|
Auteur |
Bericht |
Apetaartje
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 15
|
Geplaatst: do 21 apr 2011 11:07 Onderwerp: Werking artikel 15 Sr |
|
|
Hoi,
Ik heb over 2 uur tentamen en ik bladerde nog even mijn werkboek door en toen zag ik dat onze docent aan het eind nog artikel 15 Sr uitgebreid behandelt. Toen volgde er een heel groot 'oeeeeeeeeps'-moment want:
- Ik snap niet hoe je dat artikel moet toepassen op een casus.
Stel dat iemand een straf krijgt opgelegd van 15 maanden, hij heeft al 6 dagen in voorarrest en 24 dagen inverzekeringstelling achter de rug, en zijn straf begint te lopen op 1 juli 2010. Wanneer komt hij dan vrij?
15 Sr werkt dan toch zo:
12 maanden moet je sowieso zitten.
Dan heb je nog 2 maanden over (want voorarrest en inverzekeringstelling (6+24=1 maand) mag je aftrekken toch?)
En van die 2 maanden moet diegene 1/3 uitzitten? Zie 15 Sr lid 1.
Dus 20 dagen.
Dus hij zou op 21 juli 2011 vrijkomen.
(maar deze redenering klopte dus niet volgens het antwoord op de vraag uit het werkboek, het moest 1 juli 2011 zijn)
Waarom? |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 21 apr 2011 20:17 Onderwerp: |
|
|
Ik ben benieuwd naar de uitwerking wat ik kan deze ook niet volgen.
Mijn berekening komt trouwens uit op 13 maanden.
Na 11 maanden detentie heeft de veroordeelde incl. voorarrest 12 maanden gezeten. Van de dan nog resterende maanden (15 -/- 11) moet 1/3 worden uitgezeten, d.w.z. 2 maanden. Na 13 maanden moet de veroordeelde worden vrijgelaten. Als de detentie aanvangt op 1/7 eindigt deze op 1/8. Hierbij opgemerkt dat de term "voorarrest" mij onduidelijk is, vermoedelijk wordt bedoeld 6 dagen in verzekering en 24 dagen in voorlopige hechtenis. |
|
|
|
 |
|