Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
verkiezingsbed...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 10 aug 2025 12:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Inholland aansprakelijk stellen voor ongeloofwaardig diploma
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JvdO

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 28 apr 2011 14:55    Onderwerp: Inholland aansprakelijk stellen voor ongeloofwaardig diploma Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Mijn naam is Jeffrey van den Oosten, 26 jaar oud en woonachting in de omgeving van Rotterdam. Eind 2008 ben ik afgestudeerd aan de opleiding Communicatie te Hogeschool Inholland Rotterdam. Niet lang nadat ik afstudeerde verscheen Inholland meerdere malen negatief in de media, veelal m.b.t. fraude met diploma's.

Inmiddels een aantal jaar later verschijnt er wekelijks wel een negatief bericht over Inholland in de media en dit maakt het solliciteren voor mij er niet makkelijker op. De afgelopen jaren heb ik gemerkt dat werkevers mensen met een Inholland diploma vaak niet serieus nemen en door de media bevooroordeeld zijn dat elke Inholland student zijn diploma gekocht heeft of in iedergeval onrechtmatig verkregen heeftt.
Ik heb zelfs al een keer bij een sollicitatiegesprek de vraag gekregen of ik mijn diploma gehaald of gekocht had. Er jammer gezien ik altijd keihard heb moeten werken voor mijn cijfers en uiteindelijk net niet met genoegen ben afgestudeerd.

Ik ben van mening dat Inholland door alle fraudezaken zijn imago dusdanig heeft geschaad, waardoor een Inholland diploma niet meer geloofwaardig is bij werkgevers. Mijn vraag was dan ook of het mogelijk is Inholland hiervoor aansprakelijk te stellen? Ik heb nu het gevoel dat ik na 4 jaar studie en € 6000,- euro studiegeld een diploma heb die niet meer waard is als een blank A4tje.

Alvast bedankt,

Jeffrey
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 29 apr 2011 8:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M.i. kan het hier gaan om misbruik binnen een andere instelling, waarover vorig jaar in dit topic van gedachten werd gewisseld.
O.m. schreef Arnoud Engelfriet:
Quote:
Volgens mij gaat het dan om letselschade die door onrechtmatige daad is toegebracht.
Zie b.v. hier.

Mogelijk kan hier ook worden gesproken van het toebrengen van reputatie-schade, resp. in een uiterst geval van 'reputatie-moord'.
cvb

BerichtGeplaatst: vr 29 apr 2011 8:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In bovenstaande post is natuurlijk bedoeld:
M.i. kan het hier gaan om misbruik waarover betreffende een andere instelling vorig jaar...
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 29 apr 2011 11:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De link met (sexueel) misbruik door de RK kerk zie ik totaal niet.

Voor een succesvolle aansprakelijkstelling voor schade, moet er in ieder geval sprake zijn van schade. Dit zal op zichzelf al een lastige zijn, maar ik denk dat je wel tot een beargumenteerd verhaal kunt komen omtrent de door jou geleden en te lijden schade kunt komen.

Vervolgens dien je degene aan te spreken die jou de schade toebrengt of heeft gebracht. Wie of wat brengt jou nu feitelijk schade toe? Het is niet zo dat InHolland zelf bewust de media opzoekt, om zodoende slechte verhalen over zichzelf te laten publiceren. Het zijn altijd "anderen" (media, onderzoeksjournalisten, klokkenluiders.... etc.) die dergelijke informatie naar buiten brengen. Die "anderen" zorgen derhalve voor reputatieschade bij InHolland. Vervolgens werkt die reputatieschade van InHolland door in jouw zoektocht naar werk.

Mijns inziens heb je dus meer kans om de media aansprakelijk te stellen dan om InHolland zelf aansprakelijk te stellen.

Enkel in het geval dat vast komt te staan dat jouw genoten onderwijs niet aan de eisen voldaan heeft, en daarom jouw punten op "niets" gebaseerd zijn, en daarmee jouw opleiding niet van HBO niveau is geweest, kun je InHolland aansprakelijk stellen. Dan heb je namelijk onverschuldigd collegegeld betaald. Bovendien heb je "jaren van je leven weggegooid". Of dit echter een verstandige zet is betwijfel ik, want daarmee zeg je feitelijk dat jouw diploma niet het bewijs is dat je HBO niveau hebt, en dat je het misschien dus ook niet hebt.
cvb

BerichtGeplaatst: za 30 apr 2011 5:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Zo'n link is ook niet door mij aangegeven.
Wel gaf ik aan, dat er m.i. in beide topics sprake is van overtreding van artikel 6:162 m.n. lid 2:
Quote:
Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.
en wel door personeel van een instelling jegens jeugdigen, die aan de zorg van die instelling waren toevertrouwd.

Quote:
reputatieschade bij InHolland
Zelf bedoelde ik de schade, die door InHolland is toegebracht aan de reputatie van Jeffrey.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 03 mei 2011 10:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
DENNIS79 schreef:
Zo'n link is ook niet door mij aangegeven.

Echter schreef je toch echt het volgende:
cvb schreef:
M.i. kan het hier gaan om misbruik binnen een andere instelling, waarover vorig jaar in dit topic van gedachten werd gewisseld.
O.m. schreef Arnoud Engelfriet:
Quote:
Volgens mij gaat het dan om letselschade die door onrechtmatige daad is toegebracht.

Nou volgens mij gaf je die link wel aan... Je hebt het namelijk over misbruik en haalt letselschade aan!

cvb schreef:
Wel gaf ik aan, dat er m.i. in beide topics sprake is van overtreding van 6:162 BW en wel door personeel van een instelling jegens jeugdigen, die aan de zorg van die instelling waren toevertrouwd.
(.....)

Ik zie niet zo snel wat het ertoe doet dat er sprake is van een instelling die de zorg heeft over studenten. Ik vraag me af in hoeverre er überhaupt bij een Hoge School sprake is van "toevertrouwen" aan. Daarbij zal het in 99,9% van de gevallen ook gaan om studenten van 18 jaar en ouder die afstuderen aan een HBO instelling. Ik zie derhalve geen verzwarende omstandigheden.

cvb schreef:
Zelf bedoelde ik de schade, die door InHolland is toegebracht aan de reputatie van Jeffrey

Je stelt dat er sprake is van een onrechtmatige daad van InHolland jegens de TS. Op zichzelf ontken ik niet dat er sprake kan zijn van een onrechtmatige daad.

Echter je moet je dan wel afvragen wat precies die onrechtmatige daad (of nalaten) is die In Holland jegens de TS heeft gepleegd.

Het (feitelijk) in de media besmeuren van de naam van InHolland is geen daad van InHolland zelf. Je kunt dan ook niet InHolland voor die daad aansprakelijk stellen.

Dat staat overigens nog los van de vraag of die daad (het besmeuren) überhaupt als onrechtmatig gezien moet worden. Wordt er onterecht gezegd dat InHolland slecht onderwijs heeft gegeven, dan kun je mogelijk succesvol degene die de reputatieschade aanbrengt daarvoor aansprakelijk stellen.

Zijn de beschuldigingen aan het adres van InHolland terecht, dan moet je je als afgestudeerde student het volgende afvragen. Wat is dan precies de daad die de HBO instelling heeft gepleegd, en wat betekent dat voor jouw diploma?

De daad zou dan "niet HBO waardig onderwijs" zijn. Dat is natuurlijk hartstikke onrechtmatig! Maar als je dat als student beweert, dan beweer je in feite ook dat je je HBO diploma op een "niet HBO waardige manier" hebt behaald.

Mijn conclusie is dat je je daarmee erger in de vingers snijdt!
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 24 mei 2011 22:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Zijn de beschuldigingen aan het adres van InHolland terecht, dan moet je je als afgestudeerde student het volgende afvragen. Wat is dan precies de daad die de HBO instelling heeft gepleegd, en wat betekent dat voor jouw diploma?

De daad zou dan "niet HBO waardig onderwijs" zijn. Dat is natuurlijk hartstikke onrechtmatig! Maar als je dat als student beweert, dan beweer je in feite ook dat je je HBO diploma op een "niet HBO waardige manier" hebt behaald.

Mijn conclusie is dat je je daarmee erger in de vingers snijdt!

Ik ben bang dat er niet zo heel veel meer te snijden valt. Dat InHolland ver onder de maat presteert is inmiddels een feit van algemene bekendheid.

En voor wie dacht dit al veel langer te weten: klopt. Zie bijv. dit bericht van 28 september 2005:
flowerxxx schreef:
Ik zou zeker niet naar den haag gaan! Inholland staat zeer slecht bekend met bijna alle studies dus ook hbo-rechten. Volgens mij is Leiden geen Inholland? dan zou ik dat kiezen!

Dat het vervolgens nog bijna 6 jaar heeft geduurd voordat er is ingegrepen is iets waarover de politiek zich achter de oren mag krabben.

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 24 mei 2011 22:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ha, hier nog een wat ouder berichtje.

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 01 jun 2011 20:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Professor Tavernier op de Univ. Leiden heeft mij ooit verteld over het bestaan van de obscure en vrij onbekende onderwijs overeenkomst in eenzelfde context.

Het zou goed kunnen dat deze onderwijs overeenkomst ondeugdelijk is nageleefd (wanprestatie 6: 74) door de slechte practijken die op In Holland hebben plaats gevonden.

Een fout in de kern taak van hetgeen is afgesproken in de overeenkomst, namelijk het onderwijs lijkt me bij het bestaan van zo'n overeenkomst snel bewezen.

Er zijn overigens ook een aantal medescholieren die een advocaat hebben ingeschakeld, misschien kun je je daar bij aansluiten?
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds