Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 0:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

problemen met medebewoners
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tabby

Leeftijd: 67
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: zo 17 apr 2011 17:17    Onderwerp: problemen met medebewoners Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tezamen met drie andere medebewoners (G, M&A) huur ik een kamer in een appartement van een particuliere huisbaas. De huurprijs is inclusief servicekosten en stofferings-/meubileringskosten. De nota’s van de gemeentelijke belastingen en Waternet staan echter op mijn naam als huurder van de woning. G is in april dit jaar erbij gekomen en heeft zijn deel van de gemeentelijke belastingen al overgemaakt. M&A zijn pas in december vorig jaar begonnen met afbetalen van de vaste lasten nadat er een huurdersoverleg heeft plaatsgevonden in het bijzijn van de huisbaas, maar moeten nog steeds een deel betalen.

Op 31 maart jl. heb ik M&A een brief geschreven dat zij mij dat bedrag nog steeds verschuldigd zijn en dat de bedragen over 2011 gemeentelijke belastingen en Waternet daar ook bijkomen. Geen van beiden heeft mij hierover benaderd. Toen M vier dagen later de trap afsloop, heb ik hem aangesproken. Hij wilde uitstel van betaling omdat hij geen werk en dus geen geld heeft, maar daar ben ik niet mee akkoord gegaan. Zijn antwoord was “I don’t care if you go to court. I don’t have the money.” Als hij geen geld heeft, kan hij ook niets aanschaffen laat staan zijn marihuana die hij elke dag rookt en waar hij niet buiten kan. Maar elke dag komen ze met boodschappen thuis en ik heb gezien dat ze nieuwe keukengerei hebben gekocht.

Overigens, in het huurdersoverleg zijn ook bepaalde afspraken gemaakt, waar M&A zich wederom niet aan houden. Op 7 april jl heb ik de huisbaas hiervan op de hoogte gesteld en van de andere problemen die M&A veroorzaken, maar hij laat niets van zich horen.

Wat kan ik nu doen en wat zijn mijn rechten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Laurens02

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: di 19 apr 2011 22:40    Onderwerp: Re: problemen met medebewoners Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tabby schreef:
Tezamen met drie andere medebewoners (G, M&A) huur ik een kamer in een appartement van een particuliere huisbaas. De huurprijs is inclusief servicekosten en stofferings-/meubileringskosten. De nota’s van de gemeentelijke belastingen en Waternet staan echter op mijn naam als huurder van de woning. G is in april dit jaar erbij gekomen en heeft zijn deel van de gemeentelijke belastingen al overgemaakt. M&A zijn pas in december vorig jaar begonnen met afbetalen van de vaste lasten nadat er een huurdersoverleg heeft plaatsgevonden in het bijzijn van de huisbaas, maar moeten nog steeds een deel betalen.

Op 31 maart jl. heb ik M&A een brief geschreven dat zij mij dat bedrag nog steeds verschuldigd zijn en dat de bedragen over 2011 gemeentelijke belastingen en Waternet daar ook bijkomen. Geen van beiden heeft mij hierover benaderd. Toen M vier dagen later de trap afsloop, heb ik hem aangesproken. Hij wilde uitstel van betaling omdat hij geen werk en dus geen geld heeft, maar daar ben ik niet mee akkoord gegaan. Zijn antwoord was “I don’t care if you go to court. I don’t have the money.” Als hij geen geld heeft, kan hij ook niets aanschaffen laat staan zijn marihuana die hij elke dag rookt en waar hij niet buiten kan. Maar elke dag komen ze met boodschappen thuis en ik heb gezien dat ze nieuwe keukengerei hebben gekocht.

Overigens, in het huurdersoverleg zijn ook bepaalde afspraken gemaakt, waar M&A zich wederom niet aan houden. Op 7 april jl heb ik de huisbaas hiervan op de hoogte gesteld en van de andere problemen die M&A veroorzaken, maar hij laat niets van zich horen.

Wat kan ik nu doen en wat zijn mijn rechten?

Als de huisgenoot geen of nauwelijks geld heeft, is het lastig om het bij hem te halen. Niet alleen kun je van een kale kip niet plukken, het is ook nog eens zo dat er een 'beslagvrije voet' geldt wanneer je bijvoorbeeld zijn inkomsten (bijv. uit werk) zou willen opeisen. Dit betekent dat je de eerste (plusminus) 800 euro niet kunt opeisen: het minimum dat hij nodig heeft om in leven te blijven. Door naar de rechter te stappen kun je je dus op kosten jagen die je beter kunt voorkomen.

Is er in het huurcontract niets bepaald over de servicekosten die jij hebt voorgeschoten?

Leeftijd: 67
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: zo 24 apr 2011 1:43    Onderwerp: Re: problemen met medebewoners Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laurens02 schreef:
Als de huisgenoot geen of nauwelijks geld heeft, is het lastig om het bij hem te halen. Niet alleen kun je van een kale kip niet plukken, het is ook nog eens zo dat er een 'beslagvrije voet' geldt wanneer je bijvoorbeeld zijn inkomsten (bijv. uit werk) zou willen opeisen. Dit betekent dat je de eerste (plusminus) 800 euro niet kunt opeisen: het minimum dat hij nodig heeft om in leven te blijven. Door naar de rechter te stappen kun je je dus op kosten jagen die je beter kunt voorkomen.

Daar heb je gelijk in, maar M heeft geen uitkering. De 1e drie maanden heeft hij niet gewerkt en via via kon hij eindelijk werk krijgen, maar de werkgever wilde hem niet in loondienst nemen. Daarvoor moest deze laatste nl. een TWV aanvragen en dat wilde de werkgever niet. Dus heeft M zich bij het KvK ingeschreven als zzp'er. Sinds 28/09/10 is hij daarmee echter gestopt, omdat zijn vriendin A (die hij naar Nederland heeft gehaald) het niet prettig vond om hele dagen alleen in huis te zitten. M heeft mij verteld dat hij zwart werkt in de bouw als hij wordt gebeld en daar wordt hij fors voor betaald vertelde hij met trots. Voor zover ik weet heeft M ook geen uitkering. Als hij werkelijk een kale kip is, dan kan hij ook geen eten meer aanschaffen laat staan zijn marihuana en andere gebruiksvoorwerpen. En als hij echt geen werk heeft, dan vraag ik mij af waarom hij 's morgens om acht uur van huis gaat en soms pas na tien uur 's avonds weer terugkomt.

Ik ben hiermee ook al naar de IND geweest, maar daar wordt gezegd dat de Dienst er niets aan kan doen, omdat M een EU-onderdaan is. Hoewel er een overgangsregeling is voor Bulgaren en Roemenen, dient deze groep wel aan bepaalde voorwaarden te voldoen, o.a. een ziektekostenverzekering en voldoende middelen van bestaan bijvoorbeeld als alleenstaande een inkomen van € 997,08 bruto per maand. Aan deze voorwaarden voldoet M, en zijn vriendin A helemaal, niet.

Laurens02 schreef:
Is er in het huurcontract niets bepaald over de servicekosten die jij hebt voorgeschoten?

Niet vwb de gebruikslasten zoals afvalstoffen- en zuiveringsheffing. Toen de problemen vorig jaar de kop opstaken, heb ik de huisbaas gevraagd of hij deze kosten niet kon doorberekenen aan de overige huurders, maar aangezien de nota's op mijn naam stonden wilde hij daar niet aan. Zijn voorstel van bemiddeling was het schrijven van zegge en schrijve 1 brief (in juli vorig jaar) aan de huurders dat zij hun gedeelte aan mij moesten betalen, die de laatsten vervolgens naast zich neerlegden. Zoals ik al eerder schreef hebben M&A pas twee termijnen afbetaald na het huurdersoverleg in december. Ik heb hen op de hoogte gesteld dat de nieuwe nota's voor de heffingen eraan zaten te komen, dus ze kunnen ook niet zeggen dat ze van niets wisten.

En het geld groeit me ook niet op de rug!
JZ

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 24 apr 2011 14:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lastige is dat de verhuurder totaal los staat van jou probleem met je medebewoner. Deze kosten mag hij naar mijn inziens dan ook niet eens doorberekenen zoals je zelf voorstelde.
mattjeu

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 28 apr 2011 12:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mij lijkt het verstandig om iig te zorgen dat je bewijs hebt van je vordering (oppervlakteverhouding kamers, eventuele meterstanden, verdeelsleutels en betalingsoverzicht) en deze aan de bewoners stuurt (aangetekend?) met eerst een ingebrekestelling, en na je redelijke betaaltermijn inverzuim. afhankelijk van je relatie tot de verhuurder kun je de huurcommissie inschakelen om je kale huur en je servicekosten te laten scheiden en in redelijkheid te laten vaststellen.
je kunt dan de teveel betaalde servicekosten op je huur in mindering brengen en je huisbaas moet dan de openstaande bedragen vorderen bij de niet-betalende andere huurders. je kunt geen spullen inpikken van de niet-betalers omdat dit schending van woongenot/diefstal/huisvredebreuk kan opleveren zonder rechterlijke uitspraak. je huisbaas is trouwens verplicht jou je woongenot te verschaffen t.o.v. je medebewoners. als deze jouw woongenot aantasten (niet betalen deelrekeningen) is de huisbaas tevens verplicht alles te doen wat voor hem mogelijk is om jouw woongenot te waarborgen. een procedure bij de huurcommissie duurt lang en let erg op procedures en termijnen. ik zou zeker in overleg met je huisbaas gaan en afdwingen dat je per direct stopt met het betalen van rekeningen voor de wanbetalers.
JZ

Leeftijd: 42

BerichtGeplaatst: do 28 apr 2011 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het probleem is echter dat deze kosten niet relevant zijn voor de servicekosten. Deze kosten gemeentelijke nota's komen afhankelijk per gemeente bij de eigenaar cq bewoner terecht en is die hiervoor verantwoordelijk.
In dit geval komt de nota dan ook bij de huurder terecht en is deze zelf ervoor verantwoordelijk.
Evil-cliniclown

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: ma 09 mei 2011 1:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zijn wel degelijk servicekosten.... En je moet ff in je huurcontract kijken, maar je bent echt niet aansprakelijk voor wat andere huurders wel of niet betalen, als jij een huur OVK hebt voor een kamer, en niet voor het geheel huis.
Geef mij 1 reden waarom JIJ het zou moeten verhalen op de rest.... onzin. Tenzij jij het huis hebt gehuurd en de rest (met jouw medeweten erin wonen) Huur OVK zou ik graag willen zien, en als je veilig zit dan mag de verhuurder alles proberen te verhalen, maar gaat niet lukken.

Tip van bovenstaande kan ook erg handig zijn: huurcommissie inschakelen (niet duur, 25 euro, maar krijg je terug als je in het gelijk wordt gesteld), ze oordelen over huurprijs, verdeelsleutel bij servicekosten enz.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 09 mei 2011 2:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gemeentelijke en waterschapsbelastingen die van de bewoners worden geheven zijn zeker geen servicekosten.

Iedere huurder is in beginsel hoofdelijk aansprakelijk voor de gemeentelijke belastingen. Doorgaans kiest de gemeente iemand uit aan wie de aanslag wordt opgelegd. Die persoon zal dan moeten betalen en dient zelf zijn medebewoners aan te spreken.

Wil een medebewoner niet betalen, dan gedraagt hij zich natuurlijk niet als een goed huurder, zodat er via de verhuurder druk op hem kan worden uitgeoefend.

correctie: huurder, niet verhuurder. beter nog: bewoner.

Laatst aangepast door bona fides op di 17 mei 2011 1:07, in totaal 1 keer bewerkt
Evil-cliniclown

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: di 17 mei 2011 0:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ze worden wel degelijk gedeeld met medebewoners, dus als TS niet de hoofdbewoner is en in zijn huur OVK alleen maar heeft staan dat hij een kamer huurt, dan zal geen enkele rechter (tenzij hij niet op komt dagen bij een proces, hem veroordelen tot het betalen van het bedrag).
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 17 mei 2011 1:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Evil-cliniclown schreef:
Ze worden wel degelijk gedeeld met medebewoners, dus als TS niet de hoofdbewoner is en in zijn huur OVK alleen maar heeft staan dat hij een kamer huurt, dan zal geen enkele rechter (tenzij hij niet op komt dagen bij een proces, hem veroordelen tot het betalen van het bedrag).

Met de huurovereenkomst hebben belastingen die van de bewoner worden geheven niets te maken. Misschien kun je er de verschillende wetten en bijbehorende jurisprudentie er eens op naslaan. Het schiet niet op als je gaat vertellen dat anderen er naast zitten als je er zelf duidelijk niet genoeg van af weet.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds