Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 19:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Dringend advies nodig rechtzaak met autobedrijf
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Roady

Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 10 mei 2011 23:07    Onderwerp: Dringend advies nodig rechtzaak met autobedrijf Reageer met quote Naar onder Naar boven

cht aan een autobedrijf om te kijken naar een auto die ik had gezien op internet. Na een leuk gesprek met de verkoper heb ik aangegeven dat ik de eventuele aankoop eerst met mijn vrouw wilde overleggen, die pas zondagavond zou terugkomen van een seminaar. Hij gaf toen aan dat hij een verkoopcontract wilde opmaken met als ontbindende voorwaarde als mijn vrouw het niet eens was met de aankoop ik de auto zonder extra kosten kon annuleren.
Zaterdags heb ik het autobedrijf nog een mail gestuurd als de aankoop mocht doorgaan er nog een paar dingen moest gebeuren aan de auto.
Toen mijn vrouw echter zondags thuis kwam gaf zij aan het niet eens te zijn met de aankoop en dat ik deze maar moest annuleren.
Ik heb toen eerst op zondagavond het autobedrijf een mail gestuurd dat ik mijn aandelen niet vrij kon maken voor de aankoop, dit was natuurlijk bullshit omdat ik niet wilde laten weten dat het niet mocht van mijn vrouw. Ik kan aantonen dat ik het geld wel op de rekening had staan op dat moment en dat de annulering niets met geld te maken had. Later op zondagavond heb ik toch maar de mail gestuurd dat mijn vrouw het niet eens was met de eventuele aankoop en dat ik daarom moest annuleren, en dat ik gebruik maakte van de ontbindende voorwaarde die extra in het contract was opgenomen.
Dinsdag belde de verkoper mij om aan te geven dat hij het niet mee eens was en dat ik de 15 % moest betalen omdat ik een contract had getekend en er nu van af zag. Ik gaf aan van de ontbindende voorwaarde gebruik te maken omdat mijn vrouw het er niet mee eens was, waarop hij furieus werd en zei dat hij zijn geld toch wel kreeg maar dan op een andere manier.
Daarna stuurde hij mij een incassobedrijf op het dak om de 15 % te innen met meerkosten van het betreffende incassobureau. Ik ben hier niet op in gegaan, nu zijn we in het stadium dat ik voor de rechter wordt gedaagd door het autobedrijf / incassobureau.
Heb ik als consument dan helemaal geen rechten meer, en waarom worden er ontbindende voorwaarden in het contract opgenomen waar ik mij later niet op kan beroepen.
De rechtszaak is op 17 mei en ik zou mij graag goed willen voorbereiden op deze zaak om mij gelijk als consument te krijgen waar ik tovh recht op heb.
Ik hoop dat jullie mij willen helpen met goede adviezen zodat ik mij kan voorbereiden en niet hulpeloos voor de rechter sta ook al heb ik gelijk ik moet het natuurlijk nog wel krijgen.

Met vriendelijke groet,
Gerard
tradeplaza@hotmail.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 10 mei 2011 23:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dubbel

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2011 15:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik adviseer u uw verhaal op papier te zetten en tijdig aan de rechtbank te zenden. U dient zich in deze zogenaamde 'conclusie van antwoord' te beroepen op het door u gedane beroep op ontbinding van de overeenkomst en daarbij uw email waarin u het beroep op de ontbindende voorwaarde doet als bijlage aan te hechten.

Daarnaast kunt u aanvoeren dat het boetebeding van 15% als onredelijk bezwarend dient te worden beschouwd.

Tevens adviseer ik verweer te voeren tegen de gevorderde buitengerechtelijke incassokosten door te stellen dat er enkel sprake is van een herhaalde sommatie van het incassobureau, zodat er niet is voldaan aan de eisen die Rapport Voorwerk II stelt.

Mr. Faas (j.faas@dehaanlaw.nl)
Verstuur e-mail
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2011 17:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar zoals bona fides al heeft gezegd in dat andere topic, is het niet verstandig geweest om eerst te annuleren met een andere reden dan die van de ontbindende voorwaarde.

Een overeenkomst die reeds geannuleerd is, kan niet later nog een keer ontbonden worden.

Mijns inziens ligt de crux in jouw eerste mailtje. Wat heb je daar precies in gezegd met betrekking tot jouw aandelen. De enkele mededeling dat je het geld niet hebt, maakt een overeenkomst niet ongedaan. Daarover zijn ook nog andere threads over te vinden...

Ik ken de BOVAG voorwaarden overigens niet, maar wellicht staat daar ook iets in over het annuleren van een annulering (!?) of iets dergelijks, zodat je na annulering toch nog een beroep kan doen op de oorspronkelijke koopovereenkomst tegen die voorwaarden. Dan kun je vervolgens beargumenteren dat je met je tweede e-mail de annulering geannulleerd hebt, en vervolgens ontbonden hebt obv een ontbindende voorwaarde. Al met al lijkt me dit traject redelijk vergezocht...
Roady

Leeftijd: 59

BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2011 23:34    Onderwerp: Mailwisseling met garagebedrijf Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ik heb zondagavond rond 18.24 het garagebedrijf een mail gestuurd dat ik problemen had om het geld uit de aandelen op tijd vrij te krijgen en dat ik niet wist of de verkoop door kon gaan, hij moest alles on hold zetten en verder niets aan de auto doen, er was verder ook nog niets aan gedaan omdat in de vrijdagmiddag ervoor bij het bedrijf ben geweest en gezogt heb dat ik voordat ze wat deden met de auto ik eerst met mijn vrouw moest overleggen.

Dezelfde zondagavond heb ik een mail gestuurd dat mijn vrouw het er niet mee eens was het geld uit de aandelen te gebruiken om deze auto te kopen.

Mijn vrouw is het er niet mee eens, dit was ook als ontbindende voorwaarde opgenomen in het koopcontract, dit is duidelijk te lezen omdat dit er groot met pen door de verkoper is bijgeschreven.

Beide mailtjes heeft het bedrijf pas maandagmorgen kunnen openen op de zaak, maar ze willen niet meer horen dat mijn vrouw het er niet mee eens was en hameren via het incassobureau alleen op het eerste mailtje over het geld uit de aandelen, terwijl beide mailtjes tegelijk zijn binnen gekomen bij het autobedrijf terwijl ze verder nog geen kosten hadden gemaakt voor deze auto omdat ik wel heb gezegd dat ze moesten wachten totdat ik met mijn vrouw had gesproken over de aankoop van deze auto.

Ook zij de verkoper toen hij telefonisch verhaal wou halen dat hij zijn geld toch wel kreeg of ik nu wel of geen gelijk had, ze hebben immers een contract met een incassobureau en ze gingen net zo lang door totdat zij het geld binnen hadden, of ik nu in mijn recht stond deed niet ter zaken, toen hij met dit verhaal aankwam via de telefoon heb ik het gesprek beëindigd. Een paar weken later begonnen de brieven van het incassobureau binnen te komen, met als gevolg de rechtszaak volgende week.

Mvg,
Gerard
Sovereign

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2011 23:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:

Ik ken de BOVAG voorwaarden overigens niet, maar wellicht staat daar ook iets in over het annuleren van een annulering (!?) of iets dergelijks, zodat je na annulering toch nog een beroep kan doen op de oorspronkelijke koopovereenkomst tegen die voorwaarden. Dan kun je vervolgens beargumenteren dat je met je tweede e-mail de annulering geannulleerd hebt, en vervolgens ontbonden hebt obv een ontbindende voorwaarde. Al met al lijkt me dit traject redelijk vergezocht...
Het maakt het er niet geloofwaardiger op. Maar indien daadwerkelijk als ontbindende voorwaarde is opgenomen dat de vrouw akkoord diende te gaan met de aankoop acht ik een beroep daarop niet kansloos. Hangt er ook vanaf hoe de vordering in de dagvaarding is omschreven en of daadwerkelijk in de koopovereenkomst de desbetreffende ontbindende bepaling is opgenomen.

Bovendien is mogelijk discutabel of de afwezigheid van de toestemming van de vrouw een opschortende of een ontbindende voorwaarde betreft.
Bekijk de homepage
Sovereign

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2011 23:50    Onderwerp: Re: Mailwisseling met garagebedrijf Reageer met quote Naar onder Naar boven

Roady schreef:
Mijn vrouw is het er niet mee eens, dit was ook als ontbindende voorwaarde opgenomen in het koopcontract, dit is duidelijk te lezen omdat dit er groot met pen door de verkoper is bijgeschreven.
En daarover wordt in de dagvaarding niet gerept? Zonder alle stukken te zien onthoud ik mij liever van verder advies.
Bekijk de homepage
Martha

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 12 mei 2011 8:33    Onderwerp: Re: Mailwisseling met garagebedrijf Reageer met quote Naar onder Naar boven

Roady schreef:
Dezelfde zondagavond heb ik een mail gestuurd dat mijn vrouw het er niet mee eens was het geld uit de aandelen te gebruiken om deze auto te kopen.

Hieruit blijkt niet dat uw vrouw het (an sich) niet eens was met de aankoop van de auto.

Uw vrouw was het (gezien de mail) enkel niet eens met het feit dat die aandelen daarvoor werden gebruikt.
De 'ontbindende' voorwaarde (zoals u die heeft omschreven) is daarmee niet in vervulling gegaan...er bestaan immers ook andere manieren om de auto te kopen/financieren (dit blijkt ook uit uw eigen verhaal). Uw vrouw heeft (uw email volgend) niet gezegd 'ik ben het niet eens met de koop van die auto'...ze heeft enkel gezegd 'ik wil niet dat die aandelen daarvoor worden gebruikt'. Dat laatste is natuurlijk geen onthouding van toestemming voor de aankoop.

U had zich beter niet kunnen uitlaten omtrent de reden waarom uw vrouw het niet eens was met de aankoop.
MrFaas

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 12 mei 2011 13:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is geen termijn verbonden aan het inroepen van de ontbindende voorwaarde. Dat kan alsnog, behalve als de koop door u al is geannuleerd.

Van belang is ook of de annuleringskosten van 15% voortvloeien uit algemene voorwaarden. Als deze algemene voowaarden niet aan u ter hand zijn gesteld, kunt u een beroep doen op de vernietigbaarheid van de algemene voorwaarden. Het eventuele verweer van de verkoper dat op de overeenkomst staat dat algemene voorwaarden op eerste verzoek worden overhandigd of op een website kunnen worden geraadpleegd is onvoldoende.
Verstuur e-mail
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 12 mei 2011 17:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet zo handig dat deze discussie in twee draden wordt gevoerd. Kan een moderator hier niet iets aan doen?
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds