|
Auteur |
Bericht |
mr.joost
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 05 mei 2011 14:52 Onderwerp: Conformiteit, vordering tot herstel |
|
|
Hallo, ik ben beginnend jurist en heb een vraagje. Veel van mijn buren in een nieuwbouwwijk hebben problemen met de ventilatie-installetie in de woning. Deze is nu drie jaar oud en vertoont aanzienlijke gebreken, essentiële onderdelen zijn kapot. Herstel kost honderden euro's per gedupeerde.
Mijn vraag: ik wil een vordering tot herstel aan de leverancier/aannemer sturen, maar kan dat collectief of beter individueel? Zo'n vordering kan toch in beginsel gewoon een niet juridische brief zijn waarin je kort verzoekt het gebrek kosteloos te herstellen?? Ik houd er niet zo van direct met de wetsartikelen te gaan strooien. Wat vinden jullie? |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: vr 06 mei 2011 8:44 Onderwerp: |
|
|
Ik zou individueel een brief met dezelfde inhoud sturen en het is denk ik gebruikelijk en vrij normaal om met een gewone brief te beginnen (of te bellen!). Na de eerste reactie kun je een strategie gaan bepalen. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
mr.joost
|
Geplaatst: vr 06 mei 2011 8:47 Onderwerp: |
|
|
Thx, dat was ook mijn idee maar ik begon te twijfelen. Ze wilden collectief iets doen, maar ik zie niet direct een reden voor een collectieve actie. |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: vr 06 mei 2011 9:40 Onderwerp: |
|
|
Jouw belang zou dan wel eens onder kunnen sneeuwen. Daarnaast maak ik uit je openingsbericht op dat niet iedereen er last van heeft. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 06 mei 2011 10:00 Onderwerp: |
|
|
Nou ja een collectieve actie kan geen kwaad denk ik... Ik zie in ieder geval alleen maar voordelen!
1. Het geeft aan dat de klachten niet door de gebruikers worden veroorzaakt;
2. De klacht zal waarschijnlijk met hogere prioriteit worden behandeld door de leverancier zodra hij weet dat klagers zich verenigen;
3. Samen een juridische procedure beginnen is goedkoper dan in je eentje! |
|
|
|
 |
MrFaas
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 8
|
Geplaatst: vr 06 mei 2011 11:32 Onderwerp: |
|
|
Een collectieve actie is inderdaad goedkoper.
Let er wel op dat je binnen bekwame tijd dient te klagen over gebreken (artikel 6:89 BW), anders verlies je alle rechten.
Zorg ervoor dat in de brief de gebreken duidelijk worden omschreven en dat de brief voldoet aan de eisen die de wet aan een ingebrekestelling stelt: een aanmanend karakter, een verzoek tot herstel, binnen een redelijke termijn. |
|
|
|
 |
mr.joost
|
Geplaatst: vr 06 mei 2011 13:59 Onderwerp: |
|
|
Allemaal duidelijk en bedankt!
Ik ga eerst de mensen een "normale" individuele brief laten sturen en mocht dat niet werken dan een collectieve "juridische" actie. |
|
|
|
 |
|