Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 23 jul 2025 15:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie ben ik verplicht binnen te laten bij een beslaglegging
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 29 mrt 2011 19:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mij lijkt dat TS gewoon een goede vraag stelde op dit rechtenforum. Gaan speculeren over zijn redenen terwijl de speculaties ook nog eens kant noch wal raken, is nergens voor nodig.

De deurwaarder mag naar binnen, desnoods met behulp van de sterke arm. De deurwaarder bepaalt dit dus, want hij moet inschatten of hij de politie nodig heeft voor zijn veiligheid en om de binnen te komen.

Het 'volgens mij' lijkt mij te slaan op de gedachte over hoe het in de praktijk waarschijnlijk zal gaan. Maar op je vraag: jij kan de politiefunctionaris niet weigeren als de deurwaarder vindt dat hij mee naar binnen moet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 12:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met mijn suggestie van groen vingers heb ik geenszins proberen te impliceren dat dat de beweegredenen voor TS zijn. Ik heb enkel proberen aan te geven dat er best redenen kunnen zijn voor iemand als TS om te verhinderen dat er politie binnenkomt.

Ik ben te weinig bekend met dit onderwerp, maar kan me haast niet voorstellen dat een deurwaarder gerechtigd is, laat staan verplicht is, om na een constatering van een misdrijf daar iets mee te doen. (zoals een politieambtenaar dat wel is)
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 13:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat ligt er helemaal aan wat voor misdrijf hij constateert.

Voor bepaalde ernstige misdrijven geldt een verplichting tot het doen van aangifte. Deze aangifteplicht geldt oa voor misdrijven waardoor de veiligheid van personen of goederen in gevaar wordt gebracht. Wanneer een persoon (iedereen!) kennis draagt van een dergelijk misdrijf, dient deze persoon daarvan onmiddellijk aangifte te doen bij het politiebureau.

Knoeien met het electriciteitsnetwerk (wat bij het merendeel van de hennepplantages het geval is) is één van deze misdrijven en is hij/zij dus verplicht hiervan aangifte te doen.

Zie hiervoor art. 160.1 Wetboek van Strafvordering
DENNIS79

BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 13:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Knoeien met het electriciteitsnetwerk (wat bij het merendeel van de hennepplantages het geval is) is één van deze misdrijven en is hij/zij dus verplicht hiervan aangifte te doen.

Je gaat te kort door de bocht. Art 160 geldt enkel en alleen als daardoor levensgevaar is veroorzaakt. Dat zal niet zo snel het geval zijn bij een illegale hennepkwekerij! Anders dan een politieagent, hoeft de deurwaarder met die informatie niets te doen.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 14:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
hilde12 schreef:

Je gaat te kort door de bocht. Art 160 geldt enkel en alleen als daardoor levensgevaar is veroorzaakt. Dat zal niet zo snel het geval zijn bij een illegale hennepkwekerij! Anders dan een politieagent, hoeft de deurwaarder met die informatie niets te doen.

Knoeien met het elektriciteitsnetwerk is al snel levensgevaarlijk, want er kan eenvoudig kortsluiting en brand door ontstaan. Mede gelet op art. 160 lid 1 Sv lijkt het me aan te raden om aangifte te doen, ook als je persoonlijk niet met 100% zekerheid hebt kunnen vaststellen dat er daadwerkelijk levensgevaar is veroorzaakt. Strafbare feiten hoeven pas in de rechtszaal bewezen te worden.

BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona was me voor met het antwoord.

Brandgevaar is levensgevaarlijk.
DENNIS79

BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 15:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat we met het al dan niet levensgevaarlijk achten van een hennepkwekerij(tje) enigszins offtopic gaan.

Daarom terug naar de basis.

Ik heb enkel willen aangeven dat een deurwaarder niet dezelfde opsporingsbevoegdheden (en plichten?) heeft als een politieagent.

Het klopt dat er misdrijven zijn waarbij ook de deurwaarder een aangevingsplicht heeft, net zo goed als ieder ander dat in dat geval zou hebben. In zo'n geval heeft echter de functie van deurwaarder dus geen "verzwarende" werking. Bovendien geldt in ieder geval GEEN opsporingsbevoegdheid zodra de deurwaarder enkel een vermoeden van een strafbaar feit constateert. Daar waar een politieagent dat wel heeft.
hilde12

BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 21:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt, de deurwaarder heeft helemaal geen opsporingsbevoegdheid Very Happy
Freak

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 14 apr 2011 1:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga er vanuit dat de deurwaarder inmiddels langsgekomen is, maar toch even voor de volledigheid (mocht iemand ooit dezelfde vraag hebben). Op het moment dat er een ruimte is die afgesloten is, en de deurwaarder wil zich toegang verschaffen tot die betreffende ruimte, dan zal ook de sleutelmaker mee naar binnen gaan (en dus ook de politie agent denk ik).

Ben ik wel benieuwd dat wanneer iemand zich in de badkamer bevindt, de deurwaarder zich ook toegang mag verschaffen tot die ruimte, met oog op privacy en de aantasting van de integriteit van het lichaam etc.
Flying V

Leeftijd: 53
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 27 mei 2011 21:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb niet alle antwoorden uitvoerig bekeken, maar het is m.i. vrij simpel. Je hoeft een deurwaarder niet binnen te laten, tenzij hij met een hulpofficier van justite aan de deur staat. De politie-ambtenaar is erbij, omdat hij dan voor uw belang op zou moeten komen. Dit wordt in de praktijk vaak verkeerd gezien. Hij is er niet voor de deurwaarder, maar juist om te zien of de deurwaarder zijn taak behoorlijk uitoefent.

Staat een deurwaarder zonder politie voor de deur dan hoeft u hem nooit binnen te laten. Maar dat geldt ook voor politie. Vraag dan ook altijd om een legitimatie.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds