Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 04 mei 2011 14:04 Onderwerp: Familiekwestie |
|
|
In een mij bekend gezin botert het al lang niet tussen de vader en een volwassen enige dochter.
Nu heeft dochter daarover in de familie bij afwezigheid van de vader nare onkontroleerbare verhalen verteld.
Laatstgenoemde is daarop binnen de familie aangesproken, weigerde zich daar te verantwoorden en is nu in ongenade geraakt.
Sommigen vinden, dat dochter over de kwestie binnen de familie haar mond had moeten houden.
Tussen familie-leden is er m.i. sprake van een hoofdelijke verbondenheid(, artikel 6 BW6, met, althans mij onduidelijke, rechten en plichten), waarbinnen verdeeldheid is ontstaan..
Zijn er b.v. wetsartikelen, op grond waarvan andere familieleden, die geen behoefte hebben aan toestanden in hun familie deze kwestie (alsnog) aan de rechter kunnen voorleggen voor oplossing in een fatsoenlijke omgeving in plaats van met een soort volksgericht.
Gaarne jullie opmerkingen. |
|
|
|
 |
TP
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 09 mei 2011 8:20 Onderwerp: Re: Familiekwestie |
|
|
Als er sprake is van smaad dan kan natuurlijk een aangifte en een civiele zaak worden aangespannen door de vader. De familie heeft m.i. verkeerd gehandeld door hem te veroordelen zonder hoor en wederhoor, maar ja, waar gebeurt dat niet.
cvb schreef: | In een mij bekend gezin botert het al lang niet tussen de vader en een volwassen enige dochter.
Nu heeft dochter daarover in de familie bij afwezigheid van de vader nare onkontroleerbare verhalen verteld.
Laatstgenoemde is daarop binnen de familie aangesproken, weigerde zich daar te verantwoorden en is nu in ongenade geraakt.
Sommigen vinden, dat dochter over de kwestie binnen de familie haar mond had moeten houden.
Tussen familie-leden is er m.i. sprake van een hoofdelijke verbondenheid(, artikel 6 BW6, met, althans mij onduidelijke, rechten en plichten), waarbinnen verdeeldheid is ontstaan..
Zijn er b.v. wetsartikelen, op grond waarvan andere familieleden, die geen behoefte hebben aan toestanden in hun familie deze kwestie (alsnog) aan de rechter kunnen voorleggen voor oplossing in een fatsoenlijke omgeving in plaats van met een soort volksgericht.
Gaarne jullie opmerkingen. |
|
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 10 mei 2011 9:09 Onderwerp: Re: Familiekwestie |
|
|
TP schreef: | Als er sprake is van smaad dan kan natuurlijk een aangifte en een civiele zaak worden aangespannen door de vader. De familie heeft m.i. verkeerd gehandeld door hem te veroordelen zonder hoor en wederhoor, maar ja, waar gebeurt dat niet. | Had een paar jaar geleden een geschil bij de verdeling van de erfenis van mijn ouders met een broer, die om hem moverende redenen vond, die overige erfgenamern hem moesten machtigen om die verdeling uit te voeren.
Uiteindelijk heeft een zus alle erfgenamen laten dagvaarden en een oplossing door de rechter laten vaststellen, zie eventueel hier.
Een erfenis is natuurlijk een heel specifiek materieel groepsbelang, maar ook kan ‘gedoe’ in de familie materieel wezenlijk ingrijpen.
Daarom: kunnen andere familieleden met het in de 1e post genoemde iets bij de rechter, of zijn ze hier afhankelijk van de bereidheid van ruzie-makers om hun meningsverschillen op te (laten) lossen?? |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|