|
Auteur |
Bericht |
Jewey33
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: di 10 mei 2011 14:52 Onderwerp: Faillissement, wie is schuldenaar? |
|
|
Een kennis van me volgt een opleiding vaan een jaar. Daarvan is nu een half jaar verstreken. Ze betaalt de opleiding maandelijks af. Degene die deze opleidingen verzorgt is nu failliet verklaard.
Mijn kennis heeft dus maar de helft van de opleiding gevolgd, maar ook maar de helft betaald.
Zoals ik het begrepen heb wordt zij nu ook aangesproken voor de andere helft van het geld voor de opleiding. Terwijl zij de opleiding nu niet meer af kan maken. Zou het echter niet zo kunnen zijn dat zij bij de concurrente schuldeisers hoort? Zij heeft de cursus nu niet kunnen afmaken, maar heeft wel voor een half jaar moeten betalen.
Wil zij de cursus alsnog willen doen, zal zij vermoedelijk ergens anders opnieuw moeten starten.
Moet zij het geld voor het komende half jaar alsnog betalen of heeft zij zelf recht op vergoeding van het eerste half jaar?
Wat denken jullie? |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: di 10 mei 2011 19:37 Onderwerp: Re: Faillissement, wie is schuldenaar? |
|
|
Jewey33 schreef: | Een kennis van me volgt een opleiding vaan een jaar. Daarvan is nu een half jaar verstreken. Ze betaalt de opleiding maandelijks af. Degene die deze opleidingen verzorgt is nu failliet verklaard.
Mijn kennis heeft dus maar de helft van de opleiding gevolgd, maar ook maar de helft betaald.
Zoals ik het begrepen heb wordt zij nu ook aangesproken voor de andere helft van het geld voor de opleiding. Terwijl zij de opleiding nu niet meer af kan maken. Zou het echter niet zo kunnen zijn dat zij bij de concurrente schuldeisers hoort? Zij heeft de cursus nu niet kunnen afmaken, maar heeft wel voor een half jaar moeten betalen.
Wil zij de cursus alsnog willen doen, zal zij vermoedelijk ergens anders opnieuw moeten starten.
Moet zij het geld voor het komende half jaar alsnog betalen of heeft zij zelf recht op vergoeding van het eerste half jaar?
Wat denken jullie? |
Ze hoeft het geld voor het komende half jaar niet alsnog te betalen.
Ze zal de curator moeten vragen of de cursus alsnog wordt afgemaakt; als deze daarin toestemt en daar een (behoorlijke) zekerheid bij stelt, moet ze wel betalen. Zo niet, dan kan ze de opleidingsovereenkomst ontbinden. Als het niet mogelijk is om de tweede helft van een vergelijkbare opleiding elders te volgen met de kennis die ze van het eerste halfjaar heeft, denk ik dat ze ook het geld van het eerste halfjaar kan terugeisen. Immers, een opleiding is zo goed als waardeloos als je hem niet kunt voltooien (en dus geen titel, certificaat e.d. kunt krijgen). In dat geval zal ze inderdaad als concurrent schuldeiser in het faillissement komen en waarschijnlijk weinig terugkrijgen. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
MrFaas
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 8
|
Geplaatst: wo 11 mei 2011 15:54 Onderwerp: |
|
|
Ik adviseer haar om de curator op grond van artikel 37 Faillissementswet te verzoeken aan haar binnen twee weken te berichten of de curator de overeenkomst tot het volgen van de opleiding gestand zal gaan doen.
Als de curator vervolgens niet reageert of aangeeft dat hij de overeenkomst niet gestand zal doen, behoeft zij het resterende bedrag niet aan de curator te betalen en kan zij bovendien een vordering indienen tot terugbetaling van het reeds betaalde bedrag, aangezien de opleiding niet kan worden afgemaakt. Zij zal dan als concurrent schuldeiser worden aangemerkt. |
|
|
|
 |
|