopvolgers, toch?

@bona fides: omdat er geen sprake is van een heersend erf?
bona fides

BerichtGeplaatst: za 14 mei 2011 15:49    Onderwerp: Re: Erfdienstbaarheid of kettingbeding? Reageer met quote Naar onder Naar boven

JcdeJong schreef:

Precies. A huurt.

Zelfs als A een koopwoning zou hebben, of ergens in Nederland een stukje grond, is het niet erg handig om het via een erfdienstbaarheid te regelen en op die manier de parkeerplaats te verbinden met de eigendom van de koopwoning of dat stukje grond.

BerichtGeplaatst: za 14 mei 2011 16:15    Onderwerp: Re: Erfdienstbaarheid of kettingbeding? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
JcdeJong schreef:

Precies. A huurt.

Zelfs als A een koopwoning zou hebben, of ergens in Nederland een stukje grond, is het niet erg handig om het via een erfdienstbaarheid te regelen en op die manier de parkeerplaats te verbinden met de eigendom van de koopwoning of dat stukje grond.

Oké, en voor een erfdienstbaarheid is het dus niet vereist dat er sprake is van naburige erven? ( schiet me nu opeens tebinnen)

En over die kwalitatieve verplichting, hoe zat dat exact. Is het zoals ik het in mijn vorige post stelde?
bona fides

BerichtGeplaatst: za 14 mei 2011 16:18    Onderwerp: Re: Erfdienstbaarheid of kettingbeding? Reageer met quote Naar onder Naar boven

JcdeJong schreef:
Oké, en voor een erfdienstbaarheid is het dus niet vereist dat er sprake is van naburige erven? ( schiet me nu opeens tebinnen)

Dat is inderdaad geen eis meer. Onder het oude BW wel, dacht ik. (Kan me vergissen.)

Quote:
En over die kwalitatieve verplichting, hoe zat dat exact. Is het zoals ik het in mijn vorige post stelde?

Zie art. 6:252 BW. Een kwalitatieve verplichting lijkt me in dit geval precies wat A zoekt.

BerichtGeplaatst: za 14 mei 2011 16:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het stond mij ook bij dat de erven aangrenzend moesten zijn, maar vond dat niet meteen terug in de wetsbepaling.

Van de genoemde mogelijkheden komt dan de kwalitatieve verplichting het dichtstbij, maar erg bevredigend lijkt me dat niet. Zou je niet veel beter een recht van vruchtgebruik kunnen vestigen in zo'n geval? (Ervan uitgaand dat we een zo sterk mogelijk recht willen vestigen, zonder te kijken naar hoe lang A nog blijft wonen waar hij woont etc.)

BerichtGeplaatst: za 14 mei 2011 18:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor een zo sterk mogelijk recht moet je het huis kopen.

BerichtGeplaatst: za 14 mei 2011 18:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Voor een zo sterk mogelijk recht moet je het huis kopen.

haha ;P

In ieder geval hartelijk bedankt allebei voor de hulp.

Groeten,
Jeffrey
strikmaria

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2011 22:30    Onderwerp: Re: Erfdienstbaarheid of kettingbeding? Reageer met quote Naar onder Naar boven

JcdeJong schreef:

Als B dan (...) zijn grond verkoopt, is het dan game over voor A.

Is dat zo...?
In deze draad kunnen we een heel ander standpunt lezen van het Hof van Amsterdam.

Bona Fides schreef:

Aan een enkele overeenkomst heeft A na verkoop van de woning van B door de erfgenamen van B niets meer....

...laten de erfgenamen van B het na om de nieuwe kopers aan het (ketting)beding te binden, dan kan A daar de erfgenamen wel op aanspreken...

Kan dit standpunt van Bona Fides niet rijmen met zijn (hierop haaks staande) standpunt in voornoemde draad.
Laurens02

BerichtGeplaatst: di 24 mei 2011 8:51    Onderwerp: Re: Erfdienstbaarheid of kettingbeding? Reageer met quote Naar onder Naar boven

strikmaria schreef:
JcdeJong schreef:

Als B dan (...) zijn grond verkoopt, is het dan game over voor A.

Is dat zo...?
In deze draad kunnen we een heel ander standpunt lezen van het Hof van Amsterdam.

Bona Fides schreef:

Aan een enkele overeenkomst heeft A na verkoop van de woning van B door de erfgenamen van B niets meer....

...laten de erfgenamen van B het na om de nieuwe kopers aan het (ketting)beding te binden, dan kan A daar de erfgenamen wel op aanspreken...

Kan dit standpunt van Bona Fides niet rijmen met zijn (hierop haaks staande) standpunt in voornoemde draad.

Hou toch eens op. Dat je in dat topic je gelijk wilt halen is goed, maar vervuil andere topics niet door je eigen verhaal er aan de spreekwoordelijke haren bij te slepen.

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 24 mei 2011 12:59    Onderwerp: Re: Erfdienstbaarheid of kettingbeding? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laurens02 schreef:

Hou toch eens op. Dat je in dat topic je gelijk wilt halen is goed, maar vervuil andere topics niet door je eigen verhaal er aan de spreekwoordelijke haren bij te slepen.

Ik geef gewoon aan dat ik het een niet met het ander kan rijmen. Snap niet waarom daar zo 'emotioneel' op gereageerd moet worden.

Nu jij zelf kennelijk ook niet kunt ophouden op mij te reageren snap ik overigens niet zo goed welk punt je nou precies tracht te maken.

Schijnt mij (als daar argumenten voor spreken) veel meer voor de hand te liggen dat iemand gewoon even uitlegt hoe een en ander wél met elkander te rijmen is. Kennelijk ontbreken dergelijke argumenten en moet er, d.m.v. een tamelijk dwingende offensieve toon, verzocht worden eenieder van mijn ongelijk te overtuigen.

PS: wacht ook nog immer op uitleg hoe het op planeet X volstrekt normaal is dat banken geld uitgeven zonder dat dit iets opbrengt.
Laurens02

BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2011 23:06    Onderwerp: Re: Erfdienstbaarheid of kettingbeding? Reageer met quote Naar onder Naar boven

strikmaria schreef:
Laurens02 schreef:

Ik geef gewoon aan dat ik het een niet met het ander kan rijmen. Snap niet waarom daar zo 'emotioneel' op gereageerd moet worden.

Nu jij zelf kennelijk ook niet kunt ophouden op mij te reageren snap ik overigens niet zo goed welk punt je nou precies tracht te maken.

Sorry, er stond teveel informatie in mijn reactie.

Quote:
vervuil andere topics niet door je eigen verhaal er [...] bij te slepen.

strikmaria schreef:
Schijnt mij (als daar argumenten voor spreken) veel meer voor de hand te liggen dat iemand gewoon even uitlegt hoe een en ander wél met elkander te rijmen is. Kennelijk ontbreken dergelijke argumenten en moet er, d.m.v. een tamelijk dwingende offensieve toon, verzocht worden eenieder van mijn ongelijk te overtuigen.

PS: wacht ook nog immer op uitleg hoe het op planeet X volstrekt normaal is dat banken geld uitgeven zonder dat dit iets opbrengt.

Kort en goed: jouw verhaal bevat een Dozy-clausule die de rechtsopvolgers van de vervreemder (toegepast op het geval in deze draad) zouden verplichten de ovk tussen beiden na te komen zoals de vervreemder verplicht was. Zoals je wellicht uit de openingspost van JCDejong hebt begrepen is daarvan hier geen sprake.

PS: de juridische relevantie van je vraag in het andere topic kan ik niet vinden.

BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2011 23:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit gaat mis...

Don't feed the troll.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds